16 listopada 2023. Słowo na czwartek 32 tygodnia zwykłego w roku I. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
16 listopada 2023, Czwartek
Czwartek XXXII tygodnia zwykłego (rok I; Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny, Matki Miłosierdzia) patron dnia: tu; inne oficjum: tu)
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na czwartek 32 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny I)
1. czytanie (Mdr 7, 22 – 8, 1)
Pochwała Mądrości
Czytanie z Księgi Mądrości
Jest w Mądrości duch rozumny, święty, jedyny, wieloraki, subtelny, rączy, przenikliwy, nieskalany, jasny, niezadający bólu, miłujący dobro, bystry, niepowstrzymany, dobroczynny, miłujący ludzi, mocny, niezawodny, beztroski, wszechmogący i wszystkowidzący, przenikający wszelkie duchy rozumne, czyste i najsubtelniejsze. Mądrość bowiem jest ruchliwsza od wszelkiego ruchu; przez wszystko przechodzi i przenika dzięki czystości.
Jest bowiem tchnieniem mocy Bożej i przeczystym wypływem chwały Wszechmocnego, dlatego nic skażonego do niej nie przylgnie. Jest bowiem odblaskiem wieczystej światłości, zwierciadłem bez skazy działania Boga, obrazem Jego dobroci.
Jedna jest, a wszystko może, pozostając sobą, wszystko odnawia, a przez pokolenia zstępując w dusze święte, kształtuje przyjaciół Bożych i proroków.
Bóg bowiem miłuje tylko tego, kto przebywa z Mądrością. Bo ona piękniejsza niż słońce i niż wszelki gwiazdozbiór. Porównana ze światłością – uzyska pierwszeństwo, po tamtej bowiem nastaje noc, a Mądrości zło nie przemoże.
Sięga potężnie od krańca do krańca i włada wszystkim z dobrocią.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 119 (118), 89-90. 91 i 130. 135 i 175 (R.: por. 89))
Słowo Twe, Panie, niezmienne na wieki
Twoje słowo, Panie, jest wieczne, *
niezmienne jak niebiosa.
Twoja wierność przez pokolenia, *
umocniłeś ziemię, by trwała.
Słowo Twe, Panie, niezmienne na wieki
Wszystko trwa do dzisiaj według Twych wyroków, *
bo wszelkie rzeczy Ci służą.
Poznanie Twoich słów oświeca *
i naucza niedoświadczonych.
Słowo Twe, Panie, niezmienne na wieki
Okaż Twemu słudze światłość swego oblicza *
i naucz mnie Twoich ustaw.
Niech żyje moja dusza i niech Ciebie chwali, *
niech mnie wspierają Twoje wyroki.
Słowo Twe, Panie, niezmienne na wieki
Aklamacja (J 15, 5ab)
Alleluja, alleluja, alleluja
Ja jestem krzewem winnym, a wy – latoroślami.
Kto trwa we Mnie, a Ja w nim, ten przynosi owoc obfity.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 17, 20-25)
Królestwo Boże jest pośród was
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Jezus zapytany przez faryzeuszów, kiedy przyjdzie królestwo Boże, odpowiedział im: «Królestwo Boże nie przyjdzie w sposób dostrzegalny; i nie powiedzą: „Oto tu jest” albo: „Tam”. Oto bowiem królestwo Boże pośród was jest».
Do uczniów zaś rzekł: «Przyjdzie czas, kiedy zapragniecie ujrzeć choćby jeden z dni Syna Człowieczego, a nie zobaczycie. Powiedzą wam: „Oto tam” lub: „Oto tu”. Nie chodźcie tam i nie biegnijcie za nimi. Bo jak błyskawica, gdy zabłyśnie, jaśnieje od jednego krańca widnokręgu aż do drugiego, tak będzie z Synem Człowieczym w dniu Jego.
Wpierw jednak musi wiele wycierpieć i być odrzuconym przez to pokolenie».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (32 czwartek zwykły, rok liturgiczny B I)
Troska o duszę
Zatrważający koniec świata… Co pewien czas możemy usłyszeć wielorakie prognozy. Wróżbici i jasnowidze prezentują daty, kiedy ma nastąpić unicestwienie ludzkości. Trzeba jasno powiedzieć, że żadna z tych informacji nie jest wiarygodna. Tylko Bóg wie, kiedy ten ostateczny dzień dla wszystkich nastąpi. Ale tak naprawdę nie jest to najważniejsze. Istotne znaczenie dla zbawienia ma zupełnie coś innego.
Przede wszystkim chodzi o indywidualny „koniec świata”, czyli moment śmierci i przejście konkretnego człowieka z doczesnej rzeczywistości do wieczności. Ten radykalny fakt może zaistnieć w każdej chwili. Wszak codziennie ma miejsce ogromna ilość „końców świata” w kontekście wszystkich mieszkańców ziemi. Byłoby jakąś wszechpotężną iluzją zachowywać się tak, jakbyśmy mieli na ziemi żyć wiecznie. Jest to wielka pokusa ze strony zapędzonej materialistycznej doczesności, która totalnie deprecjonuje i odsuwa na dalszy plan myślenie eschatologiczne. Zarazem byłoby poważnym nieporozumieniem żyć w nieustannym stresie, że może za chwilę „coś” strasznego się wydarzy i cały doczesny film przestanie się kręcić. Nie byłoby optymalnym rozwiązaniem nieustannie drżeć z przerażenia na myśl o Sądzie Ostatecznym, skazującym na męki piekielne.
W takim razie, w jakim kierunku zorientować swe życiowe nastawienie? Wiele światła dają słowa Jezusa odnośnie Królestwa Bożego. Nie mamy koncentrować uwagi na zewnętrznych uwarunkowaniach przestrzennych, ale najważniejsze jest duchowe wnętrze. „Królestwo Boże nie przyjdzie dostrzegalnie; i nie powiedzą: „Oto tu jest” albo: „Tam”. Oto bowiem królestwo Boże jest pośród was” (por. Łk 17, 20-25). W ten sposób Jezus wprowadza rodzaj myślenia, gdzie nie jest najważniejsza wielka kosmiczna „przestrzeń materialna”, ale indywidualna „przestrzeń duchowa” w konkretnym ludzkim sercu. W czasach Jezusa istniało silne napięcie mesjańskie. Najczęściej przyjście mesjasza rozumiano na zasadzie rewolucyjnego geniusza, który zaprowadzi na ziemi nowy ład polityczny i społeczny. Mesjasz utożsamiany był z tryumfującym bohaterem, który gromi wrogów narodu żydowskiego i wyzwala z wszelkich zniewalających uwarunkowań politycznych. Jezus wyjaśnia, że plan Boży jest odmienny. Najważniejsza jest konkretna dusza ludzka i jej wieczne zbawienie. Ten dar może ofiarować tylko On jako ten, który „musi wiele wycierpieć i być odrzuconym przez to pokolenie”. Jezus rzeczywiście wycierpiał, został zabity i jako Zmartwychwstały proponuje zbawienie każdemu człowiekowi. Królestwo Boże polega na tym, aby w swoim sercu przyjąć Jezusa jako Boskiego Zbawiciela. Można wręcz powiedzieć, że Jezus jest po prostu Królestwem Bożym. Tak więc Królestwo Boże już jest pośród nas, ale jeszcze w pełni się nie objawiło. W tym sensie jako chrześcijanie posiadamy swoiste myślenie w stylu: „już, ale jeszcze nie”.
Dlatego nie oczekujmy jakichś spektakularnych wydarzeń kosmicznych, ale starajmy się wewnętrznie rozwijać relację z Jezusem. Im ta więź będzie głębsza i ściślejsza, tym bardziej będziemy doświadczali w sercu Królestwa Bożego. W tej perspektywie moment śmierci przestaje być „wydarzeniem stresującym”, stając się „łagodnym przejściem” z doczesności do wieczności. Kto jednak świadomie i dobrowolnie odrzuca Jezusa, ten będzie uciekał przed śmiercią. Gdy jednak ta chwila i tak nastąpi, będzie to „jak błyskawica… od jednego krańca widnokręgu aż do drugiego”. Ten kosmiczny obraz jest symbolem duchowej „tragedii zawieszenia”, polegającej na zniknięciu tego, co było „doczesnym zbawicielem”, przy jednoczesnym braku relacji z prawdziwym Wiecznym Zbawicielem, Jezusem.
Chrześcijaństwo zaprasza, aby przejść od myślenia, gdzie najważniejsza jest materialna przestrzeń, do myślenia duchowego i historycznego, gdzie centralne znaczenie ma duchowe wnętrze i czas. W tym sensie każda chwila jest szansą, aby w sercu bardziej zjednoczyć się z Bogiem. Dla człowieka światowego czas to głównie poszukiwanie i gromadzenie dóbr doczesnych. Dla prawdziwego chrześcijanina, czas to przede wszystkim intensyfikacja wiary, nadziei i miłości w powiązaniu z Jezusem.
Królestwo Boże czy światowe? Niech każda chwila będzie dobrym wyborem…
12 listopada 2015 (Łk 17, 20-25)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1174 dostępny od 21:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka