
2 marca 2025. Słowo na 8 Niedzielę zwykłą w roku C. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
2 marca 2025, Niedziela
VIII Niedziela zwykła (rok C; w zakonach franciszkańskich: wspomnienie świętej Księżniczki Agnieszki z Czech, dziewicy) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na 8 Niedzielę zwykłą (rok liturgiczny C)
1. czytanie (Syr 27, 4-7)
Wypowiedzi człowieka ujawniają jego wartość
Czytanie z Mądrości Syracha
Gdy sitem się przesiewa, zostają odpadki, podobnie błędy człowieka przy jego ocenie.
Piec poddaje próbie naczynia garncarza, a sprawdzianem człowieka jest jego wypowiedź.
Jak o uprawie drzewa świadczy jego owoc, tak mowa o zamyśle serca człowieka.
Nie chwal męża przed wypowiedzią, to bowiem jest próbą dla ludzi.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 92 (91), 2-3. 13-14. 15-16 (R.: por. 2))
Dobrze jest śpiewać Tobie, Panie Boże
Dobrze jest dziękować Panu, *
śpiewać Twojemu imieniu, Najwyższy,
rano głosić Twoją łaskawość, *
a wierność Twoją nocami.
Dobrze jest śpiewać Tobie, Panie Boże
Sprawiedliwy zakwitnie jak palma, *
rozrośnie się jak cedr na Libanie.
Zasadzeni w domu Pańskim *
rozkwitną na dziedzińcach naszego Boga.
Dobrze jest śpiewać Tobie, Panie Boże
Nawet i w starości wydadzą owoc, *
zawsze pełni życiodajnych soków,
aby świadczyć, że Pan jest sprawiedliwy, *
On moją Opoką i nie ma w Nim nieprawości.
Dobrze jest śpiewać Tobie, Panie Boże
2. czytanie (1 Kor 15, 54b-58)
Przez Chrystusa zwyciężamy śmierć
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostołac do Koryntian
Bracia:
Kiedy już to, co śmiertelne, przyodzieje się w nieśmiertelność, wtedy sprawdzą się słowa, które zostały napisane: «Zwycięstwo pochłonęło śmierć. Gdzież jest, o śmierci, twoje zwycięstwo? Gdzież jest, o śmierci, twój oścień?» Ościeniem zaś śmierci jest grzech, a siłą grzechu Prawo. Bogu niech będą dzięki za to, że dał nam odnieść zwycięstwo przez Pana naszego, Jezusa Chrystusa.
Przeto, bracia moi najmilsi, bądźcie wytrwali i niezachwiani, zajęci zawsze ofiarnie dziełem Pańskim, pamiętając, że trud wasz nie pozostaje daremny w Panu.
Oto Słowo Boże
Aklamacja (Por. Flp 2, 15d. 16a)
Alleluja, alleluja, alleluja
Jawicie się jako źródło światła w świecie,
trzymając się mocno Słowa Życia.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 6, 39-45)
Z obfitości serca mówią usta
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Jezus opowiedział uczniom przypowieść:
«Czy może niewidomy prowadzić niewidomego? Czy nie wpadną w dół obydwaj?
Uczeń nie przewyższa nauczyciela. Lecz każdy, dopiero w pełni wykształcony, będzie jak jego nauczyciel.
Czemu to widzisz drzazgę w oku swego brata, a nie dostrzegasz belki we własnym oku? Jak możesz mówić swemu bratu: „Bracie, pozwól, że usunę drzazgę, która jest w twoim oku”, podczas gdy sam belki w swoim oku nie widzisz? Obłudniku, usuń najpierw belkę ze swego oka, a wtedy przejrzysz, ażeby usunąć drzazgę z oka brata swego.
Nie ma drzewa dobrego, które by wydawało zły owoc, ani też drzewa złego, które by dobry owoc wydawało. Po własnym owocu bowiem poznaje się każde drzewo; nie zrywa się fig z ciernia, ani z krzaka jeżyny nie zbiera się winogron. Dobry człowiek z dobrego skarbca swego serca wydobywa dobro, a zły człowiek ze złego skarbca wydobywa zło. Bo z obfitości serca mówią jego usta».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do fragmentu dzisiejszej Ewangelii (Łk 6, 39-42) (piątek 23 tygodnia zwykłego, rok liturgiczny C I)
Pismo Święte w służbie czemu?
„Pismo Święte nie jest Księgą jedynie do bicia po głowie innych, ale przede wszystkim do uderzania się we własne piersi”. To prawda, którą warto nosić w sercu przez całe życie. Postrzeganie Bożego Słowa w ten sposób to najbardziej owocna metoda na drodze do świętości. Zarazem nic lepszego nie wymyślimy, jeżeli pragniemy szczerze i realnie uczestniczyć w przemianie na lepsze otaczającego nas świata.
Niestety, obserwacja codzienności pokazuje dominację zupełnie innego modelu. Pismo Święte jest często wykorzystywane do tego, aby innym porządnie przyłożyć, a siebie z samozadowoleniem przytulić. Tragedia polega na tym, że sens używania Pisma Świętego został odwrócony. Dotyczy to wymiaru osobistego i społecznego. Odwrócenie polega na tym, że Słowo Boże jest traktowane jako cenne narzędzie do oskarżania innych, przy jednoczesnym usprawiedliwianiu i gloryfikowaniu samego siebie. Szatan jest największym specjalistą od przewrotnego posługiwania się Słowem Bożym. I to jest właśnie największe niebezpieczeństwo dla ludzi, którzy w jakikolwiek sposób poznali Boże Prawdy.
W prywatnych rozmowach padają niejednokrotnie osądy i oskarżenia w rodzaju „jak on/ona tak może?!”, które w podtekście sugerują: „ja tak nie robię”, „na szczęście ja jestem lepszy”. W skali społecznej można usłyszeć tezy niektórych przywódców, którzy innych nazywają przestępcami. Jednocześnie własne działania przedstawiają się jako wyraz troski o uciemiężone narody. Historia pokazuje jednak, że bardzo często obiektywna rzeczywistość wyglądała zupełnie inaczej od prezentowanej wersji wydarzeń. Niejednokrotnie państwa prezentujące się jako obrońcy, w rzeczywistości okazywały się najeźdźcami. „Zbawiciele” okazywali się starannie zakamuflowanymi przestępcami. Ludzie oskarżający innych o ciężkie grzechy, sami popełniali jeszcze cięższe. To co, zarzucają innym, sami niejednokrotnie o wiele bardziej dokonują. Ewentualnie, konkretny rodzaj zła jest inny, ale co do ciężaru jeszcze większy. Serce krwawi, gdy np. tych samych ludzi, robiących dokładnie te same rzeczy, raz nazywa się „niebezpiecznymi terrorystami”, a innych razem „rebeliantami walczącymi o wolność”.
Jezus Chrystus bardzo cierpi widząc obłudę. Opisuje cały obłudny mechanizm m.in. przy pomocy metafory „drzazgi” i „belki”. Drzazga obrazuje mniejsze grzechy, zaś belka symbolizuje poważne grzechy. Belka to różne stopnie braku miłości. Otóż obłudnik widzi drzazgę w oku brata swego, przy jednoczesnym niedostrzeżeniu całej belki we własnym. W konsekwencji chce usunąć tę drzazgę, postrzegając ją jako belkę. Jednakże czyjaś drzazga widziana jako jego belka w rzeczywistości jest często własną belką. Dlatego Jezus woła: „Obłudniku, wyrzuć najpierw belkę ze swego oka, a wtedy przejrzysz, ażeby usunąć drzazgę z oka swego brata” (Łk 6, 42).
Tak, najpierw trzeba dostrzec i usunąć własną belkę. Wtedy okaże się, że u drugiego występuje tylko drzazga. Dopiero mając taką pokorną świadomość własnej wielkiej nędzy, można z miłością pomóc drugiemu w przezwyciężeniu jego mniejszych słabości. Bóg daje Pismo Święte jako Wielkie Światło, przy pomocy którego mamy najpierw oświetlać ciemności własnego wnętrza, a nie „chodzić z latarką” w sumieniu drugiego. Szatan przewrotnie wszystko odwraca. Dlatego po diabelsku sprawia, że wykorzystujemy Bożą Mądrość najpierw do prześwietlania życia innych, a własne pozostawiamy w ciemności. Metafora o „belce i drzazdze” jest potężnym wołaniem Jezusa, aby powrócić do pierwotnego zamiaru Boga Ojca.
Święty to człowiek, który czyta Pismo Święte i pokornie bije się we własne piersi. Owocem tego pokornego „biczowania” jest pełne miłości przytulenie brata, który już nie musi obawiać się, że ktoś Pismem Świętym rozbije mu głowę…
13 września 2013 (Łk 6, 39-42)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1646 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupa Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka