
24 kwietnia 2025. Słowo na Czwartek w Oktawie Wielkanocy. Ewangelia, rozważanie, komentarze
24 kwietnia 2025, Czwartek
Czwartek w Oktawie Wielkanocy (patron dnia: tu)
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na czwartek w Oktawie Wielkiej Nocy
1. czytanie (Dz 3, 11-26)
Zabiliście Dawcę życia, ale Bóg wskrzesił Go z martwych
Czytanie z Dziejów Apostolskich
Gdy chromy, uzdrowiony, trzymał się Piotra i Jana, cały lud zdumiony zbiegł się do nich w krużganku, który zwano Salomonowym.
Na ten widok Piotr przemówił do ludu: «Mężowie izraelscy! Dlaczego dziwicie się temu? I dlaczego także patrzycie na nas, jakbyśmy własną mocą lub pobożnością sprawili, że on chodzi? Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba, Bóg ojców naszych wsławił Sługę swego, Jezusa, wy jednak wydaliście Go i zaparliście się Go przed Piłatem, gdy postanowił Go uwolnić. Zaparliście się Świętego i Sprawiedliwego, a wyprosiliście ułaskawienie dla zabójcy. Zabiliście Dawcę życia, ale Bóg wskrzesił Go z martwych, czego my jesteśmy świadkami.
I przez wiarę w Jego imię temu człowiekowi, którego oglądacie i którego znacie, imię to przywróciło siły. Wiara wzbudzona przez niego dała mu tę pełnię sił, którą wszyscy widzicie.
Lecz teraz wiem, bracia, że działaliście w nieświadomości, tak samo jak zwierzchnicy wasi. A Bóg w ten sposób spełnił to, co zapowiedział przez usta wszystkich proroków, że Jego Mesjasz będzie cierpiał. Pokutujcie więc i nawróćcie się, aby grzechy wasze zostały zgładzone, aby nadeszły od Pana dni ochłody, aby też posłał wam zapowiedzianego Mesjasza, Jezusa, którego niebo musi zatrzymać aż do czasu odnowienia wszystkich rzeczy, co od wieków przepowiedział Bóg przez usta swoich świętych proroków.
Powiedział przecież Mojżesz: „Proroka jak ja wzbudzi wam Pan, Bóg nasz, spośród braci waszych. Słuchajcie Go we wszystkim, co wam powie. A każdy, kto nie posłucha tego Proroka, zostanie usunięty z ludu”. Zapowiadali te dni także wszyscy prorocy, którzy przemawiali od czasów Samuela i jego następców.
Wy jesteście synami proroków i przymierza, które Bóg zawarł z waszymi ojcami, kiedy rzekł do Abrahama: „Błogosławione będą w potomstwie twoim wszystkie narody ziemi”. Dla was najpierw wskrzesił Bóg Sługę swego i posłał Go, aby błogosławił każdemu z was w odwracaniu się od grzechów».
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 8, 2ab i 5. 6-7. 8-9 (R.: por. 2ab))
Jak jest przedziwne imię Twoje, Panie!
albo: Alleluja
O Panie, nasz Panie, *
jak przedziwne jest Twoje imię po całej ziemi.
Czym jest człowiek, że o nim pamiętasz, *
czym syn człowieczy, że troszczysz się o niego?
Jak jest przedziwne imię Twoje, Panie!
albo: Alleluja
Uczyniłeś go niewiele mniejszym od aniołów, *
uwieńczyłeś go czcią i chwałą.
Obdarzyłeś go władzą nad dziełami rąk Twoich, *
wszystko złożyłeś pod jego stopy:
Jak jest przedziwne imię Twoje, Panie!
albo: Alleluja
Owce i bydło wszelakie, *
i dzikie zwierzęta,
ptaki niebieskie i ryby morskie, *
wszystko, co szlaki mórz przemierza.
Jak jest przedziwne imię Twoje, Panie!
albo: Alleluja
Można śpiewać lub odmawiać sekwencję: Niech w święto radosne Paschalnej Ofiary
SEKWENCJA
Niech w święto radosne Paschalnej Ofiary
Składają jej wierni uwielbień swych dary.
Odkupił swe owce Baranek bez skazy,
Pojednał nas z Ojcem i zmył grzechów zmazy.
Śmierć zwarła się z życiem i w boju, o dziwy,
Choć poległ Wódz życia, króluje dziś żywy.
Mario, ty powiedz, coś w drodze widziała?
Jam Zmartwychwstałego blask chwały ujrzała.
Żywego już Pana widziałam, grób pusty,
I świadków anielskich, i odzież, i chusty.
Zmartwychwstał już Chrystus, Pan mój i nadzieja,
A miejscem spotkania będzie Galilea.
Wiemy, żeś zmartwychwstał, że ten cud prawdziwy,
O Królu Zwycięzco, bądź nam miłościwy.
Aklamacja (Ps 118 (117), 24)
Alleluja, alleluja, alleluja
Oto dzień, który Pan uczynił,
radujmy się nim i weselmy.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 24, 35-48)
Musiały się wypełnić zapowiedzi Pisma
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Uczniowie opowiadali, co ich spotkało w drodze i jak poznali Jezusa przy łamaniu chleba.
A gdy rozmawiali o tym, On sam stanął pośród nich i rzekł do nich: «Pokój wam!»
Zatrwożonym i wylękłym zdawało się, że widzą ducha. Lecz On rzekł do nich: «Czemu jesteście zmieszani i dlaczego wątpliwości budzą się w waszych sercach? Popatrzcie na moje ręce i nogi: to Ja jestem. Dotknijcie Mnie i przekonajcie się: duch nie ma ciała ani kości, jak widzicie, że Ja mam». Przy tych słowach pokazał im swoje ręce i nogi.
Lecz gdy oni z radości jeszcze nie wierzyli i pełni byli zdumienia, rzekł do nich: «Macie tu coś do jedzenia?» Oni podali Mu kawałek pieczonej ryby. Wziął i spożył przy nich.
Potem rzekł do nich: «To właśnie znaczyły słowa, które mówiłem do was, gdy byłem jeszcze z wami: Musi się wypełnić wszystko, co napisane jest o Mnie w Prawie Mojżesza, u Proroków i w Psalmach». Wtedy oświecił ich umysły, aby rozumieli Pisma.
I rzekł do nich: «Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie; w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jeruzalem. Wy jesteście świadkami tego».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (Czwartek w Oktawie Wielkiej Nocy, rok liturgiczny C I)
I co z tym ciałem?
Jak do niego podejść? Kochać czy nienawidzić? Cieszyć się nim czy smucić? Przyjmować czy odrzucać? A o co chodzi? Otóż sprawa dotyczy naszego ciała. Od starożytności istnieją koncepcje inspirowane filozofią Platona, w których człowiek rozumiany jest jako istota duchowa. Być człowiekiem, to mieć duszę. Ciało nie jest postrzegane jako coś istotnego. Właściwie jest traktowane jako swoiste więzienie czy wręcz grób dla duszy. Przez to nędzne więzienie naprawdę trzeba się namęczyć. W tym świetle śmierć jawi się jako wyzwolenie z obciążającego cielesnego balastu. Po ziemskim zniewoleniu, człowiek może wreszcie w wieczności stać się istotą czysto duchową. W ujęciach tych ciało jest tylko zaniżającym dodatkiem. Wysoce nieproszonym gościem. Wszystko, co cielesne, zyskuje rangę czegoś gorszego moralnie.
Ta platońska koncepcja człowieka weszła niestety mocno w myśl chrześcijańską. Gdy rodziła się nauka wyjaśniająca nauczanie Jezusa Chrystusa, wspomniany nurt filozoficzny był bardzo popularny. Zarazem istniało pozornie wielkie podobieństwo w sensie wspólnego zainteresowania tym, co duchowe. W rezultacie wielcy myśliciele chrześcijańscy prawdy wiary tłumaczyli z pomocą ujęć platońskich. Ta filozoficzna myśl tak głęboko wniknęła w głoszone poglądy chrześcijańskie, że z czasem zaczęto ją traktować wręcz jako rdzennie pochodzącą z nauk samego Jezusa Chrystusa. I tu dotykamy wielkiego historycznego nieporozumienia, które narobiło wiele namieszania. W potocznym rozumieniu wiara chrześcijańska zaczęła być traktowana jako skoncentrowana tylko na duchu, pomijając ciało. Człowiek prawdzie duchowy zaczął być utożsamiany z przyjacielem duszy i wrogiem ciała. Im większy dystans od ciała, tym lepiej.
Powiedzmy jednak jasno i wyraźnie, że nie jest to dobre rozumienie Jeżeli bowiem dokładnie przyjrzymy się postawie i poglądom Jezusa Chrystusa, to odkryjemy zgoła coś zupełnie odmiennego. W ogóle w punkcie wyjścia Syn Boży przyjął ludzkie ciało. Trudno o lepszy argument za tym, że ciało jest czymś dobrym. Gdyby było inaczej, to przecież Bóg nie stałby się ucieleśnionym człowiekiem. W Jezusie ciało zostaje przebóstwione. Nie jest tylko swoistym doczesnym wehikułem. Uderzające, że po zmartwychwstaniu Jezus z troską tłumaczy uczniom, że nie jest tylko jakimś efemerycznym duchem. Po zwycięstwie nad śmiercią Jezus nie stał się odcieleśnioną duchową zjawą. Wręcz przeciwnie, posiada jak najbardziej realne ciało. Żeby uczniowie nie mieli żadnych wątpliwości, w trakcie jednego ze spotkań po zmartwychwstaniu, zaprasza ich, aby się Go dotknęli. „Popatrzcie na moje ręce i nogi: to Ja jestem. Dotknijcie się Mnie i przekonajcie: duch nie ma ciała ani kości, jak widzicie, że ja mam” (Łk 24, 39). Jakby tego jeszcze było za mało, najzwyczajniej w świecie prosi, aby dali Mu coś do zjedzenia: „Macie tu coś do jedzenia?” (Łk 24, 41). Jezus jasno pokazuje, że także po zmartwychwstaniu posiada ciało. Zmartwychwstanie dotyczy całego człowieka, czyli zarówno duszy, jak i ciała.
Tak więc ciało nie jest jakimś drugorzędnym dodatkiem. Wpisuje się w rdzenną definicję człowieka. Fakt, ciało powinno się podporządkować duszy. Ale to w żaden sposób nie oznacza, że jest czymś gorszym. Kto pragnie realizować przykazanie miłości jest zaproszony, aby kochać zarówno duszę jak i ciało. Duchowość nie oznacza jakiegoś opuszczania ciała, aby odpłynąć w przestrzeń duszy. Chodzi o to, aby jak najbardziej pokochać ciało. Ciała nasze są bowiem „świątynią Ducha Świętego”. Kochać Boga, to kochać swoje ciało. Dziękować Bogu, że ma się właśnie takie ciało, a nie inne. Cieszyć się swoim ciałem i przyjmować je z miłością.
Panie Jezu Zmartwychwstały ucz nas życia wedle słów: „Chwalcie więc Boga w waszym ciele” (1 Kor 6, 20).
4 kwietnia 2013 (Łk 24, 35-48)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1699 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupa Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka