7 lutego 2024. Słowo na środę 5 tygodnia zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
7 lutego 2024, Środa
Środa V tygodnia zwykłego (rok II) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
święci pustelnicy dziś wspominani: św. Koleta z Corbie, dziewica
polscy patroni i patronki dnia: bł. Klara Ludwika Szczęsna, dziewica
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na środę 5 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny II)
1. czytanie (1 Krl 10, 1-10)
Królowa Saby odwiedza Salomona
Czytanie z Pierwszej Księgi Królewskiej
Królowa Saby, usłyszawszy o rozgłosie Salomona, przybyła, aby go osobiście wypróbować przez roztrząsanie trudnych zagadnień. Przyjechała więc do Jerozolimy ze świetnym orszakiem i wielbłądami, dźwigającymi wonności i bardzo dużo złota oraz drogocennych kamieni. Następnie przyszła do Salomona i odbyła z nim rozmowę o wszystkim, co ją nurtowało. Salomon zaś udzielił jej wyjaśnień we wszystkich zagadnieniach przez nią poruszonych. Nie było zagadnienia, którego król by nie znał i którego by jej nie wyjaśnił.
Gdy królowa Saby ujrzała całą mądrość Salomona oraz pałac, który zbudował, jak również zaopatrzenie jego stołu w potrawy i napoje, i mieszkanie jego dworu, stanowiska usługujących mu, ich szaty, jego podczaszych, jego całopalenia, które składał w świątyni Pańskiej, wówczas wpadła w zachwyt. Dlatego przemówiła do króla:
«Prawdziwa była wieść, którą usłyszałam w moim kraju o twoich dziełach i o twej mądrości. Jednak nie dowierzałam tym wieściom, dopóki sama nie przyjechałam i nie zobaczyłam na własne oczy, że nawet połowy mi nie powiedziano. Przewyższyłeś mądrością i powodzeniem wszelkie pogłoski, które usłyszałam.
Szczęśliwe twoje żony, szczęśliwi twoi słudzy! Oni stale znajdują się przed twoim obliczem i wsłuchują się w twoją mądrość! Niech będzie błogosławiony Pan, Bóg twój, za to, że upodobał sobie ciebie, aby cię osadzić na tronie Izraela; z miłości, jaką żywi Pan względem Izraela na wieki, ustanowił ciebie królem dla wykonywania prawa i sprawiedliwości».
Następnie dała królowi sto dwadzieścia talentów złota i bardzo dużo wonności oraz drogocennych kamieni. Nigdy nie przyniesiono więcej wonności od tych, które królowa Saby dała królowi Salomonowi.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 37 (36), 5-6. 30-31. 39-40 (R.: por. 30a))
Słowa mądrości głosi sprawiedliwy
Powierz Panu swą drogę, *
zaufaj Mu, a On sam będzie działał.
On sprawi, że twa sprawiedliwość zabłyśnie jak światło, *
a prawość twoja jak blask południa.
Słowa mądrości głosi sprawiedliwy
Usta sprawiedliwego głoszą mądrość, *
a język jego mówi to, co słuszne.
Prawo Boże jest w jego sercu *
i nie zachwieją się jego kroki.
Słowa mądrości głosi sprawiedliwy
Zbawienie sprawiedliwych pochodzi od Pana, *
On ich ucieczką w czasie utrapienia.
Pan ich wspomaga i wyzwala, †
wyzwala od występnych i zachowuje, *
On bowiem jest ich ucieczką.
Słowa mądrości głosi sprawiedliwy
Aklamacja (Por. J 17, 17ba)
Alleluja, alleluja, alleluja
Słowo Twoje, Panie, jest prawdą,
uświęć nas w prawdzie.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mk 7, 14-23)
Prawdziwa nieczystość pochodzi z serca
Słowa Ewangelii według Świętego Marka:
Jezus przywołał znowu tłum do siebie i rzekł do niego:
«Słuchajcie Mnie, wszyscy, i zrozumcie! Nic nie wchodzi z zewnątrz w człowieka, co mogłoby uczynić go nieczystym; lecz to, co wychodzi z człowieka, to czyni człowieka nieczystym. Kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha!»
Gdy się oddalił od tłumu i wszedł do domu, uczniowie pytali Go o tę przypowieść. Odpowiedział im: «I wy tak niepojętni jesteście? Nie rozumiecie, że nic z tego, co z zewnątrz wchodzi w człowieka, nie może uczynić go nieczystym; bo nie wchodzi do jego serca, lecz do żołądka, i zostaje wydalone na zewnątrz». Tak uznał wszystkie potrawy za czyste.
I mówił dalej: «Co wychodzi z człowieka, to czyni go nieczystym. Z wnętrza bowiem, z serca ludzkiego pochodzą złe myśli, nierząd, kradzieże, zabójstwa, cudzołóstwa, chciwość, przewrotność, podstęp, wyuzdanie, zazdrość, obelgi, pycha, głupota. Całe to zło z wnętrza pochodzi i czyni człowieka nieczystym».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (5 środa zwykła, rok liturgiczny A II)
Moralna czystość i nieczystość
„Pełna oburzenia twarz. Przekonanie o własnej moralnej czystości. Głębokie zgorszenie nieczystością potępianego grzesznika”. To wysoce zastanawiający obrazek. Przypomina się życiowa mądrość: „gorszy się najgorszy”. A może tak naprawdę potępiający jest nieczysty, a potępiany jest otwarty na strumień Czystej Miłości?
W Ewangelii spotykamy faryzeuszy i uczonych w Piśmie, którzy uważali się za przeczystą elitę społeczeństwa. A jednak Jezus nie podzielał ich zachwytu nad sobą. Wręcz przeciwnie, nie owijając w bawełnę, konkretnie nazywał te niby świetlane postaci obłudnikami. Problematyka ta jest niezmiennie aktualna. Warto ją rozjaśnić z dwóch zasadniczych powodów. Po pierwsze, żeby nie popaść w grzech faryzeizmu. Po drugie, żeby nie mieć w sobie chorego poczucia winy. Dramat polega na tym, że ludzie o wrażliwych sercach padają niejednokrotnie ofiarą faryzejskich nauk i osądów. To powoduje niesłuszne poczucie winy, które zupełnie niepotrzebnie dręczy zdrowe sumienie. Wówczas piękny kwiat w duszy dobrego człowieka zamiast rozkwitać, zostaje brutalnie stłamszony.
Słowo Jezusa, bez faryzejskich zniekształceń, jest jak życiodajne Słońce. Daje ciepło i siłę do wzrostu, w przestrzeni świeżego i czystego powietrza. Prawidłowo odczytane Słowo to bezcenny dar, który wyzwala z kajdan błędnych przekonań, nieraz całymi latami trzymającymi niewolniczo na uwięzi.
Faryzeusze wartościowali człowieka jedynie na podstawie zewnętrznych zachowań. Czystość rytualna stanowiła zasadniczy punkt odniesienia do oceny postępowania. Święty rytuał oznaczał zestaw konkretnych czynności, które należało wykonywać lub unikać. Przestrzeganie takiej czynności, czyniło czystym; nieprzestrzeganie, nieczystym. Np. nawet nieświadome dotknięcie poganina zanieczyszczało. Z kolei zwyczajne obmycie rąk dawało poczucie czystości. Ta chora mentalność wciąż jest obecna u niektórych wierzących. Podobny mechanizm występuje także u ludzi, funkcjonujących na poziomie brukowca i tabloidu. Zwykłe zdjęcie lub jedno zdanie wystarczy, aby zapałać świętym oburzeniem i pogardą.
W tej perspektywie, Jezus tłumaczy: „Nic nie wchodzi z zewnątrz w człowieka, co mogłoby uczynić go nieczystym” (Por. Mk 7, 14-23). U Mistrza pojawia się wyraziste rozróżnienie na wymiar wewnętrzny i zewnętrzny w człowieku. Tak naprawdę sam konkretny zewnętrzny gest nie wystarczy do oceny danego czynu. Zasadniczo wszystko zależy od tego, jaki stan wnętrza ten gest wyraża. „Co wychodzi z wnętrza człowieka, to czyni go nieczystym”. Istotnym punktem odniesienia jest stan duszy, „z wnętrza bowiem, z serca ludzkiego pochodzą” ewentualne złe myśli, które powodują rzeczywiste zanieczyszczenie człowieka. Na przykład osądzanie, gorszenie się drugim człowiekiem lub brak otwarcia na współczującą miłość jest rzeczywistą moralną nieczystością.
W ten sposób Jezus wskazuje na wielkie znaczenie serca. Zewnętrznie podobnie wyglądający gest może być grzechem lub pięknym świadectwem miłości. Przyjęcie Komunii świętej może być świętokradztwem lub gorącym umiłowaniem Boga. Przytulenie może być przejawem egoistycznego pożądania lub wyrazem czystej miłości, pięknie obdarowującej.
Zewnętrzny gest staje się czysty, gdy objawia czystość serca. Serce zaś jest czyste, gdy szczerze skierowane jest ku Bogu. Boża czystość objawia się poprzez pragnienie obdarowania i gotowość do wdzięcznego przyjęcia daru. Czysty gest odzwierciedla wołanie serca: „pragnę Twego coraz wspanialszego istnienia”. Wszystko jest tutaj przeżywane w horyzoncie piękna, prawdy i dobra. Kontempluję drugiego człowieka jako wcielenie Piękna. Otwieram się ufnie na Prawdę w nim obecną. Obdarowuję Dobrem, które jest wyrazem troski i ochrania drugiego w bezpiecznym istnieniu.
Rzeczywista czystość jest owocem Miłości, Piękna, Prawdy i Dobra w sercu człowieka. Mocą Jezusa dokonuje się wtedy wielkie wewnętrzne wyzwolenie. Czysty człowiek nie jest spętany zewnętrznymi ograniczeniami, ale otwiera się na górski powiew Bożej Nieskończoności…
12 lutego 2014 (Mk 7, 14-23)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1257 dostępny od 21:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka