20 marca 2024. Słowo na środę 5 tygodnia Wielkiego Postu. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
20 marca 2024, Środa
Środa V tygodnia Wielkiego Postu (patron dnia: tu; inne oficjum: tu)
święci pustelnicy dziś wspominani: św. Herbert, pustelnik; św. Kutbert z Lindisfarne, biskup
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na środę 5 tygodnia Wielkiego Postu
1. czytanie (Dn 3, 14-20. 91-92. 95)
Ocalenie trzech młodzieńców
Czytanie z Księgi proroka Daniela
Król Nabuchodonozor powiedział: «Czy jest prawdą, Szadraku, Meszaku i Abed-Nego, że nie czcicie mojego boga ani nie oddajecie pokłonu złotemu posągowi, który wzniosłem? Czy teraz jesteście gotowi – w chwili gdy usłyszycie dźwięk rogu, fletu, lutni, harfy, psalterium, dud i wszelkiego rodzaju instrumentów muzycznych – upaść na twarz i oddać pokłon posągowi, który uczyniłem? Jeżeli nie oddacie pokłonu, zostaniecie natychmiast wrzuceni do rozpalonego pieca. Który zaś bóg mógłby was wyrwać z moich rąk?»
Szadrak, Meszak i Abed-Nego odpowiedzieli, zwracając się do króla Nabuchodonozora: «Nie musimy tobie, królu, odpowiadać w tej sprawie. Jeżeli nasz Bóg, któremu służymy, zechce nas wybawić z rozpalonego pieca, może nas wyratować z twej ręki, królu! Jeśli zaś nie, wiedz, królu, że nie będziemy czcić twego boga ani oddawać pokłonu złotemu posągowi, który wzniosłeś».
Na to wpadł Nabuchodonozor w gniew, a wyraz jego twarzy zmienił się w stosunku do Szadraka, Meszaka i Abed-Nega. Wydał rozkaz, by rozpalono piec siedem razy bardziej, niż było trzeba. Mężom zaś najsilniejszym spośród swego wojska polecił związać Szadraka, Meszaka i Abed-Nega i wrzucić ich do rozpalonego pieca.
Król Nabuchodonozor popadł w zdumienie i nagle powstał. Zwrócił się do swych doradców, mówiąc: «Czyż nie wrzuciliśmy trzech związanych mężów do ognia?» Oni zaś odpowiedzieli królowi: «Oczywiście, królu». On zaś w odpowiedzi rzekł: «Lecz widzę czterech mężów rozwiązanych, przechadzających się pośród ognia, i nie dzieje się im nic złego; czwarty wyglądem przypomina anioła Bożego».
Nabuchodonozor powiedział na to: «Niech będzie błogosławiony Bóg Szadraka, Meszaka i Abed-Nega, który posłał swego anioła, by uratować swoje sługi. W Nim pokładali ufność i przekroczyli nakaz królewski, oddając swe ciała, aby nie oddawać czci ani pokłonu innemu bogu poza Nim».
Oto Słowo Boże
Psalm (Dn 3, 52. 53-54. 55-56 (R.: por. 52b))
Chwalebny jesteś, wiekuisty Boże
Błogosławiony jesteś, Panie, Boże naszych ojców, *
pełen chwały i wywyższony na wieki.
Błogosławione jest imię Twoje †
pełne chwały i świętości, *
uwielbione i wywyższone na wieki.
Chwalebny jesteś, wiekuisty Boże
Błogosławiony jesteś w przybytku Twojej świętej chwały, *
uwielbiony i przesławny na wieki.
Błogosławiony jesteś na tronie swojego królestwa, *
uwielbiony i przesławny na wieki.
Chwalebny jesteś, wiekuisty Boże
Błogosławiony jesteś Ty, co spoglądasz w otchłanie, †
który zasiadasz na Cherubach, *
pełen chwały i wywyższony na wieki.
Błogosławiony jesteś na sklepieniu nieba, *
pełen chwały i wywyższony na wieki.
Chwalebny jesteś, wiekuisty Boże
Aklamacja (Por. Łk 8, 15)
Chwała Tobie, Słowo Boże
Błogosławieni, którzy w sercu dobrym i szlachetnym zatrzymują słowo Boże
i wydają owoc dzięki swojej wytrwałości.
Chwała Tobie, Słowo Boże
↑ Ewangelia (J 8, 31-42)
Prawdziwe wyzwolenie przez Chrystusa
Słowa Ewangelii według Świętego Jana:
Jezus powiedział do Żydów, którzy Mu uwierzyli: «Jeżeli trwacie w nauce mojej, jesteście prawdziwie moimi uczniami i poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli».
Odpowiedzieli Mu: «Jesteśmy potomstwem Abrahama i nigdy nie byliśmy poddani w niczyją niewolę. Jakże Ty możesz mówić: „Wolni będziecie?”»
Odpowiedział im Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Każdy, kto popełnia grzech, jest niewolnikiem grzechu. A niewolnik nie pozostaje w domu na zawsze, lecz Syn pozostaje na zawsze. Jeżeli więc Syn was wyzwoli, wówczas będziecie rzeczywiście wolni. Wiem, że jesteście potomstwem Abrahama, ale wy usiłujecie Mnie zabić, bo nie ma w was miejsca dla mojej nauki. Co Ja widziałem u mego Ojca, to głoszę; wy czynicie to, co usłyszeliście od waszego ojca».
W odpowiedzi rzekli do niego: «Ojcem naszym jest Abraham».
Rzekł do nich Jezus: «Gdybyście byli dziećmi Abrahama, to dokonywalibyście czynów Abrahama. Teraz usiłujecie Mnie zabić, człowieka, który wam powiedział prawdę usłyszaną u Boga. Tego Abraham nie czynił. Wy dokonujecie czynów ojca waszego».
Rzekli do Niego: «My nie urodziliśmy się z nierządu, jednego mamy Ojca – Boga».
Rzekł do nich Jezus: «Gdyby Bóg był waszym Ojcem, to i Mnie byście miłowali. Ja bowiem od Boga wyszedłem i przychodzę. Nie wyszedłem sam od siebie, lecz On Mnie posłał».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (środa 5 tygodnia Wielkiego Postu, rok liturgiczny A II)
Jak mówić prawdę?
Powiedziała prawdę. W konsekwencji doszło do konfliktu. Nic z tego, o czym mówiła, nie zostało przyjęte. W odpowiedzi na taką reakcję, utwierdziła się w przekonaniu, że została „ukrzyżowana” jak Chrystus, Prawda Wcielona. To biblijne odniesienie było jednak totalnym nadużyciem. Rzeczywistym powodem powstałego napięcia było raniące „uderzenie między oczy kamieniem prawdy”…
Tak! Osoby dumnie szczycące się mówieniem prawdy mają często tendencję do pochopnej „sakralizacji” swego postępowania. Zbyt szybko postrzegają siebie jako szlachetnych ludzi, którzy cierpią odrzucenie z powodu składanego świadectwa wiary. W rzeczywistości, zamiast „świętości”, często ma miejsce postawa, która jest sprzeczna z głównymi zasadami Ewangelii. Jak to rozumieć?
Przede wszystkim, wedle Słowa Jezusa najważniejsza jest miłość. Nie chodzi o to, aby tylko powiedzieć prawdę, ale żeby obdarzyć miłością, z pomocą prawdy. Zimna prawda, wyzuta z miłosierdzia, może psychicznie zmiażdżyć. Oto pierwszy fundamentalny powód, dla którego niejednokrotnie ludzie odrzucają usłyszaną prawdę. Nie czują u autora wypowiedzi miłości i podświadomie zakładają pancerz chroniący przed niebezpiecznym napastnikiem. Tak! Człowiek głoszący prawdę bez miłości to agresywny i niebezpieczny ideolog, przed którym trzeba się solidnie zabezpieczyć. Zdrowie fizyczne i psychiczne jest ważniejsze od dowolnego zestawu „przemądrzałych połajanek”.
Drugim powodem zamykania się na prawdę jest doświadczenie upokorzenia. „Samozwańczy prorocy” dają często swym słuchaczom odczuć, że są gorsi i głupsi. Wypowiadana „mądra teza” jest tylko pretekstem do promowania swej „oświeconej” osoby. Występują także stwierdzenia w rodzaju „to mi się nie podoba”, „ja się na to nie zgadzam”. Spontanicznie takie zachowania powodują u słuchacza reakcję obronną i negatywne nastawienie. Trzeba mieć w sobie bardzo dużo pokory, żeby spokojnie znieść czyjąś demonstrację pychy oraz egoizmu. Odrzucenie otrzymywanych treści nie jest wtedy odrzuceniem prawdy, ale pysznej postawy mówiącego. Z tego, że komuś coś się nie podoba, wcale nie wynika, że mam z tego powodu coś zmieniać w swoich poglądach i zachowaniach. Argument „mi się nie podoba” nie ma intelektualnej wartości i jest formą niedopuszczalnego emocjonalnego szantażu.
Nieprzyjęcie prawdy głoszonej „bez miłości” i „z pychą” można przyrównać do sytuacji, w której kominiarz usiłuje dać tabliczkę czekolady. Niestety, opakowanie jest całe zabrudzone sadzą i umazane w smole. Gdy odbiorca nie przyjmuje takiego „daru”, to nie oznacza to negacji walorów smakowych proponowanej czekolady. Czekolada może nawet byłaby bardzo chętnie przyjęta. Ale niestety zewnętrzny brud to uniemożliwia. Kominiarz byłby w błędzie, gdyby myślał, że ktoś gardzi jego smaczną czekoladą. Fakt, czekolada jest fizycznie nie przyjęta, ale powodem tego jest zabrudzenie odstręczającą sadzą i smołą.
Jezus głosił Prawdę zawsze z sercem pełnym pokory i miłości. Dlatego ubodzy otwierali z kolei swoje serca na Jego nauczanie i działalność. Mistrz swoją osobą stwarzał optymalne warunki, aby zbawcze przesłanie o Królestwie Bożym mogło być ufnie przyjęte. Można powiedzieć, że dawał czekoladę czysto opakowaną. Każdy, kto był otwarty na słodycz Dobrej Nowiny, mógł ją przyjąć. Ale niestety znaleźli się także liczni faryzeusze i uczeni w Piśmie, którzy mieli zatwardziałe serca. Pomimo ewidentnych znaków miłości, zamknęli swe serca na Chrystusową Prawdę (Por. J 8, 31-42).
W naszych sytuacjach życiowych też tak może się wydarzyć. Ale najpierw trzeba maksymalnie uczciwie zbadać, czy problemem nie jest nasza niewłaściwa postawa. Jeżeli okaże się, że promieniujemy prawdą z miłością i pokorą, a jednak jesteśmy odrzuceni, to dopiero w takiej sytuacji jest moralna podstawa, aby utożsamiać swe cierpienie z cierpieniem Jezusowym. Dopiero wtedy są wystarczające argumenty ku temu, aby postrzegać siebie jako „męczennika” w walce o Prawdę. Panie, prowadź nas…
9 kwietnia 2014 (J 8, 31-42)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1299 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka