Słowo na 17 marca 2022. Nowenna Pompejańska o ustanie wojny. Помпейська дев’ятниця на кінець війни. Msza z różańcem online. Ewangelia z rozważaniem Ojca Pustelnika
17 marca 2022, Czwartek
Czwartek II tygodnia Wielkiego Postu; rok C, II (inne oficjum: tu)
● Ewangelia
● Rozważanie (~2-3′)
● Komentarze (~3-7′)
● Homila (~10-25′)
● Msza i różaniec
+ Komplet Czytań – rozwiń
1. czytanie (Jr 17, 5-10)
Błogosławiony, kto ufa Bogu
Czytanie z Księgi proroka Jeremiasza
Tak mówi Pan: «Przeklęty mąż, który pokłada nadzieję w człowieku i który w ciele upatruje swą siłę, a od Pana odwraca swe serce. Jest on podobny do dzikiego krzewu na stepie, nie dostrzega, gdy przychodzi szczęście; wybiera miejsca spalone na pustyni, ziemię słoną i bezludną.
Błogosławiony mąż, który pokłada ufność w Panu, i Pan jest jego nadzieją. Jest on podobny do drzewa zasadzonego nad wodą, co swe korzenie puszcza ku strumieniowi; nie obawia się, gdy nadejdzie upał, bo zachowa zielone liście;
także w roku posuchy nie doznaje niepokoju i nie przestaje wydawać owoców.
Serce jest zdradliwsze niż wszystko inne i niepoprawne – któż je zgłębi? Ja, Pan, badam serce i doświadczam nerki, bym mógł każdemu oddać stosownie do jego postępowania, według owoców jego uczynków».
Psalm (Ps 1, 1-2. 3. 4 i 6 (R.: por. Ps 40 [39], 5a))
Szczęśliwy człowiek, który ufa Panu
Szczęśliwy człowiek, który nie idzie za radą występnych, †
nie wchodzi na drogę grzeszników *
i nie zasiada w gronie szyderców,
lecz w Prawie Pańskim upodobał sobie *
i rozmyśla nad nim dniem i nocą.
Szczęśliwy człowiek, który ufa Panu
On jest jak drzewo zasadzone nad płynącą wodą, *
które wydaje owoc w swoim czasie.
Liście jego nie więdną, *
a wszystko, co czyni, jest udane.
Szczęśliwy człowiek, który ufa Panu
Co innego grzesznicy: *
są jak plewa, którą wiatr rozmiata.
Albowiem droga sprawiedliwych jest Panu znana, *
a droga występnych zaginie.
Szczęśliwy człowiek, który ufa Panu
Aklamacja (Por. Łk 8, 15)
Chwała Tobie, Królu wieków
Błogosławieni, którzy w sercu dobrym i szlachetnym zatrzymują słowo Boże
i wydają owoc dzięki swojej wytrwałości.
Chwała Tobie, Królu wieków
↑ Ewangelia (Łk 16, 19-31)
Przypowieść o Łazarzu i bogaczu
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Jezus powiedział do faryzeuszów:
«Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody.
Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany.
Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”.
Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”.
Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”.
Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Mocne świadectwo Benedykta XVI
Znamy ewangeliczną przypowieść o Łazarzu i bogaczu. Często rozumiana jest jako ostrzeżenie. Jeśli nie będziesz miłosierny, pójdziesz do piekła jak bogacz, który naszpikowany bogactwem nie chciał wesprzeć biedaka. W świetle Ewangelii, bogacz nie został skazany za posiadane bogactwo i odmowę pomocy. Łazarz nie otrzymał wiecznego szczęścia za to, że był biedny i poszkodowany. Istota problemu polegała na odniesieniu do Boga. Bogacz złożył całą ufność w posiadanych dobrach ziemskich. Tak był zajęty doczesnym rozkoszowaniem się, że nawet nie zobaczył cierpiącego człowieka. Łazarz natomiast w swej niedoli spoglądał ku Bogu. Od Niego oczekiwał wybawienia. Obecne w sercu pragnienie nie mogło być spełnione na ziemi. W wieczności, doświadczył wreszcie upragnionego nasycenia.
Jezus Chrystus uwrażliwia nas, że życie nie kończy się na ciasnych granicach ziemskiego czasu i przestrzeni. Istnieje także życie wieczne, gdzie człowiek będzie szczęśliwy na tyle, na ile złożył ufność w Bogu. Jak tę prawdę przełożyć na doczesne rozwiązania?
Bezcenną pomoc otrzymujemy poprzez świadectwo życia papieża Benedykta XVI. Po dogłębnie przemyślanej i przemodlonej decyzji, 28 lutego kończy sprawowanie papieskiej posługi. To historyczna decyzja. Uznając swe ograniczone siły fizyczne, rezygnuje. Nie złożył ufności w doczesnym bogactwie. Budował swe życie na Bogu i dzięki temu zyskał wewnętrzną wolność; dokładne zaprzeczenie postawy bogacza. Zarazem papieska rezygnacja nie jest egoistyczną formą ucieczki. Jak sam Papież mocno akcentuje, nie przechodzi do prywatnego życia. Pragnie nadal służyć Kościołowi, tylko w innej formie.
Ludzkie siły pozwalają co najwyżej uporczywie trzymać się stanowiska lub zrezygnować na zasadzie opuszczenia lub pozostawienia. Tylko Bóg może dać człowiekowi mądrość i moc, aby zrezygnować i dalej trwać z niezmiennym zaangażowaniem serca. Zewnętrznie istnieje duża różnica między Benedyktem XVI i Łazarzem. Istotny jest stan wnętrza. W tym sensie, istnieje podobieństwo: doczesne ubóstwo, które poprzez ufność serca otwiera się na wieczne bogactwo życia w Bogu.
Odważna decyzja Papieża pozwala uświadomić sobie cztery formy życia, z których dwie są właściwe, a dwie błędne. Najpierw życie aktywne. Pełniąc urząd, działał, ale było to działanie oparte na modlitwie. W ten sposób wskazał na egzystencjalną pustkę aktywizmu, bez boskiego fundamentu. Tak gromadził swe dobra bogacz. Rezygnując z urzędu, Benedykt XVI wszedł na drogę życia kontemplacyjnego. Podkreślił przy tym pragnienie poświęcenia się modlitwie i medytacji, aby trwać w głębokiej jedności z całym Kościołem. Tym razem Benedykt wskazał na pustkę odejścia od społeczeństwa, które jest tylko egoistyczną ucieczką dla własnego świętego spokoju.
Aktywizm i izolacja, stan bez Boga. Obrazem tego jest życie bezimiennego bogacza. Działanie inspirowane modlitwą i życie kontemplacyjne, stan z Bogiem. Ilustruje to doczesne ubóstwo Łazarza, który w sercu stał się bogaty obecnością Boga. To droga, o której zaświadcza Benedykt.
Nosząc imię mnicha Benedykta z Nursji, Papież poprzez swą historyczną decyzję dokonał potężnej medialnie katechezy o życiu kontemplacyjnym i pustelniczym. Dotąd koniec pontyfikatu był (z pewnymi wyjątkami) konsekwencją fizycznej śmierci papieża i jego przejścia do wieczności. Teraz jest koniec, ale nie ma fizycznej śmierci. Papież nadal żyje, ale wchodzi w życie ukryte przed światem. To swoista śmierć dla świata, aby kontemplacyjnie żyć w Bogu. Dla świata istnieje tylko zewnętrzne działanie lub jego brak. Benedykt XVI zaprosił do odkrycia sensu wewnętrznego, duchowego działania. Mnich, mniszka, pustelnik nie uciekają egoistycznie od ludzi w świecie. Papież podkreślił: „Nie porzucam krzyża, lecz pozostaję w nowy sposób przy ukrzyżowanym Panu”. Dla ludzi w Kościele i w świecie to wielkie zaproszenie do odkrywania życia w Bogu. Życie, które może przybrać formę działalności aktywnej lub kontemplacyjnej.
28 lutego 2013 (Łk 16, 19-31)
Powyższe rozważanie wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z kalendarzem liturgicznym Ojca Pustelnika znajdziecie TUTAJ.
↑ Komentarze video
Zoom Mocnych w Duchu (~3′) i Zielone Pastwisko ojca Piotra Kleszcza (~5-7′). Poniżej wyłącznie aktualny odcinek, poprzednie dostępne są w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video):
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Dobra Homilia
Dzisiejsza albo najbardziej aktualna dostępna homilia Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia (~10-25′):
Abp Ryś – homilia
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Msza z Różańcem
Msza Święta w Sanktuarium Najświętszego Imienia Jezus w Łodzi, poprzedzona Różańcem.
Od 1 marca do 24 kwietnia 2022 roku codziennie odmawiane są trzy części Różańca w ramach Nowenny Pompejańskiej w intencji szybkiego ustania wojny. Dwie części odmawiane są od 14:00 do 15:00, ostatnia część o dotychczasowej godzinie 17:30.
Czwartek, 17 marca 2022, transmisja z Sanktuarium: 14:00 – nowenna, 17:30 – różaniec, 18:00 – msza święta.
Nowenna Pompejańska 17
Помпейська дев’ятниця на кінець війни
Źródło: Mocni w Duchu Live
Video nie działa? Sprawdź tu
Msza z Różańcem
Źródło: Mocni w Duchu Live
Video nie działa? Sprawdź tu
Wszystkie nasze najnowsze artykuły możecie znaleźć na stronie głównej fioletowemirabelki.pl