8 listopada 2024. Słowo na piątek 31 tygodnia zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
8 listopada 2024, Piątek
Piątek XXXI tygodnia zwykłego (rok II) – wspomnienie świętej Elżbiety od Trójcy Przenajświętszej, dziewicy (patron dnia: tu; inne oficjum: tu)
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na piątek 31 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny II)
1. czytanie – wersja dłuższa (Flp 3, 17 – 4, 1)
Chrystus przekształci nasze ciała na podobne do swego chwalebnego ciała
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Filipian
Bracia, bądźcie wszyscy razem moimi naśladowcami i wpatrujcie się w tych, którzy tak postępują, jak tego wzór macie w nas. Wielu bowiem postępuje jak wrogowie krzyża Chrystusowego, o których często wam mówiłem, a teraz mówię z płaczem. Ich losem – zagłada, ich bogiem – brzuch, a chwała – w tym, czego winni się wstydzić. To ci, których dążenia są przyziemne.
Nasza bowiem ojczyzna jest w niebie. Stamtąd też jako Zbawcy wyczekujemy Pana Jezusa Chrystusa, który przekształci nasze ciało poniżone w podobne do swego chwalebnego ciała tą mocą, jaką może On także wszystko, co jest, sobie podporządkować.
Przeto, bracia umiłowani, za którymi tęsknię – radości i chwało moja! – tak trwajcie mocno w Panu, umiłowani!
Oto Słowo Boże
1. czytanie – wersja krótsza (Flp 3, 20 – 4, 1)
Chrystus przekształci nasze ciała na podobne do swego chwalebnego ciała
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Filipian
Bracia:
Nasza ojczyzna jest w niebie. Stamtąd też jako Zbawcy wyczekujemy Pana Jezusa Chrystusa, który przekształci nasze ciało poniżone w podobne do swego chwalebnego ciała tą mocą, jaką może On także wszystko, co jest, sobie podporządkować.
Przeto, bracia umiłowani, za którymi tęsknię – radości i chwało moja! – tak trwajcie mocno w Panu, umiłowani!
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 122 (121), 1b-2. 4-5 (R.: por. 1bc))
Idźmy z radością na spotkanie Pana
albo: Alleluja
Ucieszyłem się, gdy mi powiedziano: *
«Pójdziemy do domu Pana».
Już stoją nasze stopy *
w twoich bramach, Jeruzalem.
Idźmy z radością na spotkanie Pana
albo: Alleluja
Do niego wstępują pokolenia Pańskie, *
aby zgodnie z prawem Izraela wielbić imię Pana.
Tam ustawiono trony sędziowskie, *
trony domu Dawida.
Idźmy z radością na spotkanie Pana
albo: Alleluja
Aklamacja (1 J 2, 5)
Alleluja, alleluja, alleluja
Kto zachowuje naukę Chrystusa,
w tym naprawdę miłość Boża jest doskonała.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 16, 1-8)
Przypowieść o nieuczciwym rządcy
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Jezus powiedział do swoich uczniów: «Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek.
Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”.
Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”.
Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”.
Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (31 piątek zwykły, rok liturgiczny A II)
Twardy realizm
Piękne wizje rozbiją się często o konkretne trudności. Im wspanialszy pomysł w głowie, tym bardziej wzrasta pokusa „marzycielskiego odlotu”. Fantaści mają wręcz niebywałą zdolność do szybowania w przestrzeni wykreowanej przez wyobraźnię. Ale gdy trzeba przystąpić do wdrażania wyobrażeń w życie, twarde realia i prawa natury dają o sobie znać. W rezultacie z fantastycznych zamiarów nic lub niewiele wychodzi.
Trzeba bardzo uważać, aby chrześcijańskiej duchowości nie mylić z „bujaniem w obłokach”. Problemem takiej postawy nie są złe intencje i pragnienia. Wielką pułapką jest chęć „bycia dobrym” i „robienia dobrze” bardziej, niż jest to w rzeczywistości możliwe. To powoduje bezowocne odrealnienie, które ujawnia się na kilka sposobów.
Przede wszystkim ma miejsce brak konkretnego myślenia. Można przeprowadzać tysiące „duchowych medytacji” o „Bożej miłości”, z których potem dokładnie nic nie wynika. Pomiędzy „wydumaną teorią” i „szarą praktyką” występuje nieprzekraczalna przepaść. W rezultacie praktyczna skuteczność poznanej lub „wymedytowanej” teorii jest bardzo niska.
Następną zmorą jest brak realizmu w pięknych zamiarach. Chodzi o płomienne postanowienia, które na skutek praw fizyki i psychologii są po prostu niewykonalne. Ktoś po kolejnej nerwowej scysji pada na kolana przed Bogiem i woła: „Boże, obiecuję Ci całym sercem, że następnym razem już się nie zdenerwuję!”. Jest to trochę bez sensu, gdyż nie mamy władzy natychmiastowej przemiany reakcji emocjonalnych. Obrazowo można przyrównać to do sytuacji, gdy ktoś wchodzi na dach wieżowca i przed skokiem wygłasza płomienną mowę modlitewną: „Boże, całym sercem obiecuję Ci, że jak tym razem skoczę, to już na pewno nie spadnę…”.
Wreszcie wielkim zaniedbaniem jest brak stosowania metod i technik, które pozwolą maksymalnie skutecznie działać. Niejednokrotnie szczytne hasło „tylko Jezus zbawia” stanowi tak naprawdę przykrywkę dla lenistwa i ospałości. Oczywiście, tylko Bóg zbawia! Ale żeby te zbawcze łaski przyjąć, trzeba porządnie „rozbudzić serce” i „ruszyć głową”. Zdecydowanie zbyt mało szukamy konkretnych środków, które pozwolą uzyskać maksymalne owoce w drodze do Nieba.
Idealnie problem ten dostrzega Jezus, puentując przypowieść o nieuczciwym zarządcy słowami: „Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z ludźmi podobnymi sobie niż synowie światła” (por. Łk 16, 1-8). Mistrz „pochwalił nieuczciwego zarządcę, że roztropnie postąpił”. Pozytywnie ocenił fakt, że ów człowiek „ruszył głową” i przy pomocy sfałszowanych zobowiązań sprytnie zadbał o swoją ziemską przyszłość na wypadek utraty dotychczasowej pracy. Jezus nie poparł oczywiście nieuczciwości i krętactwa. Istota przesłania jest taka, że „synowie światła” powinni brać przykład z „synów tego świata”, ucząc się od nich: roztropności w działaniu, rozsądnego myślenia, szybkiej orientacji w sytuacji oraz życiowej zaradności.
Warto przyglądać się metodom, jakie stosują ludzie osiągający dobre rezultaty w ziemskich interesach. Bólem jest to, że doczesny zysk staje się często jedynym i ostatecznym celem. Trzeba czerpać z tych rozwiązań, ale wykorzystywać je w taki sposób, aby ostatecznym celem podejmowanej pracy był Wieczny Zysk w Niebie. W ten sposób narzędzia, które sprawdzają się we współczesnych realiach, pięknie służą Ewangelii.
Tak więc Jezus zachęca nas, abyśmy „mając głowę w niebie”, twardo stąpali po ziemi. W tym świetle wszelkie postanowienia i decyzje powinny być poprzedzone super solidną analizą wstępną, czy w ogóle prawa natury umożliwiają realizację planowanych działań. Dopiero wtedy, gdy respektowana jest natura, łaska może się uaktywnić. Wreszcie znakiem realnej miłości do Jezusa jest pokorne uczenie się wszelkich technik, niesprzecznych z Dekalogiem, które pozwolą „duchowe prawdy” efektywnie przenosić z „teoretycznej przestrzeni” w „praktyczne obszary życia”. W ten sposób duchowa praca nie jest bezowocnym „chodzeniem w kółko”, ale staje się owocnym zdążaniem do Nieba.
7 listopada 2014 (Łk 16, 1-8)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1532 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupa Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka