28 września 2022. Słowo na 26 środę okresu zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia i komentarz oraz homilia abp Rysia
28 września 2022, Środa
Środa XXVI tygodnia okresu zwykłego (rok II) – wspomnienie świętego Wacława, męczennika (inne oficjum: tu)
● Czytania
● Ewangelia
● Rozważanie Ojca Pustelnika (lectio ~2-3′)
● Inne komentarze (video ~3-35′):
◦ Lectio Divina (xx. Salwatorianie)
◦ Zoom (o. Remi Recław/Inga Pozorska)
◦ Zielone Pastwisko (o. Piotr Kleszcz)
◦ Homilia abp Rysia (oraz nauka rekolekcyjna dla kapłanów #3)
+ Wszystkie czytania – rozwiń
Czytania (rok liturgiczny II)
1. czytanie (Hi 9, 1-12. 14-16)
Człowiek nie może mieć słuszności, spierając się z Bogiem
Czytanie z Księgi Hioba
Hiob tak odpowiedział swoim przyjaciołom: «Istotnie. Ja wiem, że tak jest. Jak człowiek może być przed Bogiem prawy? Gdyby się ktoś z nim prawował, nie odpowie raz jeden na tysiąc. Umysłem mądry, a potężny mocą. Któż Mu się sprzeciwi, a ocaleje? Przesunie On góry, choć one nie wiedzą, kto je wywraca w swym gniewie. On ziemię porusza w posadach, tak iż się trzęsą jej filary. Słońcu daje rozkaz, a ono nie wschodzi, na gwiazdy pieczęć nakłada. On sam rozciąga niebiosa, kroczy po morskich głębinach; On stworzył Niedźwiedzicę, Oriona, Plejady i Strefy Południa. On czyni cuda niezbadane, nikt nie zliczy Jego dziwów.
Oto przechodzi, ale Go nie widzę, mija, ale Go nie dostrzegam. Porywa – któż Mu zabroni? Kto Mu powie: Co czynisz? Jakże ja zdołam z Nim mówić? Jakich dobiorę słów wobec Niego? Choć słuszność mam, nie odpowiem, a przecież błagać będę o litość. Jeśli zawołam, czy mi odpowie? Nie mam pewności, czy głos mój słyszy».
Psalm (Ps 88 (87), 10b-11. 12-13. 14-15 (R.: por. 3a))
Moja modlitwa niech dotrze do Ciebie
Każdego dnia wołam do Ciebie, Panie, *
ręce do Ciebie wyciągam.
Czy uczynisz cud dla umarłych? *
Czy wstaną cienie, by wielbić Ciebie?
Moja modlitwa niech dotrze do Ciebie
Czy to w grobach sławi się Twoją łaskę, *
a wierność Twoją w miejscu zagłady?
Czy Twoje cuda widzi się w ciemnościach, *
a sprawiedliwość w krainie zapomnienia?
Moja modlitwa niech dotrze do Ciebie
A ja wołam do Ciebie, Panie, *
niech nad ranem dotrze do Ciebie moja modlitwa.
Czemu odrzucasz mnie, Panie, *
i ukrywasz swoje oblicze przede mną?
Moja modlitwa niech dotrze do Ciebie
Aklamacja (Flp 3, 8b-9a)
Alleluja, alleluja, alleluja
Wyzułem się ze wszystkiego i uznaję to za śmieci,
bylebym pozyskał Chrystusa i w Nim się znalazł.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 9, 57-62)
Naśladowanie Chrystusa wymaga wyrzeczenia
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Gdy Jezus z uczniami szedł drogą, ktoś powiedział do Niego: «Pójdę za Tobą, dokądkolwiek się udasz».
Jezus mu odpowiedział: «Lisy mają nory i ptaki podniebne – gniazda, lecz Syn Człowieczy nie ma miejsca, gdzie by głowę mógł położyć».
Do innego rzekł: «Pójdź za Mną». Ten zaś odpowiedział: «Panie, pozwól mi najpierw pójść pogrzebać mojego ojca». Odparł mu: «Zostaw umarłym grzebanie ich umarłych, a ty idź i głoś królestwo Boże».
Jeszcze inny rzekł: «Panie, chcę pójść za Tobą, ale pozwól mi najpierw pożegnać się z moimi w domu». Jezus mu odpowiedział: «Ktokolwiek przykłada rękę do pługa, a wstecz się ogląda, nie nadaje się do królestwa Bożego».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Ewangeliczny radykalizm
Przerażający rodzaj tortur. Nogi człowieka przywiązywano do dwóch koni. Następnie konie gwałtownie popędzano w przeciwne strony. Powodowało to rozrywanie żywcem ofiary. Nie trzeba bliżej opisywać, jak wielkie męczarnie przeżywał torturowany przed definitywną utratą życia.
Przedziwny paradoks polega na tym, że niejednokrotnie sami skazujemy się na podobne tortury. Jest to cierpienie, które przypomina bycie rozdzieranym przez dwa konie, z których każdy cwałuje w inną stronę. Codzienność staje się wtedy synonimem wyniszczającego rozdarcia i nieustannego napięcia nerwowego.
Serce doznaje pragnienia, aby wznieść się ku niebieskim przestworzom. Jednocześnie dobra ziemskie kuszą i oferują doraźne zaspokojenie „tu i teraz”. Uleganie tym namiastkom szczęścia powoduje ociężałość ducha, który potem nie ma już wystarczająco dużo sił, aby zdobywać duchowe szczyty. Niezmiennie jednak pragnienie trwałego szczęścia wypełnia wnętrze.
Jezus pragnie nam pomóc w tym bolesnym zmaganiu. Dlatego zaprasza nas do radykalnego pójścia za Nim. Tylko wtedy proces autodestrukcyjnych tortur może ustać. Głęboki sens ewangelicznego radykalizmu polega na tym, że pozwala stopniowo przezwyciężać wewnętrzny stan rozdarcia. Jezusowy radykalizm wymaga doraźnych rezygnacji, ale potem przychodzi jeszcze większe wynagrodzenie w królestwie Bożym.
W jednym z ewangelicznych fragmentów Chrystus daje trzy charakterystyczne sugestie, które powinien wziąć pod uwagę uczeń, pragnący Go naśladować (por. Łk 9, 57-62). Człowiekowi, który chce iść za Nim, Mistrz mówi: „Lisy mają nory i ptaki powietrzne gniazda, lecz Syn Człowieczy nie ma miejsca, gdzie by głowę mógł oprzeć”. Oczywiście nie jest to utyskiwanie na swe trudne życie. Jezus wskazuje, że radykalne pójście za Nim oznacza stan bezdomności w życiu doczesnym. Jest to krzyż samotności, który może być przeżywany zarówno w małżeństwie, jak i w życiu konsekrowanym. Kto wiernie do bólu idzie za Bożym głosem sumienia, ten musi być przygotowany na bycie „samotnym białym żaglem”. Warto jednak podjąć to cierpienie, gdyż serce wypełnia się wtedy harmonijnym pokojem. Autodestrukcyjne rozdarcie zanika. Wówczas laserowy strumień Bożej łaski „wypala ścieżkę” na „ludzkiej płycie życia”. Rozbrzmiewa nieśmiało Muzyka Wieczności. Już teraz Bóg może wypełniać sobą ogołacanego człowieka. Nigdy nie przestanę dziękować Bogu za powołanie pustelnicze. Nic cenniejszego na ziemi nie mogło mnie spotkać. Warto być tymczasowo nic nie znaczącym śmieciem w tym świecie, gdyż dzięki temu serce łatwiej odkrywa „wieczne znaczenie w oczach Bożych”. Prawda ta daje siły, aby nie tracić czasu na sprawy drugorzędne, lecz koncentrować się na sprawach istotnych.
O tym właśnie mówi druga sugestia, w której Jezus nakazuje powołanemu przez siebie uczniowi, aby zostawił „umarłym grzebanie ich umarłych”. Stwierdzenie to nie oznacza braku szacunku dla ludzkich zwłok. Celem wypowiedzi jest zachęta, aby odsunąć na drugi plan „sprawy przyziemne” i skoncentrować się na istotnych „sprawach niebieskich”. Przedziwne, ile czasu i energii niektórzy ludzie tracą na rzeczy, z których bez żadnego uszczerbku dla zdrowia można byłoby zrezygnować. Np. „nie-skromne” posiłki.
Wreszcie dokonawszy fundamentalnych wyborów, nie można już odwracać głowy wstecz. Jezus klaruje, że kto „wstecz się ogląda, nie nadaje się do królestwa Bożego”. Trzeba być jak dobry oracz , który nie rozgląda się po bokach, ale uważnie trzyma pług i zdecydowanie idzie do przodu. Chrześcijański radykalizm jest skoncentrowany na przyszłości. Przeszłość jest bardzo ważna, ale ma jedynie status pomocniczego „skarbca doświadczeń”. Nie wpatruję się w przeszłość, gdyż to prowadzi do śmiercionośnego rozdarcia pomiędzy „było” i jest”. Koncentruję się na teraźniejszości, skierowanej ku przyszłości. Daje to wewnętrzne doświadczenie Bożego prowadzenia. Wówczas, niesiony przez Ducha Świętego, idę zdecydowanie w stronę Nieba.
Bóg jest nieskończony w Miłosierdziu, tak więc ufam, że nawet mnie, nędznego grzesznika, przyjmie na wieki do swego Domu. Św. Teresko, Patronko dzisiejszego dnia, módl się za nami!
1 październik 2014 (Łk 9, 57-62)
Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z kalendarzem liturgicznym Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Inne komentarze
↑ 1) Wieczorne wprowadzenie do Lectio Divina księży Salwatorianów, odcinek 760 (~5-35′).
Odpowiedni odcinek dostępny jest w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku) od godziny 21:00 dnia poprzedniego.
Słowo na jutro
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ 2) Zoom Mocnych w Duchu (dostępny od 5:00 rano ~3′) i Zielone Pastwisko ojca Piotra Kleszcza (dostępne od godziny 00.00 ~5-7′). Przycisk powinien wyświetlać najbardziej aktualny odcinek, czasem jednak trzeba go odszukać w rozwijanej playliście.
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ 3) Homilia Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia do dzisiejszej ewangelii oraz nauka rekolekcyjna wygłoszona 28.09.2022 podczas rekolekcji kapłańskich do perykopy od Dobrym Pasterzu z Ewangelii Łukasza (J 9,57-62):
Abp Ryś – homilia
Źródło: Archidiecezja Łódzka
Abp Ryś – homilia rekolekcyjna #3
Źródło: Archidiecezja Łódzka