14 czerwca 2023. Słowo na wspomnienie błogosławionego Michała Kozala w środę 10 tygodnia zwykłego w roku I. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze oraz homilia abp Rysia
14 czerwca 2023, Środa
Wspomnienie błogosławionego Michała Kozala, biskupa i męczennika,
Środa X tygodnia zwykłego (rok I) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
Czytania i aklamacja przed Ewangelią +
Czytania na środę 10 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny I)
1. czytanie (2 Kor 3, 4-11)
Godność sług Nowego Przymierza
Czytanie z Drugiego Listu Świętego Pawła Apostoła do Koryntian
Bracia:
Jeżeli dzięki Chrystusowi taką ufność w Bogu pokładamy, to nie dlatego, żebyśmy uważali, iż jesteśmy w stanie pomyśleć coś sami z siebie, lecz wiemy, że ta możność nasza jest z Boga. On też sprawił, że mogliśmy stać się sługami Nowego Przymierza, przymierza nie litery, lecz Ducha; litera bowiem zabija, Duch zaś ożywia.
Ale jeśli posługiwanie śmierci, utrwalone literami w kamieniu, dokonywało się w chwale, tak iż synowie Izraela nie mogli spoglądać na oblicze Mojżesza z powodu blasku jego oblicza, który miał przeminąć, to o ileż bardziej pełne chwały będzie posługiwanie Ducha? Jeżeli bowiem posługiwanie potępieniu jest chwałą, to o ileż bardziej będzie obfitować w chwałę posługiwanie sprawiedliwości. Wobec przeogromnej chwały okazało się w ogóle bez chwały to, co miało chwałę tylko częściową. Jeżeli zaś to, co przemijające, było w chwale, daleko więcej cieszy się chwałą to, co trwa.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 99 (98), 5-6. 7-8. 9 (R.: por. 9c))
Jesteś najświętszy, Boże nasz i Panie
Wysławiajcie Pana, naszego Boga, *
padajcie przed podnóżkiem stóp Jego, bo On jest święty.
Wśród Jego kapłanów są Mojżesz, Aaron i Samuel †
wśród tych, którzy wzywali Jego imienia, *
wzywali Pana, a On ich wysłuchał.
Jesteś najświętszy, Boże nasz i Panie
Przemawiał do nich w słupie obłoku, *
a oni strzegli przykazań i prawa, które im nadał.
Boże, nasz Panie, Ty ich wysłuchałeś, *
łaskę im okazałeś, lecz karałeś występki.
Jesteś najświętszy, Boże nasz i Panie
Wysławiajcie Pana, *
Boga naszego,
pokłon oddajcie Jego świętej górze, *
bo Pan nasz i Bóg jest święty.
Jesteś najświętszy, Boże nasz i Panie
Aklamacja (Ps 25 (24), 4b. 5a)
Alleluja, alleluja, alleluja
Naucz mnie, Boże, chodzić Twoimi ścieżkami,
prowadź mnie w prawdzie według swych pouczeń.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mt 5, 17-19)
Jezus nie znosi Prawa, lecz je wypełnia
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem, powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni.
Ktokolwiek więc zniósłby jedno z tych przykazań, choćby najmniejszych, i uczyłby tak ludzi, ten będzie najmniejszy w królestwie niebieskim. A kto je wypełnia i uczy wypełniać, ten będzie wielki w królestwie niebieskim».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (10 środa zwykła, rok liturgiczny C I)
Poprzez Prawo w Miłości
„Prawo bez miłości” lub „miłość bez prawa”. Oto dwa często spotykane podejścia do życia. Obydwa sposoby pozwalają zaspokajać egoistyczne potrzeby własnego „ja”. Zarazem człowiek ma uspokajające poczucie realizacji tzw. wyższych wartości.
Prawo stanowi zestaw wymagań, które należy realizować w relacjach międzyludzkich. Są to zasady, które na różny sposób pokazują, co trzeba robić, a czego unikać. W historii ludzkości fundamentalnym źródłem praw jest Dekalog. Pismo Święte ukazuje głębię tego Bożego Daru. Niestety człowiek często spłyca sens przykazań do bezdusznych norm prawnych, które należy realizować. Tak postrzegane prawo generuje trzy niebezpieczeństwa.
Najpierw jest to model życia na zasadzie „muszę”. Nic z potrzeby serca, ale wszystko z zimnej konieczności i pod przymusem. Następnie prawo błędnie jest utożsamiane z optymalnym rozwiązaniem. Pojawia się rozumowanie w stylu, jeśli wypełnię prawo, to już jestem w porządku. Warto uświadomić sobie, że prawo nie stanowi maksimum możliwości, ale wskazuje na niezbędne minimum, które należy zachować. Dlatego wypełnienie prawa nie jest równoznaczne ze zrealizowaniem Woli Bożej. Wreszcie prawo często wykorzystywane jest jako przydatny środek do tego, aby drugiego człowieka oskarżać lub niszczyć. „Dajcie mi człowieka, a paragraf się znajdzie”, głosiła stalinowska maksyma. Nawet największe zbrodnie z reguły zawsze były uzasadniane złamaniem przez oskarżonego jakiegoś prawa.
Odreagowaniem na ten życiowy legalizm jest zasada miłości bez żadnych ograniczeń. W dobie rewolucji kulturalno-obyczajowej proklamowano tzw. „wolną miłość”. Miłość była rozumiana jedynie jako ślepe pójście za najniższymi instynktami. Uderzające, że obecnie tak wiele mówi się o miłości, a zarazem tyle zła i ludzkich cierpień. Niektórzy dokonując zdrad małżeńskich nie odczuwają wyrzutów sumienia. Przeżywane pozytywne emocje stają się wystarczającym usprawiedliwieniem. Ograniczenie się do samej emocjonalnej miłości niesie ze sobą ogrom pułapek. Przede wszystkim miłość tak naprawdę staje się egoizmem. Pod pięknym słowem dokonuje się samozaspokojenie i nieczułość na świat przeżyć drugiego człowieka. Miłość sprowadza się do zestawu przeżyć seksualnych lub emocjonalnych. Taka miłość jest wdzięcznym narzędziem manipulacji, zwłaszcza wobec osób wrażliwych. Osoba nie godząca się na coś jest oskarżana o egoizm i niezdolność do dania tzw. dowodu miłości.
Chrystus pomaga nam przezwyciężyć życiowe przekłamania i stwierdza wyraźnie: „Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni” (Mt 5, 18). Zdumiewające, z jak wielkim naciskiem Jezus akcentuje znaczenie Prawa. „Jota” jest najmniejszą literą alfabetu greckiego. Tak więc istnieje konieczność integralnego zachowania całego Prawa na drodze do zbawienia. Zarazem doskonale wiemy, że Jezus całym swym życiem ukazuje najważniejsze znaczenie przykazania Miłości. Tak więc na Chrystusowej drodze istnieje integralne połączenie prawa i miłości. Jak to rozumieć? Otóż prawo stanowi niezbędny środek, aby dojść do miłości. Jednocześnie miłość jest celem prawa.
Obrazowo można powiedzieć, że prawo jest szkieletem człowieka, zaś miłość jego ciałem. Sam szkielet jest odstraszający. Samo ciało, to bezkształtna masa. Ciało właściwie osadzone na szkielecie staje się symbolem Bożego Piękna. Współistnienie prawa i miłości chroni przed egoizmem. Otwieram się wtedy na drugiego. Dokonuje się przejście z poziomu cielesno-uczuciowego do duchowego. Cielesność i uczuciowość współtworzą wtedy ze sferą duchową rzeczywistość daru i autentycznej jedności. Otwiera się świetna perspektywa do realizacji Woli Bożej. Prawo nie jest traktowane jako punkt dojścia, ale jako początkowy punkt na „drodze wzwyż”. Jednocześnie miłość podejmuje głos Bożej Miłości, dochodzący z wnętrza sumienia.
12 czerwca 2013 (Mt 5, 17-19)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1019 dostępny od 21:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza homilia Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia.
Homilia
Ks abp Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka