16 listopada 2023. Słowo na czwartek 32 tygodnia zwykłego w roku I. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze

16 listopada 2023, Czwartek

Czwartek XXXII tygodnia zwykłego (rok I; Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny, Matki Miłosierdzia) patron dnia: tu; inne oficjum: tu)

Czytania   +

  Ewangelia (Łk 17, 20-25)

Królestwo Boże jest pośród was

Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:

Jezus zapytany przez faryzeuszów, kiedy przyjdzie królestwo Boże, odpowiedział im: «Królestwo Boże nie przyjdzie w sposób dostrzegalny; i nie powiedzą: „Oto tu jest” albo: „Tam”. Oto bowiem królestwo Boże pośród was jest».

Do uczniów zaś rzekł: «Przyjdzie czas, kiedy zapragniecie ujrzeć choćby jeden z dni Syna Człowieczego, a nie zobaczycie. Powiedzą wam: „Oto tam” lub: „Oto tu”. Nie chodźcie tam i nie biegnijcie za nimi. Bo jak błyskawica, gdy zabłyśnie, jaśnieje od jednego krańca widnokręgu aż do drugiego, tak będzie z Synem Człowieczym w dniu Jego.

Wpierw jednak musi wiele wycierpieć i być odrzuconym przez to pokolenie».

Oto Słowo Pańskie.

   Rozważanie Ojca Pustelnika

Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (32 czwartek zwykły, rok liturgiczny B I)

Erem-Maryi-Brama-Nieba-nagłówek-strony

Troska o duszę

Zatrważający koniec świata… Co pewien czas możemy usłyszeć wielorakie prognozy. Wróżbici i jasnowidze prezentują daty, kiedy ma nastąpić unicestwienie ludzkości. Trzeba jasno powiedzieć, że żadna z tych informacji nie jest wiarygodna. Tylko Bóg wie, kiedy ten ostateczny dzień dla wszystkich nastąpi. Ale tak naprawdę nie jest to najważniejsze. Istotne znaczenie dla zbawienia ma zupełnie coś innego.

Przede wszystkim chodzi o indywidualny „koniec świata”, czyli moment śmierci i przejście konkretnego człowieka z doczesnej rzeczywistości do wieczności. Ten radykalny fakt może zaistnieć w każdej chwili. Wszak codziennie ma miejsce ogromna ilość „końców świata” w kontekście wszystkich mieszkańców ziemi. Byłoby jakąś wszechpotężną iluzją zachowywać się tak, jakbyśmy mieli na ziemi żyć wiecznie. Jest to wielka pokusa ze strony zapędzonej materialistycznej doczesności, która totalnie deprecjonuje i odsuwa na dalszy plan myślenie eschatologiczne. Zarazem byłoby poważnym nieporozumieniem żyć w nieustannym stresie, że może za chwilę „coś” strasznego się wydarzy i cały doczesny film przestanie się kręcić. Nie byłoby optymalnym rozwiązaniem nieustannie drżeć z przerażenia na myśl o Sądzie Ostatecznym, skazującym na męki piekielne.

W takim razie, w jakim kierunku zorientować swe życiowe nastawienie? Wiele światła dają słowa Jezusa odnośnie Królestwa Bożego. Nie mamy koncentrować uwagi na zewnętrznych uwarunkowaniach przestrzennych, ale najważniejsze jest duchowe wnętrze. „Królestwo Boże nie przyjdzie dostrzegalnie; i nie powiedzą: „Oto tu jest” albo: „Tam”. Oto bowiem królestwo Boże jest pośród was” (por. Łk 17, 20-25). W ten sposób Jezus wprowadza rodzaj myślenia, gdzie nie jest najważniejsza wielka kosmiczna „przestrzeń materialna”, ale indywidualna „przestrzeń duchowa” w konkretnym ludzkim sercu. W czasach Jezusa istniało silne napięcie mesjańskie. Najczęściej przyjście mesjasza rozumiano na zasadzie rewolucyjnego geniusza, który zaprowadzi na ziemi nowy ład polityczny i społeczny. Mesjasz utożsamiany był z tryumfującym bohaterem, który gromi wrogów narodu żydowskiego i wyzwala z wszelkich zniewalających uwarunkowań politycznych. Jezus wyjaśnia, że plan Boży jest odmienny. Najważniejsza jest konkretna dusza ludzka i jej wieczne zbawienie. Ten dar może ofiarować tylko On jako ten, który „musi wiele wycierpieć i być odrzuconym przez to pokolenie”. Jezus rzeczywiście wycierpiał, został zabity i jako Zmartwychwstały proponuje zbawienie każdemu człowiekowi. Królestwo Boże polega na tym, aby w swoim sercu przyjąć Jezusa jako Boskiego Zbawiciela. Można wręcz powiedzieć, że Jezus jest po prostu Królestwem Bożym. Tak więc Królestwo Boże już jest pośród nas, ale jeszcze w pełni się nie objawiło. W tym sensie jako chrześcijanie posiadamy swoiste myślenie w stylu: „już, ale jeszcze nie”.

Dlatego nie oczekujmy jakichś spektakularnych wydarzeń kosmicznych, ale starajmy się wewnętrznie rozwijać relację z Jezusem. Im ta więź będzie głębsza i ściślejsza, tym bardziej będziemy doświadczali w sercu Królestwa Bożego. W tej perspektywie moment śmierci przestaje być „wydarzeniem stresującym”, stając się „łagodnym przejściem” z doczesności do wieczności. Kto jednak świadomie i dobrowolnie odrzuca Jezusa, ten będzie uciekał przed śmiercią. Gdy jednak ta chwila i tak nastąpi, będzie to „jak błyskawica… od jednego krańca widnokręgu aż do drugiego”. Ten kosmiczny obraz jest symbolem duchowej „tragedii zawieszenia”, polegającej na zniknięciu tego, co było „doczesnym zbawicielem”, przy jednoczesnym braku relacji z prawdziwym Wiecznym Zbawicielem, Jezusem.

Chrześcijaństwo zaprasza, aby przejść od myślenia, gdzie najważniejsza jest materialna przestrzeń, do myślenia duchowego i historycznego, gdzie centralne znaczenie ma duchowe wnętrze i czas. W tym sensie każda chwila jest szansą, aby w sercu bardziej zjednoczyć się z Bogiem. Dla człowieka światowego czas to głównie poszukiwanie i gromadzenie dóbr doczesnych. Dla prawdziwego chrześcijanina, czas to przede wszystkim intensyfikacja wiary, nadziei i miłości w powiązaniu z Jezusem.

Królestwo Boże czy światowe? Niech każda chwila będzie dobrym wyborem…

12 listopada 2015 (Łk 17, 20-25)


   Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.

   Komentarze video

  Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).

   „Słowo na jutro” (~5-35′)

   Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1174 dostępny od 21:00 (~5-35′). 

„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie

   Zoom (~2-3′)

  Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).

Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu

   Zielone Pastwisko (~4-7′)

  Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).

Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka

   Homilia (~9-29′)

  Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.

Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka