7 listopada 2024. Słowo na czwartek 31 tygodnia zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze oraz homilie bp Kleszcza i kard. Rysia
7 listopada 2024, Czwartek
Czwartek XXXI tygodnia zwykłego (rok II) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilie bp Kleszcza i kard. Rysia
Czytania +
Czytania na czwartek 31 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny II)
1. czytanie (Flp 3, 3-8a)
Chrystus najwyższą wartością
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Filipian
Bracia:
My jesteśmy prawdziwie ludem obrzezanym – my, którzy sprawujemy kult w Duchu Bożym i chlubimy się w Chrystusie Jezusie, a nie pokładamy ufności w ciele. Chociaż ja także i w ciele mogę pokładać ufność. Jeśli ktoś inny mniema, że może ufność złożyć w ciele, to ja tym bardziej: obrzezany ósmego dnia, z rodu Izraela, z pokolenia Beniamina, Hebrajczyk z Hebrajczyków, w stosunku do Prawa – faryzeusz, co do gorliwości – prześladowca Kościoła, co do sprawiedliwości legalnej – stałem się bez zarzutu.
Ale to wszystko, co było dla mnie zyskiem, ze względu na Chrystusa uznałem za stratę. I owszem, nawet wszystko uznaję za stratę ze względu na najwyższą wartość poznania Chrystusa Jezusa, mojego Pana.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 105 (104), 2-3. 4-5. 6-7 (R.: por. 3b))
Niech się weselą szukający Pana
albo: Alleluja
Śpiewajcie i grajcie Mu psalmy, *
rozgłaszajcie wszystkie Jego cuda.
Szczyćcie się Jego świętym imieniem, *
niech się weseli serce szukających Pana.
Niech się weselą szukający Pana
albo: Alleluja
Rozmyślajcie o Panu i Jego potędze, *
zawsze szukajcie Jego oblicza.
Pamiętajcie o cudach, które On uczynił, *
o Jego znakach, o wyrokach ust Jego.
Niech się weselą szukający Pana
albo: Alleluja
Potomkowie Abrahama, słudzy Jego, *
synowie Jakuba, Jego wybrańcy.
On, Pan, jest naszym Bogiem, *
Jego wyroki obejmują świat cały.
Niech się weselą szukający Pana
albo: Alleluja
Aklamacja (Mt 11, 28)
Alleluja, alleluja, alleluja
Przyjdźcie do Mnie wszyscy,
którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 15, 1-10)
Przypowieści o zagubionej owcy i zagubionej drachmie
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
W owym czasie przybliżali się do Jezusa wszyscy celnicy i grzesznicy, aby Go słuchać. Na to szemrali faryzeusze i uczeni w Piśmie, mówiąc: «Ten przyjmuje grzeszników i jada z nimi».
Opowiedział im wtedy następującą przypowieść:
«Któż z was, gdy ma sto owiec, a zgubi jedną z nich, nie zostawia dziewięćdziesięciu dziewięciu na pustyni i nie idzie za zgubioną, aż ją znajdzie? A gdy ją znajdzie, bierze z radością na ramiona i wraca do domu; sprasza przyjaciół i sąsiadów i mówi im: „Cieszcie się ze mną, bo znalazłem owcę, która mi zginęła”.
Powiadam wam: Tak samo w niebie większa będzie radość z jednego grzesznika, który się nawraca, niż z dziewięćdziesięciu dziewięciu sprawiedliwych, którzy nie potrzebują nawrócenia.
Albo jeśli jakaś kobieta, mając dziesięć drachm, zgubi jedną drachmę, czyż nie zapala światła, nie wymiata domu i nie szuka starannie, aż ją znajdzie? A znalazłszy ją, sprasza przyjaciółki i sąsiadki i mówi: „Cieszcie się ze mną, bo znalazłam drachmę, którą zgubiłam”.
Tak samo, powiadam wam, radość nastaje wśród aniołów Bożych z powodu jednego grzesznika, który się nawraca».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (31 czwartek zwykły, rok liturgiczny A II)
Radosna feta
„Co sobie o mnie pomyśli? Jak o tym powiedzieć? Ze wstydu spłonę! Seria potępień i osądów gwarantowana!”. Gdy w sercu mamy szczerą pokorę i żal za grzechy, takie obawy są całkowicie bezpodstawne. Przed Miłosiernym Bogiem możemy stanąć w nagości, bez żadnego wstydu i lęku. Nawet gdybyśmy mieli na sumieniu najbardziej upokarzające grzechy, nie ma to większego znaczenia wobec nieskończoności Bożego Miłosierdzia. To coś fascynującego móc przyjść do Jezusa i bez żadnych zahamowań o wszystkim Mu opowiedzieć.
Jeśli w sercu człowieka jest pokora, to wtedy znika podstawa do wstydu. Nie oznacza to w żaden sposób bezwstydu. Bezwstyd charakteryzuje się tym, że na skutek pychy grzesznik nie uznaje grzechu i w rezultacie z podniesioną głową za nic nie żałuje. Tak zachowują się zarozumiali faryzeusze, którzy są przekonani o swej sprawiedliwości. Zamiast wstydzić się swej pychy żądają poczucia wstydu od biednych grzeszników, którymi pogardzają i doprowadzają do traumatycznych stanów.
Gdy człowiek pokornie uznaje swe grzechy, wówczas bez żadnego lęku może całkowicie o wszystkim powiedzieć Miłosiernemu Jezusowi. Znika konieczność stosowania zabiegów „maskująco-wygładzających”, które uniemożliwiają doświadczenie pełni wyzwalającego odetchnięcia. Dopiero szczerze wypowiedziany konkret daje cudowne odczucie wyjścia na zewnątrz tego, co od wewnątrz mierziło, zanieczyszczało i nie dawało spokoju. Jezus bezwarunkowo przyjmuje nas takimi, jakimi jesteśmy, włącznie z najbardziej niskimi zachowaniami i grzechami.
Zwłaszcza przed spowiedzią powstają obawy, że odpowiedzią na wyznane grzechy będzie „kubeł pomyj”, wylany na rozgrzane węgle naszego wstydu. Efekt w postaci przerażających kłębów pary. Gdy takie strachliwo-wstydliwe myśli powstają, diabeł chybcikiem przybiega i z „troską przestrzega”: „Jak o wszystkim powiesz, to uderzy w ciebie taki potężny płomień potępień, że po prostu na miejscu spłoniesz ze wstydu”. Na myśl o takiej traumatycznej perspektywie potencjalnych kandydatów do spowiedzi zaczynają przechodzić na przemian zimne dreszcze i gorące ciarki. Spowiedź zostaje anulowana, odroczona lub przypomina „abstrakcję rachunku całkowego”.
Samobójstwem jest ulec takiej pokusie. Prawda jest taka, że Jezus zawsze ogarnia nas miłością, niezależnie od tego, co zrobiliśmy. Nigdy nam nie powie pogardliwie: „A wstydź się grzesznico! A wstydź się grzeszniku!”. Tak więc z pełnym zaufaniem możemy przed Jezusem odsłonić się w naszej nędzy. Brak wstydu jest ogromnie ważny. Jest to znak naszej ufnej miłości. Dzięki temu zostaje usunięta blokada, która wcześniej uniemożliwiała wypowiedzenie wielu grzechów. Po prostu wszystko swobodnie mówimy, bo czujemy, że nie ma czego się obawiać. Co więcej, wobec doświadczanej czystej miłości pragniemy jak najpełniej się odsłonić, aby wchłonąć w siebie jak najwięcej uzdrawiającego miłosierdzia.
Jezus jest dobrym pasterzem, który całego siebie i wszystkie swe siły angażuje w to, aby troskliwe poszukiwać każdej owieczki. A gdy owieczka się znajduje, wtedy wytryska w Niebie przeogromna fontanna niebiańskiej radości. Jezus nie potępia, lecz woła: „Cieszcie się ze mną, bo znalazłem owcę, która mi zginęła” (por. Łk 15, 1-10). Wówczas wszyscy aniołowie i święci z zapałem zaczynają radosną fetę, że kolejny grzesznik wtulił się w objęcia Bożego Miłosierdzia. Od goryczy potępień, święci wolą spijać słodycz niebiańskich eliksirów na cześć Bożego Miłosierdzia, które uzdrowiło kolejną duszyczkę. Sam Jezus zapewnia: „powiadam wam, radość powstaje u aniołów Bożych z jednego grzesznika, który się nawraca”.
Zawsze, gdy mogę być świadkiem czyjegoś powrotu do Boga, cieszę się bardzo razem z chórami anielskimi. Jednym z moich życiowych celów jest to, aby każdy człowiek, korzystający z mojego nieudolnego, nędznego pośrednictwa mógł bez najmniejszego cienia wstydu i lęku opowiedzieć Bogu o swych największych grzechach i ciężarach. W ciszy i samotności Eremu proszę dobrego Boga, aby blask Jego nieskończonego Miłosierdzia jak najpełniej rozświetlał życie każdego człowieka.
6 listopada 2014 (Łk 15, 1-10)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1331 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupa Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsze dwie homilie: pierwsza homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia odnosząca się do dzisiejszych czytań i Ewangelii; druga, księdza biskupa Piotra Kleszcza do dzisiejszej Ewangelii (Łk 15, 1-10) wygłoszona podczas mszy świętej rozpoczynającej coroczny Marsz Pamięci pod Pomnik Pękniętego Serca Matki.
Homilia
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
Homilia
kard. Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka