1 sierpnia 2023. Słowo na wspomnienie świętego Alfonsa Marii Liguoriego we wtorek 17 tygodnia zwykłego w roku I. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
1 sierpnia 2023, Wtorek
Wspomnienie świętego Alfonsa Marii Liguoriego, biskupa i doktora Kościoła
Wtorek XVII tygodnia zwykłego (rok I) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
polscy patroni i patronki dnia: św. Aleksy Sobaszek, kapłan i męczennik
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania i aklamacja przed Ewangelią +
Czytania na wtorek 17 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny I)
1. czytanie (Wj 33, 7-11; 34, 5-9. 28)
Bóg rozmawia z Mojżeszem w Namiocie Spotkania
Czytanie z Księgi Wyjścia
Mojżesz wziął namiot i rozbił go za obozem, i nazwał go Namiotem Spotkania. A ktokolwiek chciał się zwrócić do Pana, szedł do Namiotu Spotkania, który był poza obozem.
Ile zaś razy Mojżesz szedł do namiotu, cały lud stawał u wejścia do swych namiotów i patrzał na Mojżesza, aż wszedł do namiotu. Ile zaś razy Mojżesz wszedł do namiotu, zstępował słup obłoku i stawał u wejścia do namiotu, i wtedy Pan rozmawiał z Mojżeszem. Cały lud widział, że słup obłoku stawał u wejścia do namiotu. Cały lud stawał i każdy oddawał pokłon u wejścia do swego namiotu. A Pan rozmawiał z Mojżeszem twarzą w twarz, jak się rozmawia z przyjacielem. Potem wracał Mojżesz do obozu, sługa zaś jego, Jozue, syn Nuna, młodzieniec, nie oddalał się z wnętrza namiotu.
A Pan zstąpił w obłoku, i Mojżesz zatrzymał się koło Niego, i wypowiedział imię Jahwe. Przeszedł Pan przed jego oczyma i wołał: «Jahwe, Jahwe, Bóg miłosierny i łagodny, nieskory do gniewu, bogaty w łaskę i wierność, zachowujący swą łaskę w tysiączne pokolenia, przebaczający niegodziwość, niewierność, grzech, lecz niepozostawiający go bez ukarania, ale zsyłający kary za niegodziwość ojców na synów i wnuków aż do trzeciego i czwartego pokolenia». Natychmiast Mojżesz skłonił się aż do ziemi i oddał pokłon, mówiąc: «Jeśli darzysz mnie życzliwością, Panie, to proszę, niech pójdzie Pan pośród nas. Jest to wprawdzie lud o twardym karku, ale przebaczysz nasze winy i nasze grzechy, a uczynisz nas swoim dziedzictwem».
I był tam Mojżesz u Pana czterdzieści dni i czterdzieści nocy, i nie jadł chleba, i nie pił wody. I napisał na tablicach słowa przymierza – Dziesięć Słów.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 103 (102), 6-7. 8-9. 10-11. 12-13 (R.: por. 8a))
Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia
Dzieła Pana są sprawiedliwe, *
wszystkich uciśnionych ma w swojej opiece.
Drogi swoje objawił Mojżeszowi, *
swoje dzieła synom Izraela.
Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia
Miłosierny jest Pan i łaskawy, *
nieskory do gniewu i bardzo cierpliwy.
Nie zapamiętuje się w sporze, *
nie płonie gniewem na wieki.
Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia
Nie postępuje z nami według naszych grzechów *
ani według win naszych nam nie odpłaca.
Bo jak wysoko niebo wznosi się nad ziemią, *
tak wielka jest łaska Pana dla Jego czcicieli.
Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia
Jak odległy jest wschód od zachodu, *
tak daleko odsuwa od nas nasze winy.
Jak ojciec lituje się nad dziećmi, *
tak Pan się lituje nad tymi, którzy cześć Mu oddają.
Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia
Aklamacja
Alleluja, alleluja, alleluja
Ziarnem jest słowo Boże, a siewcą jest Chrystus,
każdy, kto Go znajdzie, będzie żył na wieki.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mt 13, 36-43)
Wyjaśnienie przypowieści o chwaście
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Jezus odprawił tłumy i wrócił do domu. Tam przystąpili do Niego uczniowie, mówiąc: «Wyjaśnij nam przypowieść o chwaście».
On odpowiedział: «Tym, który sieje dobre nasienie, jest Syn Człowieczy. Rolą jest świat, dobrym nasieniem są synowie królestwa, chwastem zaś synowie Złego. Nieprzyjacielem, który posiał chwast, jest diabeł; żniwem jest koniec świata, a żeńcami są aniołowie.
Jak więc zbiera się chwast i spala w ogniu, tak będzie przy końcu świata. Syn Człowieczy pośle aniołów swoich: ci zbiorą z Jego królestwa wszystkie zgorszenia oraz tych, którzy dopuszczają się nieprawości, i wrzucą ich w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów. Wtedy sprawiedliwi jaśnieć będą jak słońce w królestwie Ojca swego.
Kto ma uszy, niechaj słucha!»
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (17 wtorek zwykły, rok liturgiczny C I)
Odważne uznanie błędu
„Jak człowiek nie przyzna się do błędu, będzie w nim tkwił całe życie. Jak odważnie przyzna się, na początku będzie trochę bólu, ale potem już całe życie w prawdzie”. To bezcenna myśl, z której warto obficie czerpać na drodze codziennego życia. Ta zasada to swoisty tajemniczy klucz, który pozwala „otworzyć świat”. Lubię używać tu określenia „zasada bezlitosnej samokrytyki”. Masochizm? Autodestrukcja? Na szczęście nic z tych rzeczy…
Po prostu chodzi o odważne, krytyczne podejście do sytuacji, która wzbudziła pewien niepokój. Uważna obserwacja życia pozwala dostrzec, że tu właśnie dokonuje się wielkie marnotrawstwo. Niesamowite rzeczy lecą do kosza na śmieci na dwa sposoby. Pierwszy, to zakładanie pancerza, gdy czujemy, że coś nie gra. To wmawianie sobie złudnego pokoju, podczas gdy zdrowo uformowane sumienie powinno doświadczyć niepokoju. Człowiek stara się nie widzieć, ignorować; stwarza pozory, że nic się nie wydarzyło. Drugi, to obarczenie winą, głupotą, odpowiedzialnością (lista możliwych rzeczowników jest długa) drugiego człowieka. Jest kłopot dlatego, że drugi w czymś zawiódł. Funkcjonując w takiej logice, można przeżyć całe życie aż do ostatniego tchnienia… Ale prawda ujawni się na Sądzie ostatecznym…
Konsekwencją stosów wyrzuconych „dobrych nasion” jest głupota i niepotrzebne cierpienie. A cóż jest tym „dobrym nasieniem”? Otóż można je znajdywać, gdy człowiek nie ucieka od problemu i bierze niejako w nawias winę drugiej osoby. Może drugi zawinił nawet bardzo, ale cóż to zmieni, że wydam wyrok na niego? Chodzi o odpowiedź na pytanie, w czym ja „położyłem” daną sytuację? Chodzi o odważne przyznanie się do popełnionego błędu, do winy, do grzechu. To najlepsza metoda na drodze odkrywania własnych słabości. Odkrycie braku i wyciągnięcie wniosków na przyszłość, to konkretny perspektywiczny potencjał. Wkrótce nadejdzie podobna sytuacja. Bez zdecydowanej autokrytyki raczej znów popełnię ten sam błąd. Dzięki odważnej analizie porażki jest szansa, że w przyszłości będzie lepiej.
Takie gromadzenie wniosków jest ważnym elementem w budowaniu życiowej mądrości. Wtedy życie coraz mniej zaskakuje. Co wcale nie znaczy, że staje się mniej interesujące. Unikam beznadziejnych skutków własnej głupoty. Dlatego będę się modlił do Boga o potrzebną odwagę. Z Bożą pomocą można przyznać się do najbardziej durnych i niskich zachowań. Rzecz przedziwna. Uznanie porażki, staje się sukcesem… Wszak z Chrystusem, po śmierci zawsze przychodzi zmartwychwstanie. Próba zmartwychwstania od razu skończy się śmiercią.
Poczułem jeszcze większy zapał do „bezlitosnego” odkrywania porażek. Czuję satysfakcję w samozniszczeniu? Żadną miarą. Po prostu z Bogiem pragnę autentycznie zwyciężać. Nawet w największych ciemnościach, kolejne zapalone płomienie, w Duchu Świętym rozświetlające drogę życia…
30 lipca 2013 (Mt 13, 36-43)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1067 dostępny od 21:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia.
Homilia
Ks abp Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka