Słowo-na-16-września-2023

16 września 2023. Słowo na wspomnienie świętych męczenników Korneliusza, papieża, i Cypriana, biskupa, w sobotę 23 tygodnia zwykłego w roku I. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze oraz homilie kard. Rysia

16 września 2023, Sobota

Wspomnienie świętych męczenników Korneliusza, papieża, i Cypriana, biskupa
Sobota XXIII tygodnia zwykłego (rok I) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
święci pustelnicy dziś wspominani: św. Doroteusz z Tebaidy

Czytania i aklamacja przed Ewangelią    +

  Ewangelia (Łk 6, 43-49)

Dobre i złe drzewo. Dobra i zła budowa

Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:

Jezus powiedział do swoich uczniów:

«Nie ma drzewa dobrego, które by wydawało zły owoc, ani też drzewa złego, które by dobry owoc wydawało. Po własnym owocu bowiem poznaje się każde drzewo; nie zrywa się fig z ciernia, ani z krzaka jeżyny nie zbiera się winogron. Dobry człowiek z dobrego skarbca swego serca wydobywa dobro, a zły człowiek ze złego skarbca wydobywa zło. Bo z obfitości serca mówią jego usta.

Czemu to wzywacie Mnie: „Panie, Panie!”, a nie czynicie tego, co mówię? Pokażę wam, do kogo podobny jest każdy, kto przychodzi do Mnie, słucha słów moich i wypełnia je.

Podobny jest do człowieka, który buduje dom: wkopał się głęboko i fundament założył na skale. Gdy przyszła powódź, wezbrana rzeka uderzyła w ten dom, ale nie zdołała go naruszyć, ponieważ był dobrze zbudowany.

Lecz ten, kto usłyszał, a nie wypełnił, podobny jest do człowieka, który zbudował dom na ziemi bez fundamentu. Gdy rzeka uderzyła w niego, od razu runął, a ruina owego domu była wielka».

Oto Słowo Pańskie.

   Rozważanie Ojca Pustelnika

Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (Wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi, 23 sobota zwykła, rok liturgiczny B I)

Erem-Maryi-Brama-Nieba-nagłówek-strony

Wyzwalająca duchowość

Zniewalający moralizm czy bezstresowa spontaniczność? A może wyzwalająca duchowość? To trzy całkowicie odmienne sposoby podejścia do życia. Warto dostrzec istotne różnice, aby nie marnować drogocennych sił witalnych, lecz inwestować je tak, aby przyniosły trwały owoc i pomogły w rozwiązywaniu codziennych problemów.

Moralizm występuje bardzo często. Jest to powierzchowne myślenie, które ogranicza się do zewnętrznych nakazów lub zakazów. Wszystko sprowadza się do silnej woli, której przypisuje się wszechwładną moc. Funkcjonuje tu błędne założenie, że człowiek zawsze ma niezbędne siły i odpowiednie umiejętności, aby czynić dobro i unikać zła. Osoby moralizujące mają pretensje, np. do trwających w nałogu pijaństwa, że ich okrutne postępowanie jest efektem tylko i wyłącznie złej woli. Nie biorą po uwagę, że istnieją psychologiczno-społeczne uwarunkowania, które mocno utrudniają wyjście z niszczącego nałogu. Co więcej, pomijane jest istnienie Bożej łaski, bez której nawet najprostsze rzeczy stają się niewykonalne. Osoby moralizujące mają też tendencję, aby swej silnej woli zarozumiale przypisywać różne zasługi moralne. To powoduje, że nawet zachowania zewnętrznie prawidłowe tak naprawdę są duchowo bezwartościowe, gdyż nie są nasączone Bożą świętością, lecz własną „pychą stwórczą”.

Przy bezstresowej spontaniczności zasady moralne odsuwane są na dalszy plan jako „sztywne struktury”, które odbierają człowiekowi naturalną spontaniczność i wolność. Dobrem staje się to, co jest mi wygodnie i przyjemnie zrobić „tu i teraz”. Jest to myślenie krótkowzroczne. Nie brany jest pod uwagę fakt, że człowiek potrzebuje trwałego fundamentu duchowego i kręgosłupa moralnego. W rezultacie z czasem pojawia się wewnętrzny chaos i pretensjonalność wobec „barier zewnętrznego świata”. W miejsce wcześniejszej „wesołej spontaniczności” pojawia się poczucie bezsensu i najczęściej także zniewolenie ze strony wcześniejszych „obszarów wolności”, jak np. alkohol lub narkotyki. Życie ludzkie zaczyna przypominać dom, który stopniowo ulega rozpadowi.

Inaczej wygląda styl życia, który można określić mianem „wyzwalającej duchowości”. Tym razem duży akcent pada na istnienie ludzkiego wnętrza, które przypomina ukryty w ziemi życiodajny korzeń drzewa lub solidny fundament domu. Zewnętrzne czyny są tylko odzwierciedleniem tego, co stanowi całą wielką wewnętrzną strukturę psychologiczną i duchową. Każde słowo lub czyn niejako wyłaniają się z głębin ludzkiego serca. Gdy w sercu jest dobroć, wtedy także postępowanie jest dobre. Gdy serce wypełnia zło, konsekwencją tego staje się zło na zewnątrz. Jezus wyjaśnia: „Dobry człowiek z dobrego skarbca swego serca wydobywa dobro, a zły człowiek ze złego skarbca wydobywa zło” (por. Łk 6, 43-49). Przy czym nie chodzi tylko o powierzchowną formę słowa lub czynu, ale o jego głęboką duchową treść. Gdy człowiek ma w sercu dobroć, wtedy wszelkie zewnętrzne zachowanie, nawet w pierwszym odbiorze bardzo trudne do przyjęcia, jest dobre i duchowe, czyli przeniknięte Duchem Świętym. Dominacja zła w sercu powoduje, że zewnętrzne reakcje, nawet pozornie „chwalebne”, w rzeczywistości są złe i pozbawione Bożego Ducha.

Warto więc dostrzec trójstopniową hierarchię sensownego trudu. Otóż najważniejsza jest praca duchowa nad przemianą swego serca, bo wtedy budujemy fundament, którym jest uświęcająca Boża obecność, emanująca wyzwalającym błogosławieństwem. Następnie trzeba brać pod uwagę różne procesy psychologiczne, które pozwalają zrozumieć i łatwiej zmienić swe zachowania. Dopiero w trzeciej odsłonie jest wysiłek woli, aby coś zrobić lub czegoś unikać. Gdy te trzy wymiary stanowią spójną całość, wtedy powstaje Boży gmach ludzkiego życia. Nawet największe życiowe burze i wichury nie spowodują upadku, gdyż Boga nikt nie pokona.

Módlmy się za wstawiennictwem Maryi, której imię dzisiaj wspominamy, abyśmy potrafili zyskiwać wewnętrzną wolność, wedle słów Jezusa Chrystusa. Maryjo, niech Twe Najświętsze Imię jak najczęściej gości w głębinach naszych serc, pomagając naszym ustom, nogom i rękom zawsze i wszędzie wypełniać wolę Twojego Syna…

12 września 2015 (Łk 6, 43-49)


   Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.

   Komentarze video

  Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).

   „Słowo na jutro” (~5-35′)

   Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1113 dostępny od 21:00 (~5-35′). 

„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie

   Zoom (~2-3′)

  Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).

Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu

   Zielone Pastwisko (~4-7′)

  Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).

Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka

   Homilia (~9-29′)

  Dwie dzisiejsze homilie księdza kardynała Grzegorza Rysia.

Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka

Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka