Słowo-na-3-września-2023

3 września 2023. Słowo na 22 Niedzielę zwykłą w roku A. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze oraz homilie kard. Rysia

3 września 2023, Niedziela

XXII Niedziela zwykła (rok A) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
święci pustelnicy dziś wspominani: św. Marinus, pustelnik

Czytania i aklamacja przed Ewangelią    +

  Ewangelia (Mt 16, 21-27)

Jeśli ktoś chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie

Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:

Jezus zaczął wskazywać swoim uczniom na to, że musi udać się do Jerozolimy i wiele wycierpieć od starszych i arcykapłanów oraz uczonych w Piśmie; że będzie zabity i trzeciego dnia zmartwychwstanie. A Piotr wziął Go na bok i począł robić Mu wyrzuty: «Panie, niech Cię Bóg broni! Nie przyjdzie to nigdy na Ciebie». Lecz On odwrócił się i rzekł do Piotra: «Zejdź Mi z oczu, szatanie! Jesteś Mi zawadą, bo nie myślisz po Bożemu, lecz po ludzku».

Wtedy Jezus rzekł do swoich uczniów: «Jeśli ktoś chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je; a kto straci swe życie z mego powodu, znajdzie je. Cóż bowiem za korzyść odniesie człowiek, choćby cały świat zyskał, a na swej duszy szkodę poniósł? Albo co da człowiek w zamian za swoją duszę?

Albowiem Syn Człowieczy przyjdzie w chwale Ojca swego razem z aniołami swoimi i wtedy odda każdemu według jego postępowania».

Oto Słowo Pańskie.

   Rozważanie Ojca Pustelnika

Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (22 niedziela zwykła, rok liturgiczny A II)

Erem-Maryi-Brama-Nieba-nagłówek-strony

Prawda Krzyża

Chrześcijanin to człowiek zespolony z krzyżem. Znak krzyża jest symbolem chrześcijańskiego życia. Kontemplując z różnych stron fizyczny krzyż, złożony z belki pionowej i poziomej, możemy uświadomić sobie bardzo ważną prawdę. A jaką?

Otóż, gdy patrzymy „na wprost”, wtedy widzimy krzyż w całości, w swej pełni. Dostrzegamy obydwie belki, pionową i poziomą, w pełnym wymiarze. Ale gdy zaczynamy przemieszczać się po okręgu, widząc coraz bardziej „pod kątem”, wtedy belka pozioma ulega stopniowemu skróceniu. Gdy dojdziemy do miejsca, skąd spoglądamy prostopadle, wówczas krzyż znika sprzed oczu, pozostaje jedynie pionowa belka. Na horyzoncie rysuje się już tylko pionowy słup.

Jezus powiedział „Jeśli kto chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje” (Mt 16, 24). Zestawiając to słowo z życiem swoim lub innego chrześcijanina, nie można popaść w dwie skrajności. Otóż błędem jest generalizowanie, że krzyż totalnie jest nieobecny w całym życiu. Zarazem byłoby przejawem poważnej choroby psychicznej twierdzić, że krzyż jest doskonale podjęty w całokształcie istnienia.

We właściwym opisie „prawdy krzyża” bardzo pomaga opisany wynik obserwacji krzyża fizycznego. Otóż są obszary życia, które mogą być zobrazowane widokiem, gdy na krzyż patrzymy „na wprost”. Krzyż jest tutaj w całej pełni widoczny. To najmocniejsza sfera, gdzie najdoskonalej naśladujemy Jezusa. Na przykład ktoś sumiennie w każdą niedzielę uczestniczy w Mszy Świętej. Ale trzeba pokornie pamiętać, że jest to tylko pewien fragment naszych poczynań. Pokusa polega na tym, że np. w oparciu o uczestnictwo w każdej niedzielnej Mszy świętej formułujemy automatycznie tezę o byciu bardzo dobrym chrześcijaninem. Jest to wielka pomyłka. Część życia nie jest jeszcze jego całością!

Niestety, istnieją także obszary niewierności Jezusowi, gdzie jedyną adekwatną ilustracją jest pionowa belka, nie kojarząca się z krzyżem. Są to słowa i zachowania, gdzie całkowicie krzyża nie widać. Występuje tu całkowity brak posłuszeństwa Jezusowi. Zamiast świadectwa wiary, jest antyświadectwo. Przykładowo może to być częste osądzanie innych, niecierpliwość, uleganie nałogom, brak codziennej modlitwy. Bardzo ważne, aby wyraźnie dostrzec i uznać te „bez-krzyżowe” przestrzenie. Oczywiście, najwięcej miejsca zajmują „przestrzenie pośrednie”, które nie są ani świętym heroizmem, ani totalnym bezbożnictwem.

Tak więc fizyczny krzyż, nieraz widziany w swej pełni, najczęściej ze skróconymi ramionami, a nieraz jako pogańska belka, trafnie symbolizuje faktyczny stan naszego życia. Kto pragnie na serio potraktować słowa Jezusa, aby „wziąć krzyż”, otrzymuje konkretny cel życiowy. Chodzi o to, aby patrząc na nasze życie pod dowolnym kątem, zawsze można było dostrzec pełny krzyż, bez żadnych skróceń.

I teraz coś bardzo praktycznego! Dążąc do tego szczytnego celu, warto mieć przed oczami trójwymiarowy krzyż, który umieszczany jest na wieżach chrześcijańskich kościołów obrządku koptyjskiego. Otóż krzyż ten ma tradycyjną pionową belkę, ale zamiast jednej poziomej belki, występują dwie, przecinające się pod kątem prostym. W ten sposób patrząc na krzyż z dowolnego miejsca, pod dowolnym kątem, zawsze mamy przed oczami pełny, doskonały krzyż. Nigdy nie widzimy tylko belki pionowej lub skróconych ramion. Efekt ten uzyskujemy dzięki zastosowaniu dwóch poziomych belek.

Oczywiście, tak wyglądający krzyż może stanowić symbol jedynie samego Jezusa Chrystusa, który w każdym punkcie swego życia doskonale wziął krzyż i wypełnił wolę Ojca. Ale zgodnie z wolą Jezusa starajmy się naśladować naszego Mistrza. Niech opisany trójwymiarowy krzyż będzie coraz bardziej zobrazowaniem także naszego życia. Chodzi o to, aby krzyż był obecny nie tylko w pewnych miejscach, ale w całym życiu. Tylko w pełni ukrzyżowane życie umożliwia wejście do Nieba na wieki…

31 sierpnia 2014 (Mt 16, 21-27)


   Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.

   Komentarze video

  Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).

   „Słowo na jutro” (~5-35′)

   Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1100 dostępny od 21:00 (~5-35′). 

„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie

   Zoom (~2-3′)

  Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).

Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu

   Zielone Pastwisko (~4-7′)

  Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).

Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka

   Homilia (~9-29′)

Trzy homilie księdza kardynała Grzegorza Rysia do dzisiejszej ewangelii. Pierwsza wygłoszona podczas Mszy św. sprawowanej w intencji Domus Orientalis – Domu Wschodniego w 10- lecie istnienia. Druga z mszy świętej Diecezjalnego Dnia Wspólnoty Oaz Wakacyjnych w parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Łodzi. Trzecia wygłoszona w parafii Zesłania Ducha Świętego w Bełchatowie z okazji konsekracji kościoła.

Homilia na 10-lecie Domu Wschodniego
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka

Homilia na konsekrację kościoła w Bełchatowie
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka

Homilia na Diecezjalny Dzień Wspólnoty
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka