Czwartek, 21 września 2023. Słowo na święto świętego Mateusza, Apostoła i Ewangelisty. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
21 września 2023, Czwartek
Święto świętego Mateusza, Apostoła i Ewangelisty (patron dnia: tu; inne oficjum: tu)
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania i aklamacja przed Ewangelią +
Czytania na święto świętego Mateusza, Apostoła
1. czytanie (Ef 4, 1-7. 11-13)
Chrystus ustanowił jednych apostołami, innych ewangelistami
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Efezjan
Bracia:
Zachęcam was ja, więzień w Panu, abyście postępowali w sposób godny powołania, do jakiego zostaliście wezwani, z całą pokorą i cichością, z cierpliwością, znosząc siebie nawzajem w miłości. Usiłujcie zachować jedność Ducha dzięki więzi, jaką jest pokój.
Jedno jest Ciało i jeden Duch, bo też zostaliście wezwani do jednej nadziei, jaką daje wasze powołanie. Jeden jest Pan, jedna wiara, jeden chrzest. Jeden jest Bóg i Ojciec wszystkich, który jest i działa ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich.
Każdemu zaś z nas została dana łaska według miary daru Chrystusowego. On też ustanowił jednych apostołami, innych prorokami, innych ewangelistami, innych pasterzami i nauczycielami, aby przysposobili świętych do wykonywania posługi dla budowania Ciała Chrystusowego, aż dojdziemy wszyscy razem do jedności wiary i pełnego poznania Syna Bożego, do człowieka doskonałego, do miary wielkości według Pełni Chrystusa.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 19 (18), 2-3. 4-5b (R.: 5a))
Po całej ziemi ich głos się rozchodzi
Niebiosa głoszą chwałę Boga, *
dzieło rąk Jego obwieszcza nieboskłon.
Dzień opowiada dniowi, *
noc nocy wiadomość przekazuje.
Po całej ziemi ich głos się rozchodzi
Nie są to słowa ani nie jest to mowa, *
których by dźwięku nie usłyszano.
Ich głos się rozchodzi po całej ziemi, *
ich słowa aż po krańce świata.
Po całej ziemi ich głos się rozchodzi
Aklamacja (-)
Alleluja, alleluja, alleluja
Ciebie, Boże, chwalimy, Ciebie, Panie, wysławiamy,
Ciebie wychwala przesławny chór Apostołów.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mt 9, 9-13)
Pójdź za Mną! A on wstał i poszedł za Nim
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Jezus, wychodząc z Kafarnaum, ujrzał człowieka imieniem Mateusz, siedzącego na komorze celnej, i rzekł do niego: «Pójdź za Mną!» A on wstał i poszedł za Nim.
Gdy Jezus siedział w domu za stołem, przyszło wielu celników i grzeszników i zasiadło wraz z Jezusem i Jego uczniami. Widząc to, faryzeusze mówili do Jego uczniów: «Dlaczego wasz Nauczyciel jada wspólnie z celnikami i grzesznikami?»
On, usłyszawszy to, rzekł: «Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają. Idźcie i starajcie się zrozumieć, co znaczy: „Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary”. Bo nie przyszedłem, aby powołać sprawiedliwych, ale grzeszników».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (święto świętego Mateusza, Apostoła, rok liturgiczny C I)
Bez przypinania etykietek!
„Etykietka przypięta. Materiał na trwałe zaklasyfikowany”. W przypadku różnorakich produktów to bardzo dobry sposób porządkowania. Ale niestety mechanizm ten funkcjonuje także w odniesieniu do ludzi. Jakoś trzeba sobie ułożyć w głowie cały ten otaczający nas świat. „Przypięcie etykietki” jest pozornie bardzo dobrym sposobem realizacji tego celu. Wiemy, kto jest kim i możemy sprawnie operować opiniami, poglądami i decyzjami.
Jest jednak pewien wysoce fundamentalny problem. A jaki? Po prostu człowiek nie jest materialnym przedmiotem. Człowiek jest osobą, która jest w stanie nieustannie dokonywać wyborów. Znaczy to, że istnieje jak najbardziej realna możliwość bardzo głębokich zmian na drodze życia. W tym świetle, warto rozróżnić „myślenie niechrześcijańskie” i „myśleniem chrześcijańskie”.
Myślenie niechrześcijańskie charakteryzuje się tym, że człowiek traktowany jest jak „przedmiot”, w którym nie może już dokonać się żadna fundamentalna zmiana. Jeśli ktoś robił coś dobrego, to zostaje zakodowany jako „dobry”. Z kolei, gdy pojawiło się zło, utrwalona zostaje opinia „zły”. Nie przyjmuje się do wiadomości, że „zły” może stać się „dobry” i odwrotnie. Jedna z form walki z drugim człowiekiem polega na tym, aby znaleźć jakieś słabe punkty w jego przeszłości. Jakieś kompromitujące zachowanie sprzed wielu lat staje się koronnym argumentem dyskredytującym na całe życie. Przekreślająca etykietka zostaje solidnie przymocowana. Możliwość wewnętrznej przemiany nie jest brana na serio pod uwagę.
Błąd takiego rozumowania obnaża ewangeliczna scena powołania celnika Mateusza. Otrzymujemy tutaj wspaniałą okazję posmakowania „myślenia chrześcijańskiego”. Otóż dla Żydów celnik był synonimem wielkiego grzesznika. Ściąganie podatków dla okupanta rzymskiego było traktowane jako wysoce poniżający akt kolaboracji z wrogiem. Czary goryczy dopełniał fakt, że celnicy zawyżali kwoty podatków i poprzez oszustwo napełniali swe osobiste sakiewki. Do tego dochodziła jeszcze rytualna nieczystość zaciągana poprzez kontakt z poganami. Faryzeusze, uważający się za wcielenie moralnej prawości, traktowali celników jako ludzi godnych pogardy. Właściwie w całej społeczności żydowskiej celnik miał jednoznacznie przypiętą etykietkę „zły grzesznik”; człowiek moralnie przekreślony na zawsze.
W takim kontekście do celnika Mateusza Jezus wypowiada z ufną miłością słowa: „Pójdź za mną”. I oto dokonała się rzecz niezwykła: „On wstał i poszedł za Nim”. W „Objawieniach” św. Brygidy, św. Mateusz mówi o swoim powołaniu: „W tamtej chwili odczułem silne pragnienie, by nie oszukiwać już więcej nikogo i starałem się jak gdyby wyzwolić z mojego zawodu, aby całym sercem służyć Panu”. Znamy dalszą historię. Pogardzany grzesznik z etykietką „zły” przeobraził się stopniowo w świętego apostoła i autora Ewangelii. Bezmiar piękna chrześcijańskiej logiki polega na tym, że człowiek mocą Bożej łaski jest w stanie przejść od największego zła do największego dobra.
Zasada etykietki prowadzi do wielkiego błędu. Faryzeusze tkwiąc w tym błędzie, mówili do uczniów Jezusa: „Dlaczego wasz Nauczyciel jada wspólnie z celnikami i grzesznikami?”. To zdanie objawia niestety także drugą stronę chrześcijańskiej logiki wolności. Otóż będąc na dobrej drodze, można zejść na złą. Koncepcja etykietki znów zawodzi. Niestety, „dobry” może stać się „zły”. Faryzeusze i uczeni w Piśmie podejmowali swe religijne zaangażowanie z miłości do Boga. Ciężko pracowali i trudzili się, aby poznać Słowo Boże. Potem jednak wpadali w śmiertelną pułapkę pychy, która zabijała miłość w sercu. W historii tak wielu ludzi, którzy mając na swym koncie piękną kartę, popadli potem w zadufanie i duchowo się pogubili.
Ze złej drogi można wejść na dobrą. Jakaż wielka Nadzieja Miłosierdzia! Ale z dobrej drogi można zejść na złą. To wielkie ostrzeżenie! Św. Mateuszu, módl się za nami…
21 września 2013 (Mt 9, 9-13)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1118 dostępny od 21:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka