
4 czerwca 2025. Słowo na środę 7 tygodnia okresu wielkanocnego. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze oraz homilia kard. Rysia
4 czerwca 2025, Środa
Środa VII tygodnia Okresu Wielkanocnego (patron dnia: tu; inne oficjum: tu)
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia kard. Rysia
Czytania +
Czytania na środę 7 tygodnia okresu wielkanocnego
1. czytanie (Dz 20, 28-38)
Polecam was Bogu, aby dał wam dziedzictwo ze wszystkimi świętymi
Czytanie z Dziejów Apostolskich
Paweł powiedział do starszych Kościoła efeskiego:
«Uważajcie na samych siebie i na całe stado, w którym Duch Święty ustanowił was biskupami, abyście kierowali Kościołem Boga, który On nabył własną krwią. Wiem, że po moim odejściu wejdą między was wilki drapieżne, nie oszczędzając stada. Także spośród was samych powstaną ludzie, którzy głosić będą przewrotne nauki, aby pociągnąć za sobą uczniów.
Dlatego czuwajcie, pamiętając, że przez trzy lata w dzień i w nocy nie przestawałem ze łzami upominać każdego z was. A teraz polecam was Bogu i słowu Jego łaski, władnemu zbudować i dać dziedzictwo ze wszystkimi świętymi.
Nie pożądałem srebra ani złota, ani szaty niczyjej. Sami wiecie, że te ręce zarabiały na potrzeby moje i moich towarzyszy. We wszystkim pokazałem wam, że tak pracując, trzeba wspierać słabych i pamiętać o słowach Pana Jezusa, które On sam wypowiedział: „Więcej szczęścia jest w dawaniu aniżeli w braniu”».
Po tych słowach upadł na kolana i modlił się razem z nimi wszystkimi. Wtedy wszyscy wybuchnęli wielkim płaczem. Rzucali się Pawłowi na szyję i całowali go, smucąc się najbardziej z tego, co powiedział: że już nigdy go nie zobaczą.
Potem odprowadzili go na okręt.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 68 (67), 29-30. 33-35a. 35bc i 36bc (R.: por. 33a))
Śpiewajcie Bogu, wszystkie ludy ziemi
albo: Alleluja
Boże, okaż swoją potęgę, *
potęgę Bożą, której dla nas użyłeś.
W Twej świątyni nad Jeruzalem *
niech królowie złożą Tobie dary!
Śpiewajcie Bogu, wszystkie ludy ziemi
albo: Alleluja
Śpiewajcie Bogu, królestwa ziemi, †
zagrajcie Panu, *
On przemierza odwieczne niebiosa.
Oto wydał głos swój, głos potężny: *
«Uznajcie moc Bożą!»
Śpiewajcie Bogu, wszystkie ludy ziemi
albo: Alleluja
Jego majestat jest nad Izraelem, *
a Jego potęga w obłokach.
On sam swojemu ludowi daje potęgę i siłę. *
Niech będzie Bóg błogosławiony!
Śpiewajcie Bogu, wszystkie ludy ziemi
albo: Alleluja
Aklamacja (Por. J 17, 17ba)
Alleluja, alleluja, alleluja
Słowo Twoje, Panie, jest prawdą,
uświęć nas w prawdzie.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (J 17, 11b-19)
Uświęć ich w prawdzie
Słowa Ewangelii według Świętego Jana:
W czasie Ostatniej Wieczerzy Jezus, podniósłszy oczy ku niebu, modlił się tymi słowami:
«Ojcze Święty, zachowaj ich w Twoim imieniu, które Mi dałeś, aby tak jak My stanowili jedno. Dopóki z nimi byłem, zachowywałem ich w Twoim imieniu, które Mi dałeś, i ustrzegłem ich, a nikt z nich nie zginął z wyjątkiem syna zatracenia, aby się wypełniło Pismo.
Ale teraz idę do Ciebie i tak mówię, będąc jeszcze na świecie, aby moją radość mieli w sobie w całej pełni. Ja im przekazałem Twoje słowo, a świat ich znienawidził za to, że nie są ze świata, jak i Ja nie jestem ze świata. Nie proszę, abyś ich zabrał ze świata, ale byś ich ustrzegł od złego. Oni nie są ze świata, jak i Ja nie jestem ze świata.
Uświęć ich w prawdzie. Słowo Twoje jest prawdą. Jak Ty Mnie posłałeś na świat, tak i Ja ich na świat posłałem. A za nich Ja poświęcam w ofierze samego siebie, aby i oni byli uświęceni w prawdzie».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (7 środa wielkanocna, rok liturgiczny C I)
Dobre serce pośród świata
„Z deszczu pod rynnę”. Dobrze znane powiedzenie. Opisuje niezbyt szczęśliwe perypetie zmagań z bolesną rzeczywistością. Na początku pada deszcz, jest mokro i nieciekawie. Zjawia się pociągająca myśl, aby dokonać przemiany deszczowej pogody w cudowny słoneczny dzień. Bądźmy szczerzy, perspektywa to niezwykle obiecująca. Cały szkopuł polega jednak na tym, że zamiast w promieniach rozgrzewającego słońca, człowiek ląduje pod rynną, w obficie płynącym strumieniu brudnej wody.
Tak, trzeba bardzo uważać! Żyjemy pośród świata, w którym jest niestety wiele zła. Rewolucje różnej maści proponują podjęcie radykalnych kroków. Trzeba zmienić zły świat. Nie można cofnąć się nawet przed śmiertelnymi ciosami. Zabójstwo zyskuje usprawiedliwienie ze względu na świetlany cel. Wszak chodzi o zamianę dotychczasowego piekła w nowy wspaniały niebiański świat. Historia pokazuje jednak, że żadna rewolucja nie przyniosła trwałego rozwiązania. Było źle, a potem jest jeszcze gorzej. Największa tragedia polega na tym, że chęć zmiany zewnętrznych uwarunkowań prowadzi często do zaistnienia jeszcze większego wewnętrznego zła. Tragedia aborcji jest tego wymownym zobrazowaniem. Najpierw świetlana iluzja usunięcia wielkiego problemu, a potem koszmar przeżywanych morderczych wyrzutów sumienia.
Obok takiego złudnego radykalizmu występuje także beznamiętna apatia. Dobrze to opisuje pewna szydercza propozycja. Otóż najlepiej przestać doznawać pokusy poprzez jej ulegnięcie. Rezygnacja może nieraz wżerać się bardzo głęboko w ludzką duszę. Człowiek już nie ma dłużej siły walczyć. Zło zaczyna nasączać człowieka niczym woda gąbkę. Nie jest to rezygnacja na zasadzie sensownej zgody na życiowe trudy. Specyfika tego zwątpienia dotyka woli człowieka. Złamany zostaje wewnętrzny opór wobec zła. W konsekwencji wszelka walka traci sens. Bo właściwie nie ma o co walczyć, gdyż na horyzoncie widać jedynie bezkres beznadziei. Jakże bolesne to przypadki, gdy przykładowo żona nie daje sobie rady z pijaństwem męża i sama zaczyna także pić.
W czasie Ostatniej Wieczerzy Jezus kieruje do Ojca znamienne słowa modlitwy. „Nie proszę, abyś ich zabrał ze świata, ale byś ich ustrzegł od złego” (J 17, 15). W Biblii występują dwa rozumienia określenia „świat”. Pierwsze ma wydźwięk pozytywny i oznacza rzeczywistość stworzoną przez Boga. Drugie opisuje całokształt istniejących sił i mechanizmów zła wrogich Bożej obecności. To właśnie ten sens pojawia się w Chrystusowej prośbie. Uderzające, że Jezus nie błaga Boga, aby dał świadectwo miłości i zabrał ludzi z tego bezmiaru istniejącego zła. Wręcz przeciwnie, pada nawet swoiste podkreślenie, że nie chodzi o to, aby ewakuować się z tego złego świata. Istota tkwi bowiem w wewnętrznym stanie duszy ludzkiej. Dlatego cały rdzeń wołania wyraża się w prośbie o ochronę przed moralnym złem.
Zewnętrzna ciemność kłamstwa dąży do tego, aby zagarnąć także wnętrze. O własnych siłach człowiek nie zdoła się oprzeć potężnej presji światowego znieprawienia. Dlatego Jezus prosi Ojca o udzielenie ludziom potrzebnej siły duchowej. Tę moc możemy przyjąć poprzez Jezusa, który jest doskonałym wcieleniem Prawdy i Dobra. Samodzielne zmaganie ze złymi strukturami bądź bierna rezygnacja skończy się wewnętrzną deprawacją. Najbardziej realistyczna jest akceptacja zewnętrznej sytuacji i koncentracja na wewnętrznej pracy duchowej.
Modlitwa jest tutaj uprzywilejowanym środkiem. Nie tracimy wtedy energii na iluzoryczne walenie głową w mur. Zarazem otwieramy się w sercu na Jezusa Chrystusa, który udziela potrzebnej łaski, aby przezwyciężyć pokusy. W podanych przykładach zamiast alkoholizmu, dzielne stawienie czoła rodzinnym wyzwaniom; zamiast aborcji, miłość do poczętego dziecka. Nawet w obozach koncentracyjnych przyjaciele Jezusa stawali się świętymi.
Nawet pośród świata, z Bogiem w sercu, nie ulegniemy wzburzonym falom zła.
15 maja 2013 (J 17, 11b-19)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1740 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupa Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka