28 kwietnia 2023. Słowo na piątek 3 tygodnia okresu wielkanocnego. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
28 kwietnia 2023, Piątek
Piątek III tygodnia Okresu Wielkanocnego (wspomnienie błogosławionej Hanny Chrzanowskiej; patron dnia: tu; inne oficjum: tu)
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania i aklamacja przed Ewangelią +
Czytania na piątek 3 tygodnia okresu wielkanocnego
1. czytanie (Dz 9, 1-20)
Nawrócenie Świętego Pawła
Czytanie z Dziejów Apostolskich
Szaweł ciągle jeszcze siał grozę i dyszał żądzą zabijania uczniów Pańskich. Udał się do arcykapłana i poprosił go o listy do synagog w Damaszku, aby mógł uwięzić i przyprowadzić do Jeruzalem mężczyzn i kobiety, zwolenników tej drogi, jeśliby jakichś znalazł.
Gdy zbliżał się już w swojej podróży do Damaszku, olśniła go nagle światłość z nieba. A gdy upadł na ziemię, usłyszał głos, który mówił: «Szawle, Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz?» «Kto jesteś, Panie?» – powiedział.
A On: «Ja jestem Jezus, którego ty prześladujesz. Wstań i wejdź do miasta, tam ci powiedzą, co masz czynić».
Ludzie, którzy mu towarzyszyli w drodze, oniemieli ze zdumienia, słyszeli bowiem głos, lecz nie widzieli nikogo. Szaweł podniósł się z ziemi, a kiedy otworzył oczy, nic nie widział. Zaprowadzili go więc do Damaszku, trzymając za ręce. Przez trzy dni nic nie widział i ani nie jadł, ani nie pił.
W Damaszku znajdował się pewien uczeń, imieniem Ananiasz. «Ananiaszu!» – przemówił do niego Pan w widzeniu. A on odrzekł: «Jestem, Panie!»
A Pan do niego: «Idź na ulicę Prostą i zapytaj w domu Judy o Szawła z Tarsu, bo właśnie się tam modli». (I ujrzał Szaweł w widzeniu, jak człowiek imieniem Ananiasz wszedł i położył na niego ręce, aby przejrzał).
«Panie – odpowiedział Ananiasz – słyszałem z wielu stron, jak dużo złego wyrządził ten człowiek świętym Twoim w Jerozolimie. I ma on tutaj władzę od arcykapłanów, aby więzić wszystkich, którzy wzywają Twego imienia».
«Idź – odpowiedział mu Pan – bo wybrałem sobie tego człowieka jako narzędzie. On zaniesie imię moje do pogan i królów, i do synów Izraela. I ukażę mu, jak wiele będzie musiał wycierpieć dla mego imienia».
Wtedy Ananiasz poszedł. Wszedł do domu, położył na niego ręce i powiedział: «Szawle, bracie, Pan Jezus, Ten, co ukazał ci się na drodze, którą szedłeś, przysłał mnie, abyś przejrzał i został napełniony Duchem Świętym». Natychmiast jakby łuski spadły z jego oczu i odzyskał wzrok, i został ochrzczony. A gdy spożył posiłek, wzmocnił się.
Jakiś czas spędził z uczniami w Damaszku i zaraz zaczął głosić w synagogach, że Jezus jest Synem Bożym.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 117 (116), 1b-2 (R.: por. Mk 16, 15))
Całemu światu głoście Ewangelię
albo: Alleluja
Chwalcie Pana, wszystkie narody, *
wysławiajcie Go, wszystkie ludy,
bo potężna nad nami Jego łaska, *
a wierność Pana trwa na wieki.
Całemu światu głoście Ewangelię
albo: Alleluja
Aklamacja (J 6, 56)
Alleluja, alleluja, alleluja
Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije,
trwa we Mnie, a Ja w nim jestem.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (J 6, 52-59)
Ciało moje jest prawdziwym pokarmem
Słowa Ewangelii według Świętego Jana:
Żydzi sprzeczali się między sobą, mówiąc: «Jak On może nam dać swoje ciało do jedzenia?»
Rzekł do nich Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeżeli nie będziecie jedli Ciała Syna Człowieczego ani pili Krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym.
Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem. Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim.
Jak Mnie posłał żyjący Ojciec, a Ja żyję przez Ojca, tak i ten, kto Mnie spożywa, będzie żył przeze Mnie. To jest chleb, który z nieba zstąpił – nie jest on taki jak ten, który jedli wasi przodkowie, a poumierali. Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki».
To powiedział, nauczając w synagodze w Kafarnaum.
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
*Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Pełnia modlitwy
„Nie muszę chodzić do kościoła. Mogę pomodlić się w domu”. Stwierdzenia tego typu padają jako argument uzasadniający brak obecności na Mszy Świętej. Gdyby zatrzymać się na poziomie „częściowej modlitwy”, rozumowanie takie byłoby jak najbardziej słuszne. Wszak Bóg jest wszechobecny. Nie tylko w domu, ale w każdym dowolnym miejscu możemy pomodlić się. Zarazem modlitwa w domu ma swój bardzo ważny sens. Jest to uświęcenie miejsca, gdzie większość czasu przebywamy. Tak więc wspaniale, jeśli ktoś rzeczywiście w domu się modli.
Ale dla chrześcijanina relacja z Bogiem nie ogranicza się jedynie do wymiaru duchowego. Jezus, Wcielony Bóg, pragnie ofiarować człowiekowi całego Siebie. Jest to dar życia, teraz i na wieki, którego przyjęcie jest możliwe tylko wtedy, gdy spożywamy Ciało i Krew Chrystusa w fizycznej postaci chleba i wina. Jezus mówi jednoznacznie: „Jeżeli nie będziecie spożywali Ciała Syna Człowieczego i nie będziecie pili Krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym” (por. J 6, 52-59). Nie jest to przymus, ale serdeczne zaproszenie. Skorzystanie z tej propozycji odpada, gdy zatrzymujemy się jedynie na poziomie indywidualnej modlitwy w domu lub w innym miejscu. Spożywanie Ciała i Krwi Chrystusa jest możliwe tylko poprzez uczestniczenie w najcenniejszej modlitwie, którą jest Msza święta. Do tego dochodzą jeszcze wyjątkowe sytuacje, gdy Komunia Święta udzielana jest w specjalnym obrzędzie np. osobom chorym.
Msza Święta jest źródłem i szczytem chrześcijańskiej modlitwy. Pełne spotkanie z Jezusem dokonuje się tylko wtedy, gdy jest On przyjmowany także w Eucharystii. Nie jest to konsekwencja ludzkich ustaleń, ale wola samego Jezusa, który pragnie być spożywany w swym Ciele i Krwi, pod postacią konsekrowanego chleba i wina. Kto rezygnuje z tego obdarowania, bardzo dużo traci docześnie i podejmuje ryzykowne działanie w perspektywie wieczności.
Przede wszystkim odrzucona zostaje Miłość, jako pełne zjednoczenie z Jezusem. Dlatego jest to grzech. To swoiste powiedzenie Bogu: „Nie chcę być w pełni z Tobą, ewentualnie tylko trochę”. W efekcie człowiek, pozbawiony mocy Bożej, wystawia się na niszczące działanie wielu form zła. Człowiek bez Eucharystii, to tak jak rycerz bez tarczy. Miecz własnego ludzkiego dobra na niewiele może się zdać, gdy szatan zada swe ciosy. Ale oczywiście najbardziej chodzi o życie wieczne. W wieczności będą już tylko dwie możliwości: odrzucenie Boga (piekło)lub absolutnie pełne przyjęcie Boga (Niebo). Czyściec nie jest trwałą kontynuacją „ziemskiej połowiczności”, ale okresowym oczyszczeniem przed wejściem do Nieba.
Niebo oznacza stan pełnego zjednoczenia z Bogiem. Kto świadomie i dobrowolnie nie przyjmuje Komunii Świętej stwierdza tym samym: „Nie chcę iść do Nieba”. Jedyna nadzieja w tym, że w spotkaniu z Chrystusem twarzą w Twarz człowiek ostatecznie otworzy się na Jego Ciało i Krew. Ale po co później w czyśćcu w wielkim cierpieniu „wszystko odkręcać”, skoro już teraz można iść w dobrą stronę?
Dodajmy, że samo mechaniczne przyjęcie Ciała i Krwi Pańskiej nie wystarczy. Jezus mówi: „Kto (…) trwa we Mnie, a Ja w nim”. Czyli niezbędna jest postawa „trwania w Jezusie”. Jest to akt spożywania Komunii Świętej świadomie i z miłością w sercu: „Oto Jezus”. W ten sposób rodzi się rzeczywiste zjednoczenie pomiędzy przyjmującym i Jezusem. Kochać drugiego, to przyjmować go w siebie. To czynić z siebie dom, do którego kochana osoba może wejść i czuć się bardzo dobrze. Jezus tak nas przyjmuje. Ze swej strony czyńmy podobnie. Wówczas moment śmierci będzie pięknym rozbłyskiem istniejącej komunii wzajemnego trwania w sobie. Niech Eucharystia staje się coraz bardziej źródłem i szczytem wszystkich naszych modlitw, słów i czynów…
24 kwietnia 2015 (J 6, 52-59)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 972 dostępny od 21:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia.
Homilia
Ks abp Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka