12 października 2024. Słowo na sobotę 27 tygodnia zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
12 października 2024, Sobota
Sobota XXVII tygodnia zwykłego (rok II ; wspomnienie błogosławionego Carlo Acutisa) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
polski patron dnia: błogosławiony Jan Beyzym, kapłan
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na sobotę 27 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny II)
1. czytanie (Ga 3, 22-29)
Dzięki wierze jesteśmy dziećmi Bożymi
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Galatów
Bracia:
Pismo poddało wszystko pod władzę grzechu, aby obietnica dostała się dzięki wierze w Jezusa Chrystusa tym, którzy wierzą.
Do czasu przyjścia wiary byliśmy poddani pod straż Prawa i trzymani w zamknięciu aż do przyszłego objawienia się wiary. Tym sposobem Prawo stało się dla nas wychowawcą, który miał prowadzić ku Chrystusowi, abyśmy dzięki wierze uzyskali usprawiedliwienie. Gdy jednak wiara nadeszła, już nie jesteśmy poddani wychowawcy. Wszyscy bowiem przez wiarę jesteście synami Bożymi – w Chrystusie Jezusie. Bo wy wszyscy, którzy zostaliście ochrzczeni w Chrystusie, przyoblekliście się w Chrystusa. Nie ma już Żyda ani poganina, nie ma już niewolnika ani człowieka wolnego, nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście kimś jednym w Chrystusie Jezusie.
Jeżeli zaś należycie do Chrystusa, to jesteście też potomstwem Abrahama, dziedzicami zgodnie z obietnicą.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 105 (104), 2-3. 4-5. 6-7 (R.: por. 8a))
Pan Bóg pamięta o swoim przymierzu
albo: Alleluja
Śpiewajcie i grajcie Mu psalmy, *
rozgłaszajcie wszystkie Jego cuda.
Szczyćcie się Jego świętym imieniem, *
niech się weseli serce szukających Pana.
Pan Bóg pamięta o swoim przymierzu
albo: Alleluja
Rozmyślajcie o Panu i Jego potędze, *
zawsze szukajcie Jego oblicza.
Pamiętajcie o cudach, które On uczynił, *
o Jego znakach, o wyrokach ust Jego.
Pan Bóg pamięta o swoim przymierzu
albo: Alleluja
Potomkowie Abrahama, słudzy Jego, *
synowie Jakuba, Jego wybrańcy.
On, Pan, jest naszym Bogiem, *
Jego wyroki obejmują świat cały.
Pan Bóg pamięta o swoim przymierzu
albo: Alleluja
Aklamacja (Por. Łk 11, 28)
Alleluja, alleluja, alleluja
Błogosławieni ci, którzy słuchają słowa Bożego
i zachowują je wiernie.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 11, 27-28)
Błogosławieni ci, którzy słuchają słowa Bożego
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Gdy Jezus mówił, jakaś kobieta z tłumu głośno zawołała do Niego: «Błogosławione łono, które Cię nosiło, i piersi, które ssałeś».
Lecz On rzekł: «Tak, błogosławieni są raczej ci, którzy słuchają słowa Bożego i go przestrzegają».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (27 sobota zwykła, rok liturgiczny A II)
Uszczęśliwiająca Obecność
Zmagania z pragnieniami ciała i duszy. Świetnie, gdy jesteśmy gotowi do podjęcia wysiłku na drodze duchowego wzrostu. Nie można jednak ograniczyć się do egocentrycznego treningu siły swej woli. Optymalna droga wyraża się w tęsknocie za świętością. Tego zaś daru sami sobie nie stworzymy. Człowiek staje się pokornie szczęśliwy tylko wtedy, gdy ufnie pozwala, aby jego ciało i dusza nasycały się świętością Boga. Jak to możliwe?
Przede wszystkim, w Eucharystii jest możliwość przyjęcia Boga w Komunii świętej. Nie jest to jedynie jakaś abstrakcyjna praktyka religijna. Nawet niewierzący obserwator może stwierdzić fakt, że w czasie przyjmowania Komunii świętej następuje styk białego opłatka z ustami człowieka, który go przyjmuje. Chrześcijanin dokona super-doprecyzowania, że Ciało Boga jest przyjmowane przez ciało wierzącego i zamieszkuje także w jego duszy. Pierwotnie jest to wydarzenie o charakterze cielesnym. Jezus poprzez swoje Ciało uświęca ciało człowieka. Jest to jak najbardziej dosłowne spotkanie. Poprzez usta całe ciało przyjmującego Komunię świętą zostaje niejako dotknięte i wypełnione przez Ciało Jezusa. Dopiero wtórnie następuje także uświęcenie duszy. Jest wielkim brakiem precyzji przechodzenie od razu do sfery duszy, z pominięciem przestrzeni ciała. W Ewangelii jesteśmy świadkami, jak pewna kobieta mówi do Jezusa: „Błogosławione łono, które Cię nosiło, i piersi, które ssałeś” (por. Łk 11, 27-28). Chrystus potwierdził słuszność tego stwierdzenia, odpowiadając najpierw: „menun”, co oznacza „rzeczywiście, faktycznie, owszem”. Jest to partykuła używana w odpowiedzi dla potwierdzenia jakiegoś uprzednio wyrażonego twierdzenia. Tak więc Jezus w żaden sposób nie zbagatelizował faktu, że łono i piersi Jego matki, które miały bezpośredni cielesny styk z Nim, stały się błogosławione (w oryginale „makaria”, czyli dosłownie „szczęśliwe”).
Wypływa z tego bardzo ważna konsekwencja. Otóż już sam fizyczny kontakt Ciała Jezusa z ciałem człowieka, gdy jest w nim miłość, powoduje pozytywny owoc. Wszelki głód ciała w najgłębszym sensie jest pragnieniem Bożego Ciała. Dlatego, żeby nie marnować wielkiej łaski, dobrą rzeczą jest wzbudzać w swoim sercu, przed przyjęciem Komunii świętej, następującą intencję: „Jezu, niech Twoje Ciało zaspokaja najgłębsze pragnienia mojego ciała”. W ten sposób zamykamy drogę zaspokojeniu jedynie poprzez ludzkie ciało, otwierając się na uświęcające nasycenie przez Boże Ciało.
Aby ta rzeczywistość mogła w pełni się realizować, nie można zatrzymać się na poziomie cielesnym. Dlatego, w odpowiedzi udzielonej wspomnianej kobiecie, Jezus doprecyzowuje: „również błogosławieni ci, którzy słuchają słowa Bożego i zachowują je”. Znaczy to, że przy przyjęciu Komunii świętej pełnia łaski spływa na człowieka dopiero wtedy, gdy jego dusza słucha Słowa Bożego i wypełnia je. Wówczas cały człowiek wchodzi w relację miłości z osobą Jezusa, który przychodzi jako Słowo Wcielone. Jednocześnie Jezusowe stwierdzenie oznacza dwie inne bezcenne prawdy.
Otóż już sam fakt słuchania bądź czytania słowa Bożego powoduje dobroczynny skutek, gdy serce szczerze dąży ku dobru. Wówczas kontakt ze słowem Boga uświęca ludzkie wnętrze. Dlatego nawet słuchanie lub czytanie fragmentów Pisma Świętego, które nie są zrozumiałe, ma głęboki sens. Od intelektualnego rozumienia ważniejsze jest egzystencjalne nasycanie ciała i duszy słowem Bożym, co można przyrównać do bycia przesiąkniętym przez piękną woń, w której obszarze oddziaływania się znaleźliśmy.
Pełnia Bożego błogosławieństwa ma jednak miejsce dopiero wtedy, gdy wierzący wypełnia otrzymywane słowo Boga. Wypełniać oznacza prowadzić do pełni. Wedle Ewangelii pełnią jest miłość Boga i człowieka. Tak więc kto szczerze słucha i z miłością realizuje słowo Boże, ten ma ciało, duszę i serce zanurzone w Bożym Szczęściu, którego jako dar udziela Duch Święty. Warto próbować być szczęśliwym Bożym Szczęściem, a nie namiastką szczęścia przez siebie wytworzoną. Jezu, Uszczęśliwiające Słowo Boże, bądź uwielbiony!
11 października 2014 (Łk 11, 27-28)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1505 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupa Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka