14 czerwca 2024. Słowo na piątek 10 tygodnia zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
14 czerwca 2024, Piątek
Piątek X tygodnia zwykłego (rok II) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
święci pustelnicy dziś wspominani: św. Elizeusz, prorok
polscy patroni i patronki dnia: bł. Michał Kozal, biskup i męczennik
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na piątek 10 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny II)
1. czytanie (1 Krl 19, 9a. 11-16)
Bóg objawia się Eliaszowi
Czytanie z Pierwszej Księgi Królewskiej
Gdy Eliasz przyszedł do Bożej góry Horeb, wszedł do pewnej groty, gdzie przenocował. Wtedy Bóg rzekł: «Wyjdź, aby stanąć na górze wobec Pana!»
A oto Pan przechodził. Gwałtowna wichura rozwalająca góry i druzgocąca skały szła przed Panem; ale Pana nie było w wichurze. A po wichurze – trzęsienie ziemi: Pana nie było w trzęsieniu ziemi. Po trzęsieniu ziemi powstał ogień: Pana nie było w ogniu. A po tym ogniu – szmer łagodnego powiewu.
Kiedy tylko Eliasz go usłyszał, zasłoniwszy twarz płaszczem, wyszedł i stanął przy wejściu do groty. A wtedy rozległ się głos mówiący do niego: «Co ty tu robisz, Eliaszu?»
Eliasz odpowiedział: «Żarliwością zapłonąłem o Pana, Boga Zastępów, gdyż Izraelici opuścili Twoje przymierze, rozwalili Twoje ołtarze, a Twoich proroków zabili mieczem. Tak że ja sam tylko zostałem, a oni godzą jeszcze i na moje życie».
Wtedy Pan rzekł do niego: «Idź, wracaj swoją drogą ku pustyni Damaszku. A kiedy tam przybędziesz, namaścisz Chazaela na króla Aramu. Później namaścisz Jehu, syna Nimsziego, na króla Izraela. A wreszcie Elizeusza, syna Szafata z Abel-Mechola, namaścisz na proroka po tobie».
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 27 (26), 7-8a. 8b-9c. 13-14 (R.: por. 8b))
Szukam, o Panie, Twojego oblicza
Usłysz, Panie, kiedy głośno wołam, *
zmiłuj się nade mną i mnie wysłuchaj.
O Tobie mówi serce moje: *
«Szukaj Jego oblicza!»
Szukam, o Panie, Twojego oblicza
Będę szukał oblicza Twego, Panie. *
Nie zakrywaj przede mną swojej twarzy,
nie odtrącaj w gniewie Twego sługi. *
Ty jesteś moją pomocą, więc mnie nie odrzucaj.
Szukam, o Panie, Twojego oblicza
Wierzę, że będę oglądał dobra Pana *
w krainie żyjących.
Oczekuj Pana, bądź mężny, *
nabierz odwagi i oczekuj Pana.
Szukam, o Panie, Twojego oblicza
Aklamacja (Por. Flp 2, 15d. 16a)
Alleluja, alleluja, alleluja
Jawicie się jako źródło światła w świecie,
trzymając się mocno Słowa Życia.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mt 5, 27-32)
Wymagania nowego Prawa w dziedzinie czystości
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Słyszeliście, że powiedziano: „Nie cudzołóż”. A Ja wam powiadam: Każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa.
Jeśli więc prawe twoje oko jest ci powodem do grzechu, wyłup je i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest dla ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało być wrzucone do piekła. I jeśli prawa twoja ręka jest ci powodem do grzechu, odetnij ją i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest dla ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało iść do piekła.
Powiedziano też: „Jeśli ktoś chce oddalić swoją żonę, niech jej da list rozwodowy”. A Ja wam powiadam: Każdy, kto oddala swoją żonę – poza wypadkiem nierządu – naraża ją na cudzołóstwo; a kto by oddaloną wziął za żonę, dopuszcza się cudzołóstwa».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (10 piątek zwykły, rok liturgiczny A II)
Spojrzenie czyste czy cudzołożne?
Spojrzenie czyste czy grzeszne?… Oczy pozwalają nam dostrzegać materialne przedmioty i ludzkie ciało. Ale zmysł wzroku nie ogranicza się jedynie do zewnętrznego świata. W powiązaniu z tym, co widzimy, do istnienia zostaje powoływany cały wewnętrzny świat. Zwłaszcza dostrzeżenie drugiego człowieka może wyzwolić różnego rodzaju stany duchowe, emocjonalne i fizjologiczne. W ten sposób dochodzimy do stwierdzenia, że patrzenie ma nie tylko wymiar fizyczny, ale także duchowy. Nie jest rzeczą obojętną, w jaki sposób patrzymy. Wiele do myślenia daje wypowiedź Jezusa: „A Ja wam powiadam: Każdy kto pożądliwie patrzy na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa. Jeśli wiec prawe twoje oko jest ci powodem do grzechu, wyłup je i odrzuć od siebie” (por. 5, 28n.).
Jezus wskazuje na ścisły związek pomiędzy fizycznym wzrokiem i duchowym doświadczeniem serca. Trzeba wyróżnić przynajmniej trzy podstawowe rodzaje spojrzeń. Bez tego, nieuchronnie popadniemy w dwie skrajności. Każde patrzenie na kobietę lub mężczyznę będzie zyskiwało podtekst negatywny, jako niedopuszczalne pożądanie i cudzołóstwo. Drugim ekstremum będzie ignorowanie Jezusowego ostrzeżenia i zasadniczo wątek moralny zostanie zlekceważony.
Pierwsze patrzenie możemy nazwać neutralnym. Widok mężczyzny lub kobiety nie powoduje jakiś szczególnych stanów emocjonalnych lub uczuciowych. Po prostu mamy kogoś przed sobą i przykładowo koncentrujemy się na treści prowadzonej rozmowy.
Drugi rodzaj patrzenia stanowi przypadek, o którym mówi Jezus. Co tutaj ciekawego się dzieje? Otóż mężczyzna patrzy na kobietę (ewentualnie kobieta na mężczyznę, mężczyzna na mężczyznę lub kobieta na kobietę) w sposób pożądliwy. Pożądanie oznacza sytuację, w której osoba ludzka zostaje zredukowana do przedmiotu, rzeczy. Następnie przedmiot ten staje się obiektem pragnienia, aby go posiąść dla siebie. Tak więc pożądliwe patrzenie na kobietę na miejsce wtedy, gdy kobieta zostaje potraktowana jedynie jako rzecz do zaspokojenia swych potrzeb. Nie liczy się jej wnętrze, ale tylko zestaw atrakcyjnych zewnętrznie cech. Następnie pojawia się kwestia posiadania. „Jesteś mój, jesteś moja” może powiedzieć tylko mąż do swej żony (żona do męża) na mocy sakramentu małżeństwa. Gdy mężczyzna patrzy na nie swoją żonę i mówi do niej słowami lub w myślach „będziesz moja”, to takie zachowanie jest pożądaniem.
Konsekwencją patrzenia z pożądaniem jest cudzołóstwo popełnione w sercu. Nie ma potrzeby, aby doszło do fizycznego aktu. Dusza jest wtedy w stanie grzechu, gdyż nie jest skierowana na Boga. Utrwalenie się takiego stanu na wieki oznaczałoby piekło. Dlatego Jezus mówi, że lepiej nawet bardzo boleśnie stracić coś docześnie, ale być w niebie, niż mieć wszystko, ale całą wieczność cierpieć.
Jest jeszcze trzeci rodzaj patrzenia, który łączy się z głębokim przeżyciem, ale nie jest pożądaniem. Tym razem, mężczyzna patrzy na kobietę jako na osobę ludzką. Szanuje cały jej wewnętrzny świat. Zarazem w żaden sposób nie chce jej posiadać dla siebie. Nie ma więc typowych objawów pożądania. Ale nie jest to chłodna neutralność. Widok kobiety wyzwala bowiem doświadczenie zachwytu nad jej pięknem. Serce woła: „Ależ ona jest piękna!”. Pojawia się głębokie poruszenie duszy i ciała Ale nie na tym koniec. Piękno dostrzeganej kobiety zostaje odkryte jako dar samego Boga. W rezultacie fascynacja pięknem kobiety przeobraża się w akt uwielbienia samego Boga jak Stwórcy. Takie spojrzenie odzwierciedla czystość serca. Wszak najgłębsza definicja czystości oznacza skierowanie na Boga. Oczywiście takie cielesno-duchowe poruszenie czystego serca nie jest cudzołóstwem. Sens ascetycznej pracy nie powinien sprowadzać się do negatywnego „kultywowania lęku”, aby nie popełnić przypadkiem cudzołóstwa. Ewangelicznym sercem duchowego wysiłku jest uczenie się sztuki czystego patrzenia na drugiego człowieka jako na osobę, która jest piękna Pięknem otrzymanym od Boga.
13 czerwca 2014 (Mt 5, 27-32)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1385 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka