20 stycznia 2025. Słowo na poniedziałek 2 tygodnia zwykłego w roku I. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
20 stycznia 2025, Poniedziałek
Poniedziałek II tygodnia zwykłego (rok I; u Paulinów: Święto błogosławionego Euzebiusza z Ostrzychomia, kapłana, założyciela zakonu) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
święci pustelnicy dziś wspominani: błogosławiony Euzebiusz z Ostrzyhomia, kapłan
polski patron dnia: święty Józef Sebastian Pelczar, biskup
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na poniedziałek 2 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny I)
1. czytanie (Hbr 5, 1-10)
Jezus wielki arcykapłan na wzór Melchizedeka
Czytanie z Listu do Hebrajczyków
Każdy arcykapłan, spomiędzy ludzi brany, dla ludzi jest ustanawiany w sprawach odnoszących się do Boga, aby składał dary i ofiary za grzechy. Może on współczuć tym, którzy nie wiedzą i błądzą, ponieważ sam podlega słabości. I ze względu na nią powinien tak za lud, jak i za samego siebie składać ofiary za grzechy. A nikt sam sobie nie bierze tej godności, lecz tylko ten, kto jest powołany przez Boga jak Aaron.
Podobnie i Chrystus nie sam siebie okrył sławą przez to, iż stał się arcykapłanem, ale uczynił to Ten, który powiedział do Niego: «Ty jesteś moim Synem, Ja Cię dziś zrodziłem», jak i w innym miejscu: «Ty jesteś kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka».
Z głośnym wołaniem i płaczem, za swych dni doczesnych, zanosił On gorące prośby i błagania do Tego, który mógł Go wybawić od śmierci, i został wysłuchany dzięki swej uległości.
I chociaż był Synem, nauczył się posłuszeństwa przez to, co wycierpiał. A gdy wszystko wykonał, stał się sprawcą zbawienia wiecznego dla wszystkich, którzy Go słuchają, nazwany przez Boga arcykapłanem na wzór Melchizedeka.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 110 (109), 1b-2. 3-4 (R.: por. 4b))
Jesteś kapłanem, tak jak Melchizedek
Rzekł Pan do Pana mego: «Siądź po mojej prawicy, *
aż uczynię Twych wrogów podnóżkiem stóp Twoich».
Pan rozciągnie moc Twego berła z Syjonu: *
«Panuj wśród swych nieprzyjaciół!
Jesteś kapłanem, tak jak Melchizedek
Przy Tobie panowanie w dniu Twego triumfu, †
w blasku świętości, *
z łona jutrzenki zrodziłem Cię jak rosę».
Pan przysiągł i tego nie odwoła: *
«Ty jesteś kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka».
Jesteś kapłanem, tak jak Melchizedek
Aklamacja (Por. Hbr 4, 12)
Alleluja, alleluja, alleluja
Żywe jest słowo Boże i skuteczne,
zdolne osądzić pragnienia i myśli serca.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mk 2, 18-22)
Zwyczajów Starego Testamentu nie można przenosić do Nowego
Słowa Ewangelii według Świętego Marka:
Uczniowie Jana i faryzeusze mieli właśnie post. Przyszli więc do Jezusa i pytali: «Dlaczego uczniowie Jana i uczniowie faryzeuszów poszczą, a Twoi uczniowie nie poszczą?»
Jezus im odpowiedział: «Czy goście weselni mogą pościć, dopóki pan młody jest z nimi? Nie mogą pościć, jak długo mają pośród siebie pana młodego. Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, a wtedy, w ów dzień, będą pościć.
Nikt nie przyszywa łaty z surowego sukna do starego ubrania. W przeciwnym razie nowa łata obrywa jeszcze część ze starego ubrania i gorsze staje się przedarcie. Nikt też młodego wina nie wlewa do starych bukłaków. W przeciwnym razie wino rozerwie bukłaki. Wino się wylewa i bukłaki przepadną. Raczej młode wino należy wlewać do nowych bukłaków».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (2 poniedziałek zwykły, rok liturgiczny C I)
Od iluzji do rzeczywistej przemiany…
Na drodze życia religijnego człowiek podejmuje różnego rodzaju modlitwy i posty. Nieraz ilość i wielkość wyrzeczeń traktowane są jako wyznacznik poziomu wiary. Człowiek, który więcej modli się i pości, zaczyna wyciągać automatycznie wniosek, że posiada głębszą wiarę. Praktyka ascetyczna staje się wyznacznikiem duchowej wartości, celem samym w sobie. Jezus Chrystus pokazuje, że jest to bardzo powierzchowne i błędne spojrzenie. Człowiek nie staje się bardziej wartościowy proporcjonalnie do poziomu wyrzeczeń. Wartość ta zależy od poziomu zbliżenia się do Boga.
Modlitwa i post są środkami, które mają pomagać w przyjęciu Jezusa Chrystusa. Dlatego każdy wierzący musi zadawać sobie pytanie, co wynika z podejmowanych trudów? Wielkie niebezpieczeństwo polega na powierzchowności. Smutna iluzja bycia głęboko wierzącym. Na czym ona polega? Otóż człowiek pragnący poprawić swoje życie zaczyna podejmować różne praktyki o charakterze zewnętrznym. Nieraz jest to wielki wysiłek i w swoim przekonaniu taki człowiek staje się lepszym. Ułuda polega na tym, że zmianie podlega jedynie pewna powierzchniowa warstwa człowieka. Obrazowo można to przyrównać do przyszywania nowego materiału praktyk do starego ubrania życia lub do wlewania nowego wina praktyk do starych bukłaków życia. Coś nowego rzeczywiście się pojawiło. Ale ta zmiana jest tylko powierzchowna. W głębi człowiek pozostaje w starym dotychczasowym świecie. Nowa łata szybko spowoduje oberwanie i w konsekwencji zniszczone miejsce jest jeszcze większe. Podobnie nowe wino rozsadzi stary bukłak i w rezultacie wino i bukłak będą zniszczone. Powierzchowne zmiany przynoszą gorsze efekty od sytuacji, gdyby w ogóle żadnej przemiany nie było. To większe zło polega na tym, że człowiek jest przekonany, że zaczął żyć wedle nowych wartości, że jest bardziej wierzący. Na przykład ktoś prowadzący zewnętrznie życie bez Boga, wchodzi na drogę przemiany. Zaczyna podejmować praktyki religijne, chodzi na Msze, opowiada o Bogu, podejmuje posty. Ale w rzeczywistości są to tylko pewne zewnętrzne formy. W głębi nadal obecny jest dawny sposób życia. Człowiek zmienił się tylko zewnętrznie, a wewnętrznie pozostaje dawnym człowiekiem. Kiedyś występował egoizm, brak miłości i wrażliwości na drugiego człowieka bez odniesienia do Boga. Po przemianie pojawiają się modlitwy, słowa o konieczności miłowania Boga i człowieka. Są to jedynie pewne zewnętrzne formy, w głębi nadal występuje egoizm i brak miłości. Paradoksalnie słowa o miłości wypowiadane są bez miłości.
Dodatkowo w nowej sytuacji pojawia się często ukrywana postawa pychy, „bycia lepszym wierzącym”. Mamy więc ostatecznie efekt gorszy od początkowego. Nie dość, że w głębi nie zaszła zmiana, to jeszcze powiększyła się postawa pychy. Próba wlewania nowego wina miłości do bukłaku starego człowieka powoduje jeszcze większą stratę. Boża miłość nie zostaje realnie przyjęta, jednocześnie stary człowiek staje się jeszcze bardziej zniszczony. To niezwykle bolesne spotykać ludzi, którzy powołują się na miłość Boga, a emanują postawą egoizmu i skoncentrowania na sobie. Oczywiście, najczęściej w swym zaślepieniu tego nie widzą. Są przekonani, że kochają bo praktykują, podejmują wyrzeczenia, poszczą. Ale niestety podejmowane wtedy posty i praktyki religijne wcale nie prowadzą ku lepszemu, ale jeszcze pogarszają sytuację. Najbardziej wyrazistym tego znakiem jest pycha.
Dlatego Jezus jednoznacznie wskazuje, że wprowadzanie nowego ma sens tylko w połączeniu z całościową przemianą. Nowe wino trzeba wlewać do nowego bukłaka. Wtedy dokonuje się rzeczywista przemiana wnętrza. Jeżeli po nawróceniu człowiek podejmuje posty z pokorą, w poczuciu swej nędzy, to taka postawa jest znakiem autentycznej głębokiej przemiany. Jeśli mówię o miłości Boga w postawie upokorzenia i współczucia, to znaczy, że zaczyna się dokonywać rzeczywiście coś nowego. Wtedy zewnętrzne praktyki zaczynają autentycznie odzwierciedlać wewnętrzną centralną obecność Jezusa.
21 stycznia 2013 (Mk 2, 18-22)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1605 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupa Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka