12 sierpnia 2024. Słowo na poniedziałek 19 tygodnia zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
12 sierpnia 2024, Poniedziałek
Poniedziałek XIX tygodnia zwykłego (rok II) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
polscy patroni: błogosławiony Florian Stępniak, kapłan i męczennik oraz błogosławiony Józef Straszewski, kapłan i męczennik
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na poniedziałek 19 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny II)
1. czytanie (Ez 1, 2-5. 24-28c)
Widzenie chwały Boga
Czytanie z Księgi proroka Ezechiela
Piątego dnia miesiąca czwartego – rok to był piąty od uprowadzenia do niewoli króla Jojakina – Pan skierował słowo do kapłana Ezechiela, syna Buziego, w ziemi Chaldejczyków nad rzeką Kebar; była tam nad nim ręka Pańska.
Patrzyłem, a oto wiatr gwałtowny nadszedł od północy, wielki obłok i ogień płonący oraz blask dokoła niego, a z jego środka promieniowało coś jakby połysk stopu złota ze srebrem, ze środka ognia. Pośrodku było coś podobnego do czterech Istot żyjących. Oto ich wygląd: miały one postać człowieka.
Gdy szły, słyszałem poszum ich skrzydeł jak szum wielkich wód, jak głos Wszechmogącego, odgłos ogłuszający jak zgiełk obozu żołnierskiego; natomiast gdy stały, skrzydła miały opuszczone. Nad sklepieniem, które było nad ich głowami, rozlegał się głos.
Ponad sklepieniem, które znajdowało się nad ich głowami, było coś, co wyglądało jak szafir, a miało kształt tronu, a na nim jakby zarys postaci człowieka. Następnie widziałem coś jakby połysk stopu złota ze srebrem, który wyglądał jak ogień wokół niego. Ku górze od tego, co wyglądało jak biodra, i w dół od tego, co wyglądało jak biodra, widziałem coś, co wyglądem przypominało ogień, a wokół niego roztaczał się blask. Jak pojawienie się tęczy na obłokach w dzień deszczowy, tak przedstawiał się ów blask dokoła.
Taki był widok tego, co było podobne do chwały Pańskiej. Oglądałem ją. Następnie padłem na twarz.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 148, 1b-2. 11-12. 13-14c)
Niebo i ziemia pełne chwały Twojej
albo: Alleluja
Chwalcie Pana z niebios, *
chwalcie Go na wysokościach.
Chwalcie Go, wszyscy Jego aniołowie, *
chwalcie Go, wszystkie Jego zastępy.
Niebo i ziemia pełne chwały Twojej
albo: Alleluja
Królowie ziemscy i wszystkie narody, *
władcy i wszyscy sędziowie tej ziemi,
młodzieńcy i dziewczęta, *
starcy i dzieci.
Niebo i ziemia pełne chwały Twojej
albo: Alleluja
Niech imię Pana wychwalają, †
bo tylko Jego imię jest wzniosłe. *
Majestat Jego ponad ziemią i niebem.
On pomnaża potęgę swego ludu. †
Oto pieśń pochwalna wszystkich Jego świętych, *
synów Izraela, ludu, który jest Mu bliski.
Niebo i ziemia pełne chwały Twojej
albo: Alleluja
Aklamacja (Por. 2 Tes 2, 14)
Alleluja, alleluja, alleluja
Bóg wezwał nas przez Ewangelię,
abyśmy dostąpili chwały Pana naszego, Jezusa Chrystusa.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mt 17, 22-27)
Podatek na świątynię
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Gdy Jezus przebywał w Galilei z uczniami, rzekł do nich: «Syn Człowieczy będzie wydany w ręce ludzi. Oni zabiją Go, ale trzeciego dnia zmartwychwstanie». I bardzo się zasmucili.
Gdy przyszli do Kafarnaum, przystąpili do Piotra poborcy didrachmy z zapytaniem: «Wasz Nauczyciel nie płaci didrachmy?» Odpowiedział: «Tak».
Gdy wszedł do domu, Jezus uprzedził go, mówiąc: «Szymonie, jak ci się zdaje: Od kogo królowie ziemscy pobierają daniny lub podatki? Od synów swoich czy od obcych?»
Gdy Piotr powiedział: «Od obcych», Jezus mu rzekł: «A zatem synowie są wolni. Żebyśmy jednak nie dali im powodu do zgorszenia, idź nad jezioro i zarzuć wędkę. Weź pierwszą złowioną rybę, a gdy otworzysz jej pyszczek, znajdziesz statera. Weź go i daj im za Mnie i za siebie».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (19 poniedziałek zwykły, rok liturgiczny A II)
Pokorna głębia decyzji
„Tak jest na pewno dobrze i wedle tego będę postępował. Kompletnie nie interesuje mnie, co inni sądzą odnośnie takiego zachowania”. Tego typu rozumowanie często charakteryzuje ludzi, którzy pragną podkreślić swą niezależność i wolność. Zupełne nieprzejmowanie się zdaniem otoczenia, lub jego części, postrzegane jest jako powód do dumy i daje nawet poczucie duchowej wyższości. Przekonanie o słuszności jakiegoś rozwiązania jest jedynym kryterium decyzyjnym. Żadne inne uwarunkowania nie są brane pod uwagę. Ale czy takie zachowanie jest zgodne z Wolą Bożą?
Wiele do myślenia daje postawa Jezusa w sytuacji, gdy poborcy dwudrachmy zarzucili Mu, że wraz z uczniami nie płaci podatku na świątynię jerozolimską. Każdy dorosły Izraelita był zobowiązany do uiszczenia w ciągu roku opłaty na utrzymanie świątyni, w wysokości dwóch drachm (pół statera). Kto tego nie uczynił w czasie dorocznej pielgrzymki na święto Paschy, mógł uregulować dług w miejscu zamieszkania. Poborcy podatkowi najwyraźniej dopatrzyli się, że Jezus tego obowiązku nie dopełnił. Dlatego sformułowali wobec Niego zarzut: „nie płaci dwudrachmy”. Jezus miał pełną świadomość istniejącego prawa, zarazem oczywiście nie popełnił oszustwa i nie zamierzał stosować jakichkolwiek oszukańczych praktyk. Jak to rozumieć? Przecież jako dorosły Żyd powinien wypełnić obowiązujące prawo?
Otóż chodzi o to, że Jezus był nie tylko człowiekiem, ale także Synem Bożym. Z kolei jako Syn Boży nie podlegał już obowiązkowi płacenia na dom swojego Ojca; na tej samej zasadzie, jak syn króla nie płaci królowi za pobyt w jego domu. Tak więc obiektywnie rzecz biorąc, pomimo usłyszanego zarzutu i domyślnie otrzymanego nakazu uregulowania zaległości, Jezus mógł nie płacić i miałby w tym względzie rację. Tak jednak się nie stało. Jezus poprosił Piotra o uiszczenie podatku, stosując następującą argumentację: „Żebyśmy jednak nie dali powodu do zgorszenia, idź … znajdziesz statera. Weź go i daj im za Mnie i za siebie” (Mt 17, 27). Istotne znaczenie odgrywa tu rodzaj argumentacji, który uwzględnia szeroki wachlarz czynników wpływających na decyzję zgodną z Wolą Boga. Wola Boża nie ogranicza się jedynie do „mojej racji”, ale bierze pod uwagę także inne uwarunkowania. Dzięki temu decyzja finalna staje się źródłem możliwie największego dobra.
Jezus wziął pod uwagę żądania poborców, aby uniknąć zgorszenia. W tamtych realiach nie byli oni w stanie zrozumieć prawdy, że Jezus jest Synem Bożym. Zwykła odmowa wpłaty, bez tłumaczenia, zostałaby odebrana jako brak troski o utrzymanie Bożego Domu i lekceważenie wspólnoty wierzących Żydów. Próba mówienia o byciu Synem Bożym zakończyłaby się jeszcze gorzej, posądzeniem o bluźnierstwo i religijny cynizm.
Tak więc w podejmowanych decyzjach trzeba także brać pod uwagę fakt, aby w miarę możliwości nie być źródłem zgorszenia lub zwątpienia, na skutek ograniczonych możliwości poznawczych ludzi. Bardzo ważne! Nie należy tego rozumieć jako lękliwe martwienie się o dobrą opinię. Taka motywacja jest moralnie zła. Nie ma tu bowiem troski o możliwie największe dobro i prawdę, ale celem jest egoistyczne zamartwianie się o siebie. Zarazem, jeśli wierność Bożej miłości i prawdzie domaga się słów i czynów, które mogą zgorszyć niektórych, trzeba podjąć ten krzyż ludzkiego niezrozumienia i pogardy.
Tak więc dwa błędy uniemożliwiają optymalne decyzje i zachowania, zgodne z Wolą Bożą. Pierwszy błąd to ograniczenie się do przekonań własnego „ja”, co prowadzi do wielkiego grzechu pychy i wcale nie jest przejawem duchowej wielkości. Druga niewłaściwość to paraliżujące zniewolenie „bożkiem opinii”, który ruguje z życia prawdziwego Boga. Jezus zaprasza nas do mądrej życiowej postawy, która bierze pod uwagę racje zdrowego rozumu, miłującego serca i fakt ludzkich ograniczeń w rozumieniu pewnych spraw.
11 sierpnia 2014 (Mt 17, 22-27)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1444 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka