11 grudnia 2025. Słowo na czwartek 2 tygodnia Adwentu. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
Komentarz_
2_AKAPIT_
3_AKAPIT_
12 najważniejszych świąt i uroczystości w roku liturgicznym (święta nakazane z obowiązkiem uczestniczenia we mszy świętej tak jak w każdą niedzielę są zapisane wytłuszczoną czcionką): 8 XII, 25 XII, 26 XII, 1 I, 6 I, 2 II, 19 III, WIELKANOC, Poniedziałek Wielkanocny, Zesłanie Ducha Świętego+Pn?, BOŻE CIAŁO, 29 VI, 15 VIII, 1 XI,
2_AKAPIT_
3_AKAPIT_
11 grudnia 2025, Czwartek
Czwartek II tygodnia Adwentu (patron dnia: tu; inne oficjum: tu)
święci pustelnicy dziś wspominani: św. Daniel Słupnik; św. Hugolin Magalotti, pustelnik
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na czwartek 2 tygodnia Adwentu
1. czytanie (Iz 41, 13-20)
Bóg jest odkupicielem
Czytanie z Księgi proroka Izajasza
Ja, Pan, twój Bóg, ująłem twą prawicę, mówiąc ci: «Nie lękaj się, przychodzę ci z pomocą».
Nie bój się, robaczku Jakubie, nieboraku Izraelu! Ja cię wspomagam – mówi Pan – odkupicielem twoim – Święty Izraela. Oto Ja przemieniam cię w młockarskie sanie, nowe, o podwójnym rzędzie zębów: ty zmłócisz i pokruszysz góry, zamienisz pagórki w drobną sieczkę; ty je przewiejesz, a wicher je porwie i trąba powietrzna rozmiecie. Ty natomiast rozradujesz się w Panu, chlubić się będziesz w Świętym Izraela.
Nędzni i biedni szukają wody, a jej nie ma! Ich język wysechł już z pragnienia. Ja, Pan, wysłucham ich, nie opuszczę ich Ja, Bóg Izraela. Każę wytrysnąć strumieniom na nagich wzgórzach i źródłom wód pośrodku nizin. zamienię pustynię w pojezierze, a wyschniętą ziemię w wodotryski. Na pustyni zasadzę cedry, akacje, mirty i oliwki; rozkrzewię na pustkowiu cyprysy, wiązy i bukszpan obok siebie. ażeby zobaczyli i poznali, rozważyli i pojęli wszyscy, że ręka Pańska to uczyniła, że Święty Izraela tego dokonał.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 145 (144), 1bc i 9. 10-11. 12-13 (R.: por. 8))
Pan jest łagodny i bardzo łaskawy
Będę Cię wielbił, Boże mój i Królu, *
i sławił Twoje imię przez wszystkie wieki.
Pan jest dobry dla wszystkich, *
a Jego miłosierdzie nad wszystkim, co stworzył.
Pan jest łagodny i bardzo łaskawy
Niech Cię wielbią, Panie, wszystkie Twoje dzieła *
i niech Cię błogosławią Twoi wyznawcy.
Niech mówią o chwale Twojego królestwa *
i niech głoszą Twoją potęgę.
Pan jest łagodny i bardzo łaskawy
Aby synom ludzkim oznajmić Twoją potęgę *
i wspaniałość chwały Twojego królestwa.
Królestwo Twoje królestwem wszystkich wieków, *
przez wszystkie pokolenia Twoje panowanie.
Pan jest łagodny i bardzo łaskawy
Aklamacja (Por. Iz 45, 8)
Alleluja, alleluja, alleluja
Niebiosa, spuśćcie Sprawiedliwego jak rosę, niech jak deszcz spłynie z obłoków,
niech się otworzy ziemia i zrodzi Zbawiciela.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mt 11, 11-15)
Nie ma większego człowieka od Jana Chrzciciela
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Jezus powiedział do tłumów:
«Zaprawdę, powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela. Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on. A od czasu Jana Chrzciciela aż dotąd królestwo niebieskie doznaje gwałtu, a zdobywają je ludzie gwałtowni. Wszyscy bowiem Prorocy i Prawo prorokowali aż do Jana. A jeśli chcecie uznać, to on jest Eliaszem, który ma przyjść. Kto ma uszy, niechaj słucha!»
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (2 czwartek Adwentu, rok liturgiczny A II)
Skandal upokorzenia i heroizm Nadziei!
„Jesteś nikim! Zapamiętaj to sobie! Jesteś jedno wielkie NIC!”… Wrócił do domu zapłakany, roztrzęsiony i cały rozdygotany. Co się stało? Dopiero po pewnym czasie był w stanie opowiedzieć. Okazało się, że został bezpardonowo wyśmiany i prawie dosłownie „zdeptany” przez kilku „kolegów”. Za co? Za to, że miał „obciachowe” spodnie z darów… Oni mieli nowe super-markowe ubrania z oryginalnymi! naszywkami. To wystarczyło, aby „biedaka” potraktować jak najgorszą szmatę… Rodzice upokorzonego chłopca usłyszeli totalnie trudne pytanie: „Dlaczego oni są lepsi, a ja jestem gorszy? Dlaczego jestem nikim?”. Być może w życiu tego dziecka dokonał się uśmiercający stygmat na całe życie…
Przypadek tego typu nie jest odosobnionym epizodem. Niestety, żyjemy w świecie, w którym super- lans jest na topie. Przebojowość i „parcie po trupach” często stanowią metodę społecznego awansu. Media promują „ideologię miażdżenia drugiego”. Igrzyska i krew… Kult siły rozwija się na całego. Słaby zostaje spisany na straty, ewentualnie pełni rolę „maskotki” do bicia. Spełniają się prorocze myśli F. Nietzschego o „rasie panów” i „rasie niewolników”. Wspomniana sytuacja jest tylko odpryskiem ogólnego klimatu ubóstwiania „lepszych” i pogardzania „gorszymi”.
Co robić? Szukając rozwiązań, warto uświadomić sobie trzy zasadnicze modele rozumienia siły. Pierwszy z nich, właśnie zarysowany, niestety dominuje. Siła jest tutaj utożsamiona z zewnętrzną mocą, która przynosi wymierne efekty. W opozycji do tej demonstracji przemocy pojawia się drugie ekstremum, które stanowi mylną interpretację ewangelicznego przesłania. Tym razem moralnym wzorcem staje się człowiek, który „przeprasza wszystkich, że żyje”. Ideałem jest grzeczna i potulna bezsiła, która mylnie utożsamiania jest z pokorą. Brak własnego zdania podpinany jest pod cnotę posłuszeństwa. Bierność zaś przyjmuje szatę ufnego poddania się odwiecznym Bożym planom. Dzieci wychowywane w tym nurcie mogą się w życiu wiele nacierpieć. Stają się bowiem świetnym workiem do bicia dla rówieśników. Nie potrafią się wybronić i są nieraz bezwzględnie wykorzystywane.
Trzeba jasno powiedzieć! Ani kult „zewnętrznej siły”, ani celebrowanie bezsiły nie odzwierciedlają ewangelicznej nauki. Jezus wypowiada dwa uzupełniające się stwierdzenia: „królestwo niebieskie doznaje gwałtu i ludzie gwałtowni zdobywają je” oraz: „jestem łagodny i pokorny sercem” (Por. Mt 11,11-30). W ten sposób otrzymujemy niezwykle zrównoważone zaproszenie do bycia „ewangelicznym gwałtownikiem”. Któż to taki? To naśladowca Jezusa Chrystusa, który integralnie łączy właściwe zewnętrzne zachowanie z wielką wewnętrzną mocą. Siła gwałtownika polega na tym, że potrafi łagodnie odpowiedzieć na przemoc. Ewentualne zdecydowane zewnętrzne działania nigdy nie mają na celu „zabić”, ale zawsze „ochronić życie”. Najlepszym przykładem „gwałtownej mocy” jest postawa Jezusa na krzyżu. Zgodził się na ukrzyżowanie; zarazem absolutnie z niczego nie zrezygnował w wymiarze Prawdy i Miłości. Okazał nieskończoną moc.
Agresja, krzyk, i zdenerwowanie to tak naprawdę przejawy słabości. Zewnętrzna gwałtowność jest oznaką bezsiły. Ewangeliczny gwałtownik to człowiek zewnętrznie łagodny; zarazem wewnętrznie radykalnie zdeterminowany na drodze wierności Ewangelii. Bóg jest absolutnie na pierwszym miejscu. Najlepszy przykład takiej ewangelicznej gwałtowności dają chrześcijańscy męczennicy. Nie ma tu zewnętrznego krzyku przemocy. Nie ma tu poniżającego błagania o litość. Za to jest pełne pokoju oblicze i zdeterminowane serce, które gotowe jest nawet na śmieć z gwałtownej miłości do Jezusa. Zawsze odpowiadać ze spokojem, rozwagą i mądrą miłością to przejaw wielkiej duchowej mocy. To przekracza ludzkie możliwości i tak naprawdę jest możliwe tylko dzięki Duchowi Świętemu. Boży gwałtownik ma głęboką świadomość, że jest umiłowanym dzieckiem Boga. Jest silny Bogiem…
„Jesteś jedno wielkie NIC.”- „Nie! Jestem Umiłowanym Dzieckiem Boga”… Bezpośrednia konfrontacja tych zdań może wyzwolić tak gigantyczne napięcie, że Niebo przeszyje Krzyż błyskawicy…
12 grudnia 2013 (Mt 11, 11-15)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1930 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ
Źródło: Remi Recław SJ
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupa Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka
