10 września 2022. Słowo na 23 sobotę okresu zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia i komentarz oraz homilia abp Rysia
10 września 2022, Sobota
Sobota XXIII tygodnia okresu zwykłego (rok II; inne oficjum: tu)
● Czytania
● Ewangelia
● Rozważanie Ojca Pustelnika (lectio ~2-3′)
● Inne komentarze (video ~3-35′):
◦ Lectio Divina (xx. Salwatorianie)
◦ Zoom (o. Remi Recław/Inga Pozorska)
◦ Zielone Pastwisko (o. Piotr Kleszcz)
◦ Homilia abp Rysia
+ Wszystkie czytania – rozwiń
Czytania (rok liturgiczny II)
1. czytanie (1 Kor 10, 14-22)
Eucharystia misterium zjednoczenia
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostoła do Koryntian
Najmilsi moi, strzeżcie się bałwochwalstwa. Mówię jak do ludzi rozsądnych. Zresztą osądźcie sami to, co mówię: Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czyż nie jest udziałem we Krwi Chrystusa? Chleb, który łamiemy, czyż nie jest udziałem w Ciele Chrystusa? Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno ciało. Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba. Przypatrzcie się Izraelowi według ciała! Czyż nie są w jedności z ołtarzem ci, którzy spożywają z ofiar na ołtarzu złożonych?
Lecz cóż to znaczy? Czy może jest czymś ofiara złożona bożkom? Albo czy sam bożek jest czymś? Ależ właśnie to, co ofiarują poganie, demonom składają w ofierze, a nie Bogu. Nie chciałbym, byście mieli coś wspólnego z demonami. Nie możecie pić z kielicha Pana i z kielicha demonów; nie możecie zasiadać przy stole Pana i przy stole demonów. Czyż będziemy pobudzali Pana do zazdrości? Czyż jesteśmy mocniejsi od Niego?
Psalm (Ps 116B (115), 12-13. 17-18 (R.: por. 17a))
Złożę Ci, Boże, ofiarę pochwalną
Czym się Panu odpłacę *
za wszystko, co mi wyświadczył?
Podniosę kielich zbawienia *
i wezwę imienia Pana.
Złożę Ci, Boże, ofiarę pochwalną
Tobie złożę ofiarę pochwalną *
i wezwę imienia Pana.
Wypełnię me śluby dla Pana *
przed całym Jego ludem.
Złożę Ci, Boże, ofiarę pochwalną
Aklamacja (J 14, 23)
Alleluja, alleluja, alleluja
Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę,
a Ojciec mój umiłuje go i przyjdziemy do niego.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 6, 43-49)
Dobre i złe drzewo. Dobra i zła budowa
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Nie ma drzewa dobrego, które by wydawało zły owoc, ani też drzewa złego, które by dobry owoc wydawało. Po własnym owocu bowiem poznaje się każde drzewo; nie zrywa się fig z ciernia, ani z krzaka jeżyny nie zbiera się winogron. Dobry człowiek z dobrego skarbca swego serca wydobywa dobro, a zły człowiek ze złego skarbca wydobywa zło. Bo z obfitości serca mówią jego usta.
Czemu to wzywacie Mnie: „Panie, Panie!”, a nie czynicie tego, co mówię? Pokażę wam, do kogo podobny jest każdy, kto przychodzi do Mnie, słucha słów moich i wypełnia je.
Podobny jest do człowieka, który buduje dom: wkopał się głęboko i fundament założył na skale. Gdy przyszła powódź, wezbrana rzeka uderzyła w ten dom, ale nie zdołała go naruszyć, ponieważ był dobrze zbudowany.
Lecz ten, kto usłyszał, a nie wypełnił, podobny jest do człowieka, który zbudował dom na ziemi bez fundamentu. Gdy rzeka uderzyła w niego, od razu runął, a ruina owego domu była wielka».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Moc wiary w problemach
„Wiara nie uwalnia od życiowych problemów i doświadczeń, ale pozwala je sensownie przezwyciężyć i rozwiązać”. Oto prawda, którą warto często powtarzać, aby jak najpełniej przeniknęła do głębin naszego sposobu myślenia i odczuwania. Niestety, istnieją dwie często spotykane postawy, które nie biorą pod uwagę tej bezcennej prawdy. Można mówić o dwóch pokusach, które uniemożliwiają czerpanie z życiowej mocy wiary.
Pierwsza polega na oczekiwaniu, że pójście za Jezusem spowoduje przeobrażenie życia w zasadniczo bezproblemowy świat. Takie błędne przekonanie staje się dla niektórych osób mocnym argumentem, aby podjąć budowanie codzienności w oparciu o Boże przykazania. Kłopoty w przeżywanych relacjach czy też pragnienie stworzenia kochającej się rodziny stają się silnym bodźcem, aby zacząć porządnie modlić się i podjąć różne kościelne zaangażowania. Motorem działań jest w tej pokusie wizja „cieplarnianej przyszłości” z Bogiem. Przypomina to człowieka, który zaczyna słusznie budować dom na skale, ale w niesłusznym przekonaniu, że skała „odpędzi” nawałnice i „przyciągnie” miły wiaterek i ciepłe słoneczko. Niestety wichury i burze jednak nadchodzą. Wtedy zawiedziony „adept wiary” ucieka z domu, rozczarowany i zdesperowany; przecież „nie tak miało być”. Rozdział pt. „wiara” zostaje definitywnie zamknięty. Tak kończy się przygoda z Jezusem osób, które sądziły, że wiara uwolni od życiowych problemów. Wielka szkoda, że „krzyż wiary” pomieszali z „czarodziejską różdżką”.
Druga pokusa jest swoistym rodzajem duchowej schizofrenii. Oznacza to jednoczesne istnienie dwóch radykalnie odmiennych światów paralelnych. W jednym świecie jest wręcz przesyt pojęć religijnych i odniesień do wiary. Nieustannie z ust płynie „Panie, Panie”. Taki rozemocjonowany człowiek „lekko i zwiewnie” opowiada, jaki to Bóg jest wspaniały i cudowny. Trudność polega jednak na tym, że istnieje także drugi świat, radykalnie odmienny, który stanowi realne zachowania i decyzje „oranta”. Tym razem Boga nawet ze świecą trudno jest gdziekolwiek odnaleźć. Pomimo uniesień „Panie, Panie”, uczynki mają niewiele wspólnego z Ewangelią. Jezus pyta duchowych schizofreników: „Czemu to wzywacie Mnie: „Panie, Panie”, a nie czynicie tego, co mówię?” (por. Łk 6, 43-49). Taki człowiek przypomina budowniczego, który dom postawił na piasku. Gdy przyszły życiowe burze i nawałnice, wszystko się posypało. Nie było bowiem fundamentu w postaci realnie obecnego w sercu Boga. Tak! Słowo Boże nie jest w pierwszym rzędzie „materiałem do pięknych zachwytów i uniesień”, ale przede wszystkim budulcem do spokojnego i pokornego konstruowania rzeczywistego życia.
Jezus zaprasza swoich prawdziwych uczniów do prezentowania postawy, która przypomina budowanie domu na skale. Taki uczeń „przychodzi do Mnie, słucha słów moich i wypełnia je”. Występuje tu wewnętrzna spójność i współprzenikanie pomiędzy wiarą i życiem. Znaczy to, że Słowo Boga jest prawdziwie fundamentem życia. Bóg jest jak skała, która wiernie i niewzruszenie trwa. Dlatego na takiej skale można budować. Dom utwierdzony na skale ostanie się w każdych warunkach.
Wiara nie jest przymusem, lecz szansą, z której warto skorzystać. Ale to nie oznacza, że wiara chroni przed próbami i doświadczeniami. Nie należy oczekiwać, że w nagrodę za wiarę otrzymamy życie bezproblemowe. Tych problemów może być jeszcze więcej! Ale wewnętrzna moc zdrowej wiary pozwala wszystko przezwyciężyć i znaleźć „sensowne rozwiązanie”. Dzięki Jezusowej Skale, nawet największe potoki cierpienia nie są w stanie zniszczyć życiowego domu, który na Bogu został zbudowany. Nawet w najbardziej piekielnych doświadczeniach wierzący ma Boską siłę, aby nie popaść w rozpacz i beznadzieję. Wszelkie „samobójcze podszepty” rozpadają się w proch wobec ufnego „Panie”, które rozbrzmiewa w duszy posłusznej Jezusowi . Wołanie prawdziwie wierzącego nie jest „powierzchownym pustosłowiem”. To pełen głębi głos, który dobiega z „centrum” realnego życia. Jezu, Słowo Boże, bądź Świętą Skałą mojej kruchej egzystencji…
13 września 2014 ( Łk 6, 43-49)
Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z kalendarzem liturgicznym Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Inne komentarze
↑ 1) Wieczorne wprowadzenie do Lectio Divina księży Salwatorianów, odcinek 742 (~5-35′).
Odpowiedni odcinek dostępny jest w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku) od godziny 21:00 dnia poprzedniego.
Słowo na jutro
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ 2) Zoom Mocnych w Duchu (dostępny od 5:00 rano ~3′) i Zielone Pastwisko ojca Piotra Kleszcza (dostępne od godziny 00.00 ~5-7′). Przycisk powinien wyświetlać najbardziej aktualny odcinek, czasem jednak trzeba go odszukać w rozwijanej playliście.
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ 3) Dzisiejsze homilie Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia (~10-25′):
Abp Ryś – homilia
Źródło: Archidiecezja Łódzka
Abp Ryś – homilia
Źródło: Archidiecezja Łódzka