21 października 2022. Słowo na 29 piątek zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze i homilia abp Rysia
21 października 2022, Piątek
Piątek XXIX tygodnia okresu zwykłego (rok II; inne oficjum: tu)
SPIS TREŚCI:
● Rozważanie z Eremu Maryi „Brama Nieba”
۰ Słowo na jutro (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia abp Rysia
Czytania i aklamacja przed Ewangelią +
Czytania (rok liturgiczny II)
1. czytanie (Ef 4, 1-6)
Usiłujcie zachować jedność
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Efezjan
Bracia:
Zachęcam was ja, więzień w Panu, abyście postępowali w sposób godny powołania, do jakiego zostaliście wezwani, z całą pokorą i cichością, z cierpliwością, znosząc siebie nawzajem w miłości. Usiłujcie zachować jedność Ducha dzięki więzi, jaką jest pokój.
Jedno jest Ciało i jeden Duch, bo też zostaliście wezwani do jednej nadziei, jaką daje wasze powołanie. Jeden jest Pan, jedna wiara, jeden chrzest. Jeden jest Bóg i Ojciec wszystkich, który jest i działa ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich.
Psalm (Ps 24 (23), 1b-2. 3-4b. 5-6 (R.: por. 6))
Oto lud wierny, szukający Boga
Do Pana należy ziemia i wszystko, co ją napełnia, *
świat cały i jego mieszkańcy.
Albowiem On go na morzach osadził *
i utwierdził ponad rzekami.
Oto lud wierny, szukający Boga
Kto wstąpi na górę Pana, *
kto stanie w Jego świętym miejscu?
Człowiek rąk nieskalanych i czystego serca, *
którego dusza nie lgnęła do marności.
Oto lud wierny, szukający Boga
On otrzyma błogosławieństwo od Pana *
i zapłatę od Boga, swego Zbawcy.
Oto pokolenie tych, którzy Go szukają, *
którzy szukają oblicza Boga Jakuba.
Oto lud wierny, szukający Boga
Aklamacja (Por. Mt 11, 25)
Alleluja, alleluja, alleluja
Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi,
że tajemnice królestwa objawiłeś prostaczkom.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 12, 54-59)
Poznać znaki czasu
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Jezus mówił do tłumów: «Gdy ujrzycie chmurę podnoszącą się na zachodzie, zaraz mówicie: „Deszcz idzie”. I tak się dzieje. A gdy wiatr wieje z południa, powiadacie: „Będzie upał”. I bywa. Obłudnicy, umiecie rozpoznawać wygląd ziemi i nieba, a jakże chwili obecnej nie rozpoznajecie? I dlaczego sami z siebie nie rozróżniacie tego, co jest słuszne?
Gdy idziesz do sprawującego władzę ze swym przeciwnikiem, staraj się w drodze dojść z nim do zgody, by cię nie zaciągnął do sędziego; a sędzia przekazałby cię dozorcy, dozorca zaś wtrąciłby cię do więzienia. Powiadam ci, nie wyjdziesz stamtąd, aż zwrócisz ostatni pieniążek».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Sens i znaki czasu
Nie jesteśmy zanurzeni w absurdalnym chaosie, ale w sensownym kosmosie. Czasami aż trudno uwierzyć, ale tak właśnie jest! Kosmos, wedle starożytnej koncepcji greckiej, oznacza rzeczywistość uporządkowaną, gdzie wszystko ma jakiś cel i sens. Gdy mamy poczucie chaosu, nie oznacza to, że świat jest chaosem. Jest to jedynie informacja, że jeszcze nie odkryliśmy piękna kosmicznego ładu. Nawet za największą ciemnością nie kryje się pustka, ale harmonijne uporządkowanie.
Przyrodniczy i techniczny porządek jest wielką wartością. Nie możemy jednak zatrzymać się na tym poziomie. Przyroda i technika nie zbawią nas. Dla chrześcijanina sprawy nabierają jeszcze głębszego wymiaru. Jesteśmy zaproszeni do odczytywania sensu ewangelicznych „znaków czasu”. Do swych słuchaczy, którzy potrafili bardzo dobrze przewidywać pogodę na podstawie zjawisk atmosferycznych, Jezus wypowiada gorzkie słowa: „Obłudnicy, umiecie rozpoznawać wygląd ziemi i nieba, a jakże obecnego czasu nie rozpoznajecie?” (por. Łk 12, 54-59). Jest to wciąż aktualne ostrzeżenie. Odczytywanie „znaków czasu” oznacza odkrywanie obecności Boga, który jest i działa w „obecnym czasie”. Bóg nie jest jedynie jakąś „boską siłą”, ale osobą, która konkretnie przychodzi w Jezusie Chrystusie. Rozpoznawanie znaków czasu polega na odkrywaniu Woli Boga poprzez aktualnie dokonujące się wydarzenia i życiowe sytuacje.
Istnieją dwie wielkie przeszkody, które powodują, że człowiek pozostaje „głuchy i ślepy” na Boga. Pierwszą z nich jest obłuda. Cechą charakterystyczną obłudy jest „logika dwóch miar”. W sprawach, które są dla człowieka korzystne, inteligencja jest skrzętnie wykorzystywana. Obłudnik potrafi maksymalnie zaprząc do pracy swe myślenie, aby „wycisnąć” z drugiego człowieka jak najwięcej korzyści dla siebie. Jednocześnie w kwestiach postrzeganych jako niekorzystne dla siebie, człowiek obłudny potrafi „grać głupiego”. Nie podejmuje nawet minimum wysiłku, aby odkryć i uznać obiektywną prawdę. Wielu faryzeuszów i uczonych w Piśmie „palcem nie ruszyło”, aby odkryć w Jezusie obiecanego Zbawiciela. Nie widzieli w tym korzyści dla siebie, a nawet odczuwali „religijną konkurencję”. Dlatego w temacie „Jezus-Bogiem” „zamrozili” swe mózgi i serca.
Druga przeszkoda jest brakiem życiowej roztropności. Mówiąc dosadniej, jest to głupota, która charakteryzuje się brakiem dalekowzroczności. W rezultacie zamiast oczekiwanego zysku ma miejsce jeszcze większa strata. Dobrze pokazuje to wiele spraw sądowych. Brak sensownego pogodzenia się „w cztery oczy” doprowadził wielu do wielkiej przegranej. Mądry człowiek potrafi najpierw stracić, aby potem znacznie więcej zyskać (ewentualnie, aby uniknąć potem bez porównania większej straty). Krótkowzroczna głupota zamyka oczy na Boga i „znaki czasu” pozostają nieodczytane.
Warto przezwyciężać te dwie pokusy, aby być w stanie usłyszeć głos Jezusa „tu i teraz”. To najcenniejsza wiedza, gdyż stanowi wskazania na obecny czas ze strony samego Boga. Człowiek, który słucha Boga, zawsze „jest na czasie”. Zostają wtedy przezwyciężone różnego rodzaju stereotypy i schematy myślowe, które zamrażają w przeszłości. Zarazem odważne podejmowanie nowych wyzwań nie oddala od Boga, ale pozwala jeszcze bardziej do Boga się zbliżać. Owocem takiej postawy staje się coraz głębsze doświadczanie w sercu „sensu i harmonii życia”. Ten sens w naturalny sposób pragnie przeobrażać się ze stanu wewnętrznego kontemplacyjnego przekonania do stanu zewnętrznego działania. Nie jest to chaotyczna aktywność, ale sensowne działanie, które jest podejmowaniem Jezusowych zaproszeń.
Nasz skromny Erem cyfrowy jest jednym z takich znaków czasu. Jest to podjęcie wielowiekowej tradycji pustelniczej w realiach współczesności. Na egipskiej pustyni piśmienni eremici posługiwali się istniejącymi wówczas narzędziami technicznymi. Ze swej strony nieporadnie czynię podobnie, zarazem w pełni realizując istotne elementy drogi pustelniczej. Najważniejsze jest to, że realizowana jest wola Jezusa, który dał wiele ewidentnych znaków, że pragnie, aby wraz z Eremem fizycznym był także Erem cyfrowy.
24 października 2014 (Łk 12, 54-59)
Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ Słowo na jutro (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 783 dostępny od 21:00 (~5-35′).
Słowo na jutro
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza homilia Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia.
Homilia
Ks abp Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka