Wtorek, 28 października 2025. Słowo na Święto świętych Apostołów SZymona i Judy Tadeusza pt środę Niedzielę 30 tygodnia zwykłego w roku C I. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
28 października 2025, Wtorek
Święto świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza (patron dnia: tu; inne oficjum: tu)
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na święto świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza
1. czytanie (Ef 2, 19-22)
Kościół zbudowany na fundamencie Apostołów
Czytanie z Listu świętego Pawła Apostoła do Efezjan
Bracia:
Nie jesteście już obcymi i przybyszami, ale jesteście współobywatelami świętych i domownikami Boga – zbudowani na fundamencie apostołów i proroków, gdzie głowicą węgła jest sam Chrystus Jezus. W Nim zespalana cała budowla rośnie na świętą w Panu świątynię, w Nim i wy także wznosicie się we wspólnym budowaniu, by stanowić mieszkanie Boga przez Ducha.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 19 (18), 2-3. 4-5b (R.: 5a))
Po całej ziemi ich głos się rozchodzi
Niebiosa głoszą chwałę Boga, *
dzieło rąk Jego obwieszcza nieboskłon.
Dzień opowiada dniowi, *
noc nocy wiadomość przekazuje.
Po całej ziemi ich głos się rozchodzi
Nie są to słowa ani nie jest to mowa, *
których by dźwięku nie usłyszano.
Ich głos się rozchodzi po całej ziemi, *
ich słowa aż po krańce świata.
Po całej ziemi ich głos się rozchodzi
Aklamacja
Alleluja, alleluja, alleluja
Ciebie, Boże, chwalimy, Ciebie, Panie, wysławiamy,
Ciebie wychwala przesławny chór Apostołów.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 6, 12-19)
Chrystus spośród uczniów wybrał dwunastu, których nazwał apostołami
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Pewnego razu Jezus wyszedł na górę, aby się modlić, i całą noc spędził na modlitwie do Boga.
Z nastaniem dnia przywołał swoich uczniów i wybrał spośród nich dwunastu, których też nazwał apostołami: Szymona, któremu nadał imię Piotr; i brata jego, Andrzeja, Jakuba, Jana, Filipa, Bartłomieja, Mateusza, Tomasza, Jakuba, syna Alfeusza, Szymona z przydomkiem Gorliwy, Judę, syna Jakuba, i Judasza Iskariotę, który stał się zdrajcą.
Zszedł z nimi na dół i zatrzymał się na równinie. Był tam liczny tłum Jego uczniów i wielkie mnóstwo ludu z całej Judei i z Jerozolimy oraz z nadmorskich okolic Tyru i Sydonu; przyszli oni, aby Go słuchać i znaleźć uzdrowienie ze swych chorób. Także i ci, których dręczyły duchy nieczyste, doznawali uzdrowienia.
A cały tłum starał się Go dotknąć, ponieważ moc wychodziła od Niego i uzdrawiała wszystkich.
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (święto świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza, rok liturgiczny C I)
Radość zjednoczenia w modlitwie
„Cicha tęsknota w głębi serca. Delikatne wołanie wnętrza, przypominające szelest górskiego strumyku. Nadzieja smakowania ponadczasowej jedności. Oczekiwanie zjednoczenia, które niczym pomost przezwycięży oddzielenie dwóch brzegów”. Skąd takie pragnienia? Odpowiedź znajduje się w głębinach ludzkiego ducha.
Otóż w naturę człowieka wpisana jest tęsknota, aby doświadczyć jedności, bliskości i radości zjednoczenia. To pragnienie może niestety ulec brutalnemu stłamszeniu. Konsekwencje są wtedy opłakane. W najtrudniejszych przypadkach powstaje rodzaj wewnętrznego buntu i złości. Dziecko, będące świadkiem rozłamów i podziałów, zaczyna zakładać pancerz ochronny. W miarę upływu lat, taki proces może prowadzić do radykalnej negacji istnienia miłującej jedności. Przychodzi diabeł i jako „przyjaciel” proponuje zranionemu człowiekowi wyżyć się w „dziele rozbijania i dzielenia”. Wielka to tragedia, gdy w człowieku zaczyna królować piekielny chłód dystansu; gdy słowa „miłość” i „jedność” wywołują jedynie spazmatyczno-cyniczny śmiech i pełną lekceważenia ironię.
Na szczęście, większość ludzi nie ulega pokusie tej radykalnej negacji. Wiara w uszczęśliwiające zjednoczenie zdrowo przenika całokształt myśli i uczuć. Ale niestety poszukiwanie zaspokojenia nieraz ogranicza się tylko do seksu, zredukowanego do cielesnego zespolenia. Współczesna kultura bardzo mocno promuje ten środek jako zbawienne panaceum, dające uszczęśliwiające zjednoczenie. Pojawia się rzeczywiście moment jednoczącej rozkoszy. Ale gdy w grę wchodzi tylko cielesne pożądanie, bardzo szybko po akcie seksualnym następuje poczucie smutku, samotności i obcości. Naiwna iluzja „bycia razem” daje o sobie znać. Chwila przemija i pozostają wspomnienia lub oczekiwanie na kolejny raz. Dodajmy, że na poziomie czysto ludzkich możliwości występuje wiele szlachetnych form współobecności. Nigdy jednak nie nastąpi rzeczywista głębia zjednoczenia.
Czy to znaczy, że człowiek jest wewnętrznie sprzecznym absurdem, który chce czegoś niemożliwego? Żadną miarą! Rozwiązanie dylematu znajdujemy w Jezusie Chrystusie, który ukazuje nam intrygującą drogę. Na tej drodze możemy doświadczyć zaspokojenia najgłębszych tęsknot i pragnień. W tym świetle, bezcenny jest ewangeliczny zapis: „Jezus wyszedł na górę, aby się modlić, i całą noc spędził na modlitwie do Boga” (Łk 6, 12). Owocem tej modlitwy stało się powołanie dwunastu apostołów, z którymi Jezus wyruszył potem, aby głosić Słowo i uzdrawiać. Otrzymujemy bezcenne przesłanie. Jezus jednoczy się Bogiem Ojcem na modlitwie. Z tej modlitwy rodzi się miłosne poznanie i ścisła więź jedności Jezusa z apostołami. Z kolei w Jezusie dokonuje się jednoczące porozumienie pomiędzy ludźmi.
Tak. Bóg wlał w człowieka pragnienie zjednoczenia i tylko On jest w stanie je zaspokoić. Modlitwa jest unikatowym środkiem budowania tej jedności z Bogiem. To jest jak najbardziej rzeczywista więź. Z kolei to zjednoczenie z Bogiem umożliwia zjednoczenie międzyludzkie. Gdy dwie osoby z serca modlą się, to każda z nich jednoczy się z Bogiem. W Bogu zaś dokonuje się zjednoczenie modlących się osób. Wspaniale obrazuje to trwanie przed Najświętszym Sakramentem. Poprzez Adorację następuje zjednoczenie z Chrystusem. W Sercu Chrystusa dokonuje się zjednoczenie ludzkich serc. Najlepiej, gdy cisza otula ten wzajemnie przekazywany sobie laserowy promień miłości. W ciszy wzajemnej modlitwy można tak realnie jednoczyć się pomiędzy sobą.
Niesamowite! Wspólne trwanie na modlitwie może stanowić głębszą realną jedność, aniżeli fizyczna rozmowa. Jednocześnie następuje przezwyciężenie ogranicznika czasowego. W Bogu można trwać we wzajemnym zjednoczeniu na zasadzie nieustannie dokonującej się realności bycia razem. „Jednoczę się z tobą” w modlitwie zyskuje niezwykły sens. To już nie jest iluzja. Zjednoczenie staje się rzeczywistością. Poprzez wiarę, najgłębsza tęsknota zostaje zaspokojona. Już teraz można cieszyć się głębokim duchowym zespoleniem w Jezusie Chrystusie. Gdy opadnie zasłona doczesności, ta jedność w Bogu objawi się w pełnym blasku…
28 października 2013 (Łk 6, 12-19)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1886 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupa Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka
