9 października 2024. Słowo na środę 27 tygodnia zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
9 października 2024, Środa
Środa XXVII tygodnia zwykłego (rok II) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
polski patron dnia: błogosławiony Wincenty Kadłubek, biskup (w Sandomierzu i Jędrzejowie: Uroczystość bł. Wincentego Kadłubka, biskupa)
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na środę 27 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny II)
1. czytanie (Ga 2, 1-2. 7-14)
Paweł wyrzuca Piotrowi chwiejność
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Galatów
Bracia:
Po czternastu latach udałem się ponownie do Jerozolimy wraz z Barnabą, zabierając z sobą także Tytusa. Udałem się zaś w tę stronę na skutek otrzymanego objawienia. I przedstawiłem im Ewangelię, którą głoszę wśród pogan, osobno zaś tym, którzy cieszą się poważaniem, by stwierdzili, czy nie biegnę lub nie biegłem na próżno.
Wręcz przeciwnie, stwierdziwszy, że mnie zostało powierzone głoszenie Ewangelii wśród nieobrzezanych, podobnie jak Piotrowi wśród obrzezanych – Ten bowiem, który współdziałał z Piotrem w apostołowaniu obrzezanych, współdziałał i ze mną wśród pogan – i uznawszy daną mi łaskę, Jakub, Kefas i Jan, uważani za filary, podali mnie i Barnabie prawicę na znak wspólnoty, byśmy szli do pogan, oni zaś do obrzezanych, ale żebyśmy pamiętali o ubogich, co też gorliwie starałem się czynić.
Gdy następnie Kefas przybył do Antiochii, otwarcie mu się sprzeciwiłem, bo na to zasłużył. Zanim jeszcze nadeszli niektórzy z otoczenia Jakuba, brał udział w posiłkach z tymi, którzy pochodzili z pogaństwa. Kiedy jednak oni się zjawili, począł się odsuwać i trzymać z dala, bojąc się tych, którzy pochodzili z obrzezania. To jego nieszczere postępowanie podjęli też inni pochodzenia żydowskiego, tak że wciągnięto w to udawanie nawet Barnabę.
Gdy więc spostrzegłem, że nie idą słuszną drogą, zgodną z prawdą Ewangelii, powiedziałem Kefasowi wobec wszystkich: «Jeżeli ty, choć jesteś Żydem, żyjesz według obyczajów przyjętych wśród pogan, a nie wśród Żydów, to jak możesz zmuszać pogan do przyjmowania zwyczajów żydowskich?»
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 117 (116), 1b-2 (R.: por. Mk 16, 15))
Całemu światu głoście Ewangelię
albo: Alleluja
Chwalcie Pana, wszystkie narody, *
wysławiajcie Go, wszystkie ludy,
bo potężna nad nami Jego łaska, *
a wierność Pana trwa na wieki.
Całemu światu głoście Ewangelię
albo: Alleluja
Aklamacja (Por. Rz 8, 15bc)
Alleluja, alleluja, alleluja
Otrzymaliście Ducha przybrania za synów,
w którym wołamy: «Abba, Ojcze».
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 11, 1-4)
Jezus uczy modlitwy
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Jezus, przebywając w jakimś miejscu, modlił się, a kiedy skończył, rzekł jeden z uczniów do Niego: «Panie, naucz nas modlić się, tak jak i Jan nauczył swoich uczniów».
A On rzekł do nich: «Kiedy będziecie się modlić, mówcie: Ojcze, niech się święci Twoje imię; niech przyjdzie Twoje królestwo! Naszego chleba powszedniego dawaj nam na każdy dzień i przebacz nam nasze grzechy, bo i my przebaczamy każdemu, kto przeciw nam zawini; i nie dopuść, byśmy ulegli pokusie».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (27 środa zwykły, rok liturgiczny A II)
Modlitwa wysłuchana
Nie wystarczy „jakoś” się modlić, aby być wysłuchanym. Nasze modlitewne wołanie może być owocne tylko wtedy, gdy modlimy się dobrze, zgodnie z Wolą Bożą. Bóg zawsze obdarza potrzebnymi łaskami, ale pozostaje wielki problem zdolności ich odbioru. Obrazowo można powiedzieć, że Bóg jest jak Święty Nadajnik, który emituje promieniowanie miłości o określonej częstotliwości. Gdy odbiornik naszej duszy nie jest właściwie dostrojony, wtedy pomimo istnienia Bożego sygnału, w naszym wnętrzu żadna reakcja nie zostaje wyzwolona. Powstaje wrażenie, jak gdyby Bóg nie odpowiadał na nasze wołanie. Ale byłby to całkowicie błędny wniosek. Problem istnieje bowiem od strony ludzkiego odbioru.
Jak w takim razie dostroić się do częstotliwości Bożego promieniowania? Istnieje jedna zasadnicza odpowiedź: trzeba nauczyć się właściwego sposobu modlitwy. Oczywiście podstawą modlitwy jest szczere zaangażowanie serca. Ale dobra intencja to nie wszystko. Samo pragnienie nie wystarczy, aby osiągnąć upragniony cel. Niezbędne są właściwe działania, zgodne z obiektywnie istniejącymi zasadami. Prawda ta oznacza, że modlitwy, podobnie jak innych czynności, trzeba się nauczyć. Dopiero respektowanie podstawowych zasad modlitewnych powoduje, że gorące wołanie serca rzeczywiście przynosi rezultat.
W Ewangelii znajdujemy konkretne wyjaśnienie odnośnie modlitewnej sztuki. Otóż pewnego razu, po tym jak Jezus „przebywał w jakimś miejscu na modlitwie i skończył ją”, jeden z uczniów zwrócił się do Niego z prośbą: „Panie naucz nas się modlić, jak i Jan nauczył swoich uczniów” (por. Łk 11, 1-4). W tej prośbie zostało zawarte szczere pragnienie, aby poznać sposób modlitwy, jaki powinien charakteryzować uczniów Jezusa. Udzielona przez Chrystusa odpowiedź jest modlitewnym drogowskazem dla każdego chrześcijanina. Od razu trzeba podkreślić, że w Chrystusowym wskazaniu istotą nie jest precyzyjny zestaw słów, które trzeba mechanicznie powtarzać. Jezus pragnie ukazać fundament, na którym powinna być budowana prawidłowa modlitwa. Im bardziej ten fundament będzie zachowany, tym więcej łask otrzymamy.
W świetle słów Jezusa, zawartych w Ewangelii św. Łukasza, można wyróżnić cztery podstawowe zasady modlitewne. Otóż najpierw trzeba uświadomić sobie, że stajemy wobec Boga, który jako Ojciec promieniuje świętością. Nieporozumieniem jest „bezmyślne klepanie” i „startowanie od razu” od prezentacji „zestawu spraw do załatwienia”. Takie zachowanie trzyma człowieka na uwięzi własnego „ja” i uniemożliwia otwarcie się na Boże błogosławieństwo. Sensem ludzkiej działalności jest wejście w święty stan królestwa Bożego. Aby ten cel osiągnąć, człowiek powinien najpierw całym sercem skoncentrować się na prawdzie, że Bóg jest święcie miłującym Ojcem.
Dopiero po uwielbieniu świętości Boga możemy przejść do wyrażenia prośby o „chleb powszedni”. Jest rzeczą w pełni właściwą błaganie o to, czego nam w zwyczajnym codziennym życiu potrzeba. Jest to pokorne uznanie, że nawet najdrobniejsze rzeczy pochodzą od Boga. Realistycznie biorąc, człowiek jest w stanie podjąć różne ważne sprawy duchowe dopiero wtedy, gdy ma zaspokojone podstawowe potrzeby egzystencjalne. Dzięki temu możemy przejść do trzeciego elementu, który dotyczy duchowej sfery przebaczenia. Człowiek jest w stanie wchłaniać strumienie Bożego Miłosierdzia tylko wtedy, gdy pokornie uznaje swą grzeszność. Wyrazem takiej postawy jest gotowość do przebaczenia winowajcom wszelkich doznanych krzywd. Czwartą modlitewną zasadą jest ufna prośba o wsparcie w zaistniałej sytuacji życiowej. Bardzo ważne, aby nie oczekiwać usunięcia pokus. Nie chodzi o to, aby pokus nie było, lecz żeby mieć potrzebne siły fizyczne i duchowe do ich przezwyciężenia.
Oto cztery fundamentalne warunki owocnej modlitwy: uwielbienie Boga, prośba o chleb powszedni, postawa przebaczenia oraz czujność wobec pokus. Taka modlitwa spełnia wolę Jezusa i może być przez Boga wysłuchana. Mówiąc precyzyjniej: respektując wspomniane zasady duchowe, będziemy w stanie przyjąć łaski, które Bóg w swym Miłosierdziu nam udziela.
8 października 2014 (Łk 11, 1-4)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1502 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupa Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka
Czytania na Uroczystość +
Czytania na Uroczystość świętego Wincentego Kadłubka (w Sandomierzu i Jędrzejowie)
1. czytanie (Syr 39, 1b-3. 4c-11)
Pan napełni męża uczonego duchem zrozumienia
Czytanie z Mądrości Syracha
Mąż uczony badać będzie mądrość wszystkich starożytnych, a czas wolny poświęci proroctwom. Zachowa opowiadania ludzi znakomitych i wnikać będzie w tajniki przypowieści; wyszukiwać będzie ukryte znaczenie przysłów i zajmować się będzie zagadkami przypowieści.
Przejdzie do ziemi obcych narodów; doświadczy dobra i zła między ludźmi. Przyłoży serce, by od samego ranka zwrócić się do Pana, który go stworzył, i przed Najwyższego zaniesie swą prośbę. Otworzy usta do modlitwy i błagać będzie o przebaczenie swoich grzechów. Jeżeli Pan Wielki zechce, napełni go duchem zrozumienia, on zaś słowa mądrości swej niby deszcz wyleje i w modlitwie wychwalać będzie Pana.
Pokieruje On jego zamiarem i wiedzą. Nad ukrytymy Jego tajemnicami będzie się zastanawiał. Wyłoży swą naukę o umiejętności postępowania i prawem przymierza Pańskiego chlubić się będzie.
Wielu chwalić będzie jego rozum i na wieki nie zniknie: nie zatrze się pamięć o nim, a imię jego żyć będzie z pokolenia na pokolenie. Mądrość jego głosić będą narody, a zgromadzenie wychwalać go będzie. Za życia zostawi imię większe niż tysiąc innych, a gdy spocznie, ono mu wystarczy.
Oto Słowo Boże
Psalm (34 (33), 2-3. 4 i 6. 9 i 12. 14-15 (R.: por. 2))
Po wieczne czasy będę chwalił Pana
Będę błogosławił Pana po wieczne czasy, *
Jego chwała będzie zawsze na moich ustach.
Dusza moja chlubi się Panem, *
niech słyszą to pokorni i niech się weselą.
Po wieczne czasy będę chwalił Pana
Wysławiajcie razem ze mną Pana, *
wspólnie wywyższajmy Jego imię.
Spójrzcie na Niego, a rozpromienicie się radością, *
oblicza wasze nie zapłoną wstydem.
Po wieczne czasy będę chwalił Pana
Skosztujcie i zobaczcie, jak Pan jest dobry, *
szczęśliwy człowiek, który znajduje w Nim ucieczkę.
Zbliżcie się, synowie, posłuchajcie, co mówię, *
będę was uczył bojaźni Pańskiej.
Po wieczne czasy będę chwalił Pana
Powściągnij swój język od złego, *
a wargi swoje od kłamstwa.
Od zła się odwróć, czyń, co dobre, *
szukaj pokoju i dąż do niego.
Po wieczne czasy będę chwalił Pana
2. czytanie (1 P 5, 1-4)
Paście stado Boże, które jest przy was
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Piotra Apostoła
Najmilsi:
Starszych, którzy są wśród was, proszę, ja również starszy, a przy tym świadek Chrystusowych cierpień oraz uczestnik tej chwały, która ma się objawić: paście stado Boże, które jest przy was, strzegąc go nie pod przymusem, ale z własnej woli, po Bożemu: nie ze względu na brudny zysk, ale z oddaniem; i nie jak ci, którzy ciemiężą wspólnoty, ale jako żywe przykłady dla stada. Kiedy zaś objawi się Najwyższy Pasterz, otrzymacie niewiędnący wieniec chwały.
Oto Słowo Boże
Aklamacja (Mt 25, 23)
Alleluja, alleluja, alleluja
Sługo dobry i wierny,
wejdź do radości twego Pana.
Alleluja, alleluja, alleluja
Ewangelia (Mt 25, 14-23)
Sługo wierny: wejdź do radości twego Pana
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza
Jezus opowiedział swoim uczniom następującą przypowieść:
«Podobnie jest z królestwem niebieskim jak z pewnym człowiekiem, który mając się udać w podróż, przywołał swoje sługi i przekazał im swój majątek. Jednemu dał pięć talentów, drugiemu dwa, trzeciemu jeden, każdemu według jego zdolności, i odjechał. Zaraz ten, który otrzymał pięć talentów, poszedł, puścił je w obieg i zyskał drugie pięć. Tak samo i ten, który dwa otrzymał; on również zyskał drugie dwa. Ten zaś, który otrzymał jeden, poszedł i, rozkopawszy ziemię, ukrył pieniądze swego pana.
Po dłuższym czasie powrócił pan owych sług i zaczął rozliczać się z nimi.
Wówczas przyszedł ten, który otrzymał pięć talentów. Przyniósł drugie pięć i rzekł: „Panie, przekazałeś mi pięć talentów, oto drugie pięć talentów zyskałem”. Rzekł mu pan: „Dobrze, sługo dobry i wierny! Byłeś wierny w rzeczach niewielu, nad wieloma cię postawię: wejdź do radości twego pana!”
Przyszedł również i ten, który otrzymał dwa talenty, mówiąc: „Panie, przekazałeś mi dwa talenty, oto drugie dwa talenty zyskałem”. Rzekł mu pan: „Dobrze, sługo dobry i wierny! Byłeś wierny w rzeczach niewielu, nad wieloma cię postawię: wejdź do radości twego pana!”»
Oto Słowo Pańskie