5 kwietnia 2023. Słowo na Wielką Środę. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze oraz homilia i nauka rekolekcyjna abp Rysia
5 kwietnia 2023, Środa
Środa Wielkiego Tygodnia (patron dnia: tu)
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia i nauka rekolekcyjna abp Rysia
Czytania i aklamacja przed Ewangelią +
Czytania na Wielką Środę
1. czytanie (Iz 50, 4-9a)
Proroctwo o cierpiącym słudze Boga
Czytanie z Księgi proroka Izajasza
Pan Bóg mnie obdarzył językiem wymownym, bym umiał pomóc strudzonemu krzepiącym słowem. Każdego rana pobudza me ucho, bym słuchał jak uczniowie. Pan Bóg otworzył mi ucho, a ja się nie oparłem ani się nie cofnąłem.
Podałem grzbiet mój bijącym i policzki moje rwącym mi brodę. Nie zasłoniłem mojej twarzy przed zniewagami i opluciem.
Pan Bóg mnie wspomaga, dlatego jestem nieczuły na obelgi, dlatego uczyniłem twarz moją jak głaz i wiem, że wstydu nie doznam.
Blisko jest Ten, który mnie uniewinni. Kto się odważy toczyć spór ze mną? Wystąpmy razem! Kto jest moim oskarżycielem? Niech się zbliży do mnie!
Oto Pan Bóg mnie wspomaga. Któż mnie potępi?
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 69 (68), 8-10. 21-22. 31 i 33-34 (R.: por. 14c))
W Twojej dobroci wysłuchaj mnie, Panie
Dla Ciebie znoszę urąganie, hańba twarz mi okrywa, †
dla braci moich stałem się obcym *
i cudzoziemcem dla synów mej matki.
Bo gorliwość o dom Twój mnie pożera *
i spadły na mnie obelgi złorzeczących Tobie.
W Twojej dobroci wysłuchaj mnie, Panie
Hańba złamała me serce i sił mi zabrakło, †
czekałem na współczucie, lecz nikt się nie zjawił, *
i na pocieszycieli, lecz ich nie znalazłem.
Domieszali trucizny do mego pokarmu, *
a gdy byłem spragniony, poili mnie octem.
W Twojej dobroci wysłuchaj mnie, Panie
Pieśnią chcę chwalić imię Boga *
i wielbić Go z dziękczynieniem.
Patrzcie i cieszcie się, ubodzy, †
niech ożyje serce szukających Boga. *
Bo Pan wysłuchuje biednych
i swoimi więźniami nie gardzi.
W Twojej dobroci wysłuchaj mnie, Panie
Aklamacja
Chwała Tobie, Królu wieków
Witaj, nasz Królu i Zbawicielu,
Ty sam zlitowałeś się nad grzesznymi.
Chwała Tobie, Królu wieków
Albo:
Chwała Tobie, Królu wieków
Witaj, nasz Królu, posłuszny woli Ojca,
jak cichego baranka na zabicie zaprowadzono Ciebie na ukrzyżowanie.
Chwała Tobie, Królu wieków
↑ Ewangelia (Mt 26, 14-25)
Zdrada Judasza
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Jeden z Dwunastu, imieniem Judasz Iskariota, udał się do arcykapłanów i rzekł: «Co chcecie mi dać, a ja wam Go wydam?» A oni wyznaczyli mu trzydzieści srebrników. Odtąd szukał sposobności, żeby Go wydać.
W pierwszy dzień Przaśników przystąpili do Jezusa uczniowie i zapytali Go: «Gdzie chcesz, żebyśmy Ci przygotowali spożywanie Paschy?»
On odrzekł: «Idźcie do miasta, do znanego nam człowieka i powiedzcie mu: „Nauczyciel mówi: Czas mój jest bliski; u ciebie urządzam Paschę z moimi uczniami”». Uczniowie uczynili tak, jak im polecił Jezus, i przygotowali Paschę.
Z nastaniem wieczoru zajął miejsce u stołu razem z dwunastu uczniami. A gdy jedli, rzekł: «Zaprawdę, powiadam wam: jeden z was Mnie wyda».
Bardzo tym zasmuceni, zaczęli pytać jeden przez drugiego: «Chyba nie ja, Panie?»
On zaś odpowiedział: «Ten, który ze Mną rękę zanurzył w misie, ten Mnie wyda. Wprawdzie Syn Człowieczy odchodzi, jak o Nim jest napisane, lecz biada temu człowiekowi, przez którego Syn Człowieczy będzie wydany. Byłoby lepiej dla tego człowieka, gdyby się nie narodził».
Wtedy Judasz, który miał Go wydać, rzekł: «Czyżbym ja, Rabbi?» Odpowiedział mu: «Tak, ty».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
*Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Mechanizm zła
Zło atakuje człowieka „od zewnątrz” i „od wewnątrz”. To rodzi poczucie utrudzenia i przytłoczenia. Horyzont istnienia zostaje przysłonięty przez „czarne chmury tortur”. Gdy miejscami suną jaśniejsze obłoki, odżywa nadzieja, że Słońce istnieje…
Zło, które przychodzi od zewnątrz, jest powodowane przez drugiego człowieka. W sercu powstaje dramatyczne pytanie: „Dlaczego krzywdzi zamiast wesprzeć?”. W takim stanie nie można ulec skrajnym emocjom: agresywny atak lub błaganie o litość. To spowoduje eskalację wściekłości lub żądzę jeszcze większego poniżenia. Okrutne jest zło. Na widok cierpiącej twarzy pała jeszcze większą żądzą wymyślnych tortur…
Wobec krzywdziciela trzeba zachować pokój serca i klarowność umysłu. To otwiera na zbawcze dary od Boga: trzeźwa świadomość, miłujące współczucie, głęboka wiara. Taką postawę zaprezentował Jezus wobec Judasza. Spokojnie zapowiedział: „jeden z was Mnie zdradzi” (por. Mt 26, 14-25). Chrystus pokazał, że ma pełną świadomość krzywdy, której dozna od Judasza. Skutkiem tej świadomości było współczucie dla zdrajcy: „Biada temu człowiekowi, przez którego Syn Człowieczy będzie wydany. Byłoby lepiej dla tego człowieka, gdyby się nie narodził”. Jakże mocne słowa! Chrystus wie, co mówi. Wszak krzywdziciel każdym aktem wyrządzanej krzywdy tnie swą duszę w coraz drobniejsze kawałki. Jak tu nie współczuć? Zabijany ma perspektywę Nieba. Morderca brnie w stronę piekielnej przepaści. Jezus współczuje, gdyż jest doskonałym obrazem miłosiernej miłości Boga Ojca.
W tym świetle wyraźnie widać, że większym zagrożeniem jest zło, które przychodzi od wewnątrz. Jest to zło, które usiłuje zagnieździć się w naszym sercu. Na początku to może być malutka kulka śnieżna zła, ale bez prewencyjnych działań, z czasem powstanie potężna kula, zdolna wywołać nawet śmiertelną lawinę. Tragedię takiego procesu, unicestwiającego moralnie i duchowo, ilustruje przypadek Judasza. Jakże przygnębiający jest fakt, że Judasz pomimo przebywania z Jezusem, Miłością Wcieloną, zamiast Go pokochać, okrutnie zdradził.
Przypadek ten pokazuje ewidentnie, że istotne znaczenie nie ma wspólna przestrzeń, ale to, co dokonuje się w sercu. Ku przestrodze, warto uświadomić sobie kilka zjawisk, które powodują przemianę serca w „twardy kamień”. Przede wszystkim zabójczy efekt wywołuje brak pokornego uznania swych „ciemnych obszarów”. Iluzja swej doskonałej dobroci jest paradoksalnie początkiem drogi do „krainy wielkiego zła”. To powoduje zatarcie granicy pomiędzy obiektywnym dobrem i złem. Wszystko staje się „dobre” lub „złe” wedle definicji własnego „egocentrycznego ja”. Dekalog jest odrzucony lub traktowany czysto instrumentalnie do przewrotnego uzasadniania swej „dobroci”.
Negacja Boga żywego otwiera serce na zło. Pojawia się wtedy wewnętrzne parcie ku temu, co przyciąga, choć nie jest dobre. Judasz „szukał sposobności, żeby Go wydać”. Zło działa jak „diabelski magnez”, który agresywnie przyciąga do siebie. W pewnym momencie siła przyciągania jest tak wielka, że nawet dostrzeżenie zła nie pozwala oderwać się od niego. Zniewalająca chciwość lub pożądanie są tak intensywne, że wszelkie ostrzeżenia przestają już docierać. Judasz nawet wtedy gdy zorientował się, że Jezus poznał jego zamiar, nie otrząsnął się. Wręcz przeciwnie, jeszcze bardziej „zanurzył się w noc”, aby zrealizować swój zabójczy plan. W tym amoku zła Jezus został sprowadzony do poziomu bezwartościowej rzeczy, którą można „wydać”. Trzydzieści srebrników nie było nawet ceną za Jezusa, potraktowanego jako niewolnik, lecz jedynie zapłatą za wykonanie „przydatnej usługi”: „Co chcecie mi dać, a ja wam Go wydam”. Tak postępują nieraz ludzie, którzy chcą odreagować swe rozczarowanie i zawód. Niespełnione egoistyczne oczekiwania stają się pozornym usprawiedliwieniem zdrady. Wyłania się okrutne zło…
Człowiek nie przezwycięży sam zła. Na szczęście, Jezus jest Bogiem, który ma moc pokonać zło. Co więcej, Bóg jest w stanie nawet największe zło przeobrazić w jeszcze większe dobro… Panie Jezu, chroń nas przed złem, które atakuje od zewnątrz i od wewnątrz… Jezu, ufamy Tobie!…
1 kwietnia 2015 (Mt 26, 14-25)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 949 dostępny od 21:00 (~5-35′).
Słowo na jutro
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Rekolekcje dla Łodzi #3 i homilia
↑ Dzisiejsza homilia oraz nauka rekolekcyjna Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia z ostatniego dnia Rekolekcji Wielkopostnych dla Łodzi 2023 (dostępna najwcześniej po godzinie 18:00, kiedy rozpoczyna się msza rekolekcyjna w Sanktuarium Najświętszego Imienia Jezus w Łodzi).
Całą naukę rekolekcyjną Księdza Arcybiskupa możecie śledzić na żywo w Wielki Poniedziałek, Wielki Wtorek oraz Wielką Środę 2023 od godziny 18:00 przez transmisję stałą z Sanktuarium, dostępną na stronie łódzkiej wspólnoty Ojców Jezuitów.
Msza rekolekcyjna #3 o 18:00
Rekolekcje dla Łodzi #3
Źródło: Mocni w Duchu
Nauka rekolekcyjna #3 o ok. 19:00
abp Grzegorz Ryś
Źródło: Mocni w Duchu
Homilia
Ks abp Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka