
26 lutego 2025. Słowo na środę 7 tygodnia zwykłego w roku I. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
26 lutego 2025, Środa
Środa VII tygodnia zwykłego (rok I) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
święty pustelnik dziś wspominany: św. Wiktor z Plancy, pustelnik
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na środę 7 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny I)
1. czytanie (Syr 4, 11-19)
Mądrość mistrzynią życia
Czytanie z Mądrości Syracha
Mądrość wywyższa swych synów i ma pieczę nad tymi, którzy jej szukają. Kto ją miłuje, ten miłuje życie, a ci, którzy dla niej rano wstaną, napełnią się weselem.
Kto ją posiądzie, odziedziczy chwałę, a gdzie ona wejdzie, tam Pan błogosławi.
Którzy jej służą, oddają cześć Świętemu, a miłujących ją Pan będzie miłował.
Kto jej słucha, sądzić będzie narody, a kto do niej się przykłada, będzie trwał bezpiecznie.
Kto jej zaufa, ten ją odziedziczy i posiadać ją będą jego potomkowie.
Z początku powiedzie go trudnymi drogami, bojaźnią i strachem go przejmie, zada mu ból swoją nauką, aż nabierze zaufania do jego duszy i wypróbuje go przez swe nakazy.
Następnie powróci do niego po drodze gładkiej i rozraduje go, i odkryje mu swe tajemnice.
A jeśliby zszedł na bezdroża, opuści go i wyda go potężnej klęsce.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 119 (118), 165 i 168. 171-172. 174-175 (R.: por. 165a))
Obfity pokój miłującym Prawo
Obfity pokój dla miłujących Twoje Prawo, *
i nigdy się nie potkną.
Przestrzegam Twoich postanowień i napomnień, *
bo wszystkie moje drogi są przed Tobą.
Obfity pokój miłującym Prawo
Niech moje wargi rozbrzmiewają hymnem, *
bo mnie nauczasz Twych ustaw.
Niech mój język opiewa Twoje słowo, *
bo wszystkie Twe przykazania są sprawiedliwe.
Obfity pokój miłującym Prawo
Pragnę Twojej pomocy, Panie, *
a Prawo Twoje jest moją rozkoszą.
Niech żyje moja dusza i niech Ciebie chwali, *
niech mnie wspierają Twoje wyroki.
Obfity pokój miłującym Prawo
Aklamacja (J 14, 6)
Alleluja, alleluja, alleluja
Ja jestem drogą i prawdą, i życiem.
Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mk 9, 38-40)
Kto nie jest przeciwko nam, ten jest z nami
Słowa Ewangelii według Świętego Marka:
Apostoł Jan rzekł do Jezusa: «Nauczycielu, widzieliśmy kogoś, kto nie chodzi z nami, jak w Twoje imię wyrzucał złe duchy, i zaczęliśmy mu zabraniać, bo nie chodzi z nami».
Lecz Jezus odrzekł: «Przestańcie zabraniać mu, bo nikt, kto uczyni cud w imię moje, nie będzie mógł zaraz źle mówić o Mnie. Kto bowiem nie jest przeciwko nam, ten jest z nami».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (7 środa zwykła, rok liturgiczny C I)
Droga Nadziei
Serdeczne zagadnięcie. Wymiana pierwszych zdań i spojrzeń. Po chwili błysk w oczach. Okazuje się bowiem, że mają interesujący wspólny temat. Rozmowa zaczyna dynamicznie rozwijać się. Z upływem kolejnych minut pojawia się poczucie bycia naprawdę na jednej fali. Wejście w strumień myśli, gdzie „ja” i „ty” zamienia się w „my”. Jak dobrze, gdy pomimo odmienności światów, człowiek z człowiekiem podejmuje logikę spotkania, a nie konfrontacji…
Tak, każdy człowiek jest oryginalnym światem; posiada specyficzne spektrum myśli, uczuć, życiowych doświadczeń i poglądów. Zarazem nie jest tak, że każdy stanowi jakiś absolutnie odmienny wszechświat. Istnieją różnorakie wspólne płaszczyzny. Biorąc pod uwagę wspomnianą odmienność i zarazem podobieństwo, obserwując codzienność, można dostrzec dwie zupełnie odmienne filozofie życiowe.
Pierwsza postawa charakteryzuje się koncentracją na tym, co dzieli. Nieakceptowana odmienność drugiego stanowi zasadnicze centrum zainteresowania. Nieraz nawet krótka rozmowa wystarczy, aby wywiązała się burzliwa polemika i kłótnia. Padają głosy zdecydowanej krytyki wobec stwierdzeń, które nie przypadły do gustu. Negacja może iść nawet jeszcze głębiej. Wystarczy, że ktoś pochodzi z jakiegoś innego kręgu, nawet jeśli ma podobne poglądy, i tak zostaje zdyskwalifikowany. Tym „niemoim” kręgiem może być inna rodzina, partia, wspólnota kościelna.
W Ewangelii jest znamienny epizod. Apostołowie, dopiero uczący się u Mistrza, zabronili jakiemuś człowiekowi czynić dobro dlatego, że nie chodził z nimi. Argumentem za wprowadzeniem zakazu było to, że ten człowiek nie należał do ich bezpośredniego kręgu. Nawet fakt, że czynił podobne dobro w imię Jezusa, okazał się całkowicie niewystarczający. Oto klasyczny sposób myślenia zawężonego, które zamyka się do grona swoich bliskich, znajomych, tak samo myślących. Pomimo istniejących podobieństw, zostają dostrzeżone jedynie różnice. Dla uczniów nie odegrało większego znaczenia to, że spotkany człowiek czynił podobne dobro. Dla nich ważniejsza była dyskredytująca odmienność.
W odpowiedzi na taką postawę Jezus ukazuje swym uczniom zupełnie inną perspektywę. Zdecydowanie stwierdza „nie zabraniajcie mu”. Nie popiera sekciarskiego ekskluzywizmu, ale wyjaśnia: „Kto bowiem nie jest przeciwko nam, ten jest z nami” (Mk 9, 40). W ten sposób otrzymujemy zaproszenie do podjęcia zupełnie innej filozofii życiowej. Tym razem na plan pierwszy wysuwa się to, co łączy; zamiast tego, co dzieli. Odmienność nie zostaje oczywiście zanegowana, ale jest odsunięta na dalszy plan. Jezus, w przeciwieństwie do swych uczących się dopiero apostołów, wskazuje przede wszystkim na fakt podobieństwa. Nawet staje w obronie zdyskwalifikowanego człowieka, tłumacząc, że jego postawa w żaden sposób nie stanowi zagrożenia. Podobieństwo poglądów jest ważniejsze od braku przynależności do grona najbliższych uczniów. Jezus zaprasza do podjęcia perspektywy myślenia szerokiego. Nie można zamykać się do kręgu najbliższych. Mistrz krytykuje ciasne myślenie, ograniczone do własnego zestawu poglądów.
Koncentracja na różnicach uniemożliwia podjęcie współpracy w tym, co stanowi wspólne dobro. Co więcej, jeszcze bardziej pogłębiają się wtedy uprzedzenia. Relacja dwóch „ja” przeobraża się w radykalne „nie-my”. Tworzą się niechętne czy wręcz wrogie sobie obozy, nawet jeśli istnieje wiele wspólnych obszarów.
Koncentracja na podobieństwach, pozwala tworzyć pomost, który umożliwia konstruowanie twórczych relacji międzyludzkich. Pomimo różnic w koncepcjach i w przynależności, można podejmować piękną drogę wspólnego budowania „cywilizacji miłości”. Nawet radykalnie odmienne „ja” stają się wtedy przyjacielskim „my”.
Jezus przekazuje nam wielką życiową mądrość. W naszych relacjach szukajmy przede wszystkim tego, co łączy. Miejmy otwarte serca na wszystkich ludzi; także na tych, którzy przynależą do odmiennych kręgów społecznych, religijnych, myślowych. Oto autentyczna droga Nadziei.
22 maja 2013 (Mk 9, 38-40)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1642 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupa Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka