Słowo na 25 sierpnia 2021. Msza z różańcem na żywo. Ewangelia i komentarz.
25 sierpnia 2021, Środa
Środa XXI tygodnia zwykłego, Rok B, I (św. Marii (Baourdy) od Jezusa Ukrzyżowanego; inne oficjum: tu)
● Ewangelia
● Rozważanie (~2-3′)
● Komentarze (~3-7′)
● Homilie (~10-25′)
● Msze i nabożeństwa na żywo
+ Komplet Czytań – rozwiń
1. czytanie (1 Tes 2, 9-13)
Owocność apostolatu Pawła
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostoła do Tesaloniczan
Pamiętacie przecież, bracia, naszą pracę i trud. Pracowaliśmy dniem i nocą, aby nikomu z was nie być ciężarem.
Tak to wśród was głosiliśmy Ewangelię Bożą. Sami jesteście świadkami, i Bóg także, jak bogobojnie, sprawiedliwie i nienagannie zachowaliśmy się pośród was, wierzących. Przecież wiecie, że każdego z was – jak ojciec swe dzieci – prosiliśmy, zachęcaliśmy i zaklinaliśmy, abyście postępowali w sposób godny Boga, który was wzywa do swego królestwa i chwały.
Dlatego nieustannie dziękujemy Bogu, bo gdy przejęliście słowo Boże, usłyszane od nas, przyjęliście je nie jako słowo ludzkie, ale jako to, czym jest naprawdę – jako słowo Boga, który działa w was, wierzących.
Psalm (Ps 139 (138), 7-8. 9-10. 11-12b (R.: por. 1b))
Panie, przenikasz i znasz mnie całego
Gdzie ucieknę przed duchem Twoim? *
Gdzie oddalę się od Twego oblicza?
Jeśli wstąpię do nieba, Ty tam jesteś, *
jesteś przy mnie, gdy położę się w Otchłani.
Panie, przenikasz i znasz mnie całego
Gdybym wziął skrzydła jutrzenki, *
gdybym zamieszkał na krańcach morza,
tam również będzie mnie wiodła Twa ręka *
i podtrzyma mnie Twoja prawica.
Panie, przenikasz i znasz mnie całego
Jeśli powiem: «Niech więc mnie ciemność zasłoni *
i noc mnie otoczy jak światło»,
to nawet mrok nie będzie dla Ciebie ciemny, *
a noc jak dzień będzie jasna.
Panie, przenikasz i znasz mnie całego
Aklamacja (1 J 2, 5)
Alleluja, alleluja, alleluja
Kto zachowuje naukę Chrystusa,
w tym naprawdę miłość Boża jest doskonała.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mt 23, 27-32)
Biada obłudnikom
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Jezus przemówił tymi słowami:
«Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze obłudnicy, bo podobni jesteście do grobów pobielanych, które z zewnątrz wyglądają pięknie, lecz wewnątrz pełne są kości trupich i wszelkiego plugastwa. Tak i wy z zewnątrz wydajecie się ludziom sprawiedliwi, lecz wewnątrz pełni jesteście obłudy i nieprawości.
Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze obłudnicy, bo budujecie groby prorokom i zdobicie grobowce sprawiedliwych oraz mówicie: „Gdybyśmy żyli za czasów naszych przodków, nie bylibyśmy ich wspólnikami w zabójstwie proroków”. Przez to sami przyznajecie, że jesteście potomkami tych, którzy mordowali proroków. Dopełnijcie i wy miary waszych przodków!»
Oto Słowo Pańskie.
↑ Komentarz Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Bożek wizerunku
„Pięknie i sprawiedliwie wyglądać”. Oto życiowy cel, współcześnie bardzo popularny. Ogromny wysiłek, aby jak najlepiej zaprezentować się fizycznie i moralnie. Wyszukane stroje, nadmierne zabiegi kosmetyczne i coraz częściej nie-terapeutyczne operacje plastyczne. Szlachetne inicjatywy i działania, „na pniu” ogłaszane i prezentowane całemu światu.
Bez cienia przesady, żyjemy w społeczeństwie, które z wielką gorliwością oddaje cześć bożkowi, który zwie się „wizerunek”. Z tym łączy się ściśle postawa hipokryzji. Hipokryci mają niezwykłą zdolność opłakiwania tych, którym wcześniej „pomogli” w szybszej śmierci. Hipokryta po mistrzowsku wypieka nie tylko dwie, ale nawet trzy pieczenie na jednym ogniu. W swym wnętrzu cieszy się, że zmarłego już nie ma. Jawi się jako człowiek szlachetny i wrażliwy, który ze wzruszeniem przeżywa dramat ludzkiej śmierci. Jest w stanie opiewać wartości, którym zmarły poświęcił swe życie. Choć prawda jest taka, że wcześniej z powodu tych wartości „porządnie dawał mu w kość” i o śmierć go przyprawił.
Cały ten teatr „sensu pozornego”, w oczach Bożych jest niestety „realnym bezsensem”. Tak! Wszystko bowiem, co Jezus uważa za złe, jest absurdalną stratą czasu i życiowej energii. W Ewangelii znajdujemy miejsce, gdzie Jezus nie przebiera w środkach, aby powiedzieć, co sądzi na temat wyznawców bożka o imieniu „wizerunek”. „Bo podobni jesteście do grobów pobielanych , które z zewnątrz wyglądają pięknie, lecz wewnątrz pełne są kości trupich i wszelkiego plugastwa” (por. Mt 23, 27-32). Ten obraz cmentarny opisuje człowieka, który całe swe siły angażuje przede wszystkim w piękny zewnętrzny wygląd, fizyczny i moralny. Ale co z tego, że „piękna estetyka”, gdy pod tą „estetyką” skrywa się w duszy „wszelkie plugastwo”? Co z tego, że oczy ludzkie widzą uczynki chwalebne i sprawiedliwe, zaś Bóg jest świadkiem obłudy i nieprawości?
Boski Mistrz nie uprawia tu moralizatorstwa, ale obdarza najczystszym strumieniem Bożego Słowa. Takie Słowo przeniknięte jest świętą troską o nasze wieczne zbawienie. Z tego świata do wieczności nie przejdą zewnętrzne rezultaty modowych kreacji, operacji plastycznych i perfekcyjnie przeprowadzonych akcji wizerunkowych. Będzie liczyć się tylko „zawartość” ludzkiego wnętrza. Jezus zdecydowanie zaprasza nas do nawrócenia, aby swą postawą nie przypominać „pobielanego grobu”.
W tym świetle, wielkie duchowe spustoszenie czyni hipokryzja. Dlatego Jezus nie pochwalił uczonych w Piśmie i faryzeuszy. Zamiast „odznaczeń” za wybudowanie i ozdobienie grobów dawnych proroków, usłyszeli twarde słowa: „Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy! Bo budujecie groby prorokom i zdobicie grobowce sprawiedliwych”. Dlaczego tak ostro? Bo niestety cała ta zewnętrzna „prawość” była w sprzeczności z wewnętrzną nieprawością. „Koronującym” potwierdzeniem tej nieprawości stało się skazanie, ukrzyżowanie i zamordowanie Jezusa. Przejmująca „definicja hipokryzji”: jednocześnie budować grobowce dla dawnych proroków i mordować aktualnego Największego Proroka. Nie jest rzadkością, że ci, którzy zachwycają się cnotami zmarłych męczenników, jednocześnie „bez cnoty” torturują sobie współczesnych Bożych miłośników cnoty…
Krytyka „bożka wizerunku” i obłudnych uczynków pobożnych nie oznacza oczywiście negacji znaczenia wizerunku i zewnętrznych inicjatyw pobożności. Wizerunek i zewnętrzne akty pobożności mają pozytywną wartość. Nieraz są nawet bardzo ważne. Ale wymiar zewnętrzny nie może stać się ważniejszy od sfery wewnętrznej. Jezus wzywa do posiadania prawidłowej hierarchii wartości. Najpierw powinna być troska o życie wewnętrzne. Sensem naszego życia jest to, aby nasza dusza była piękna i sprawiedliwa w oczach Bożych. Dopiero z tego duchowego bogactwa wnętrza może wypływać autentycznie czyste bogactwo zewnętrzne. Wówczas twarz już nie jest „piękną maską”, ale zachwycającym objawieniem Boga w sercu. Wielorakie akcje stają się świętym uzewnętrznieniem wewnętrznej świętości.
Panie Jezu, dzięki Tobie otrzymujemy pomoc, aby nie staczać się w piekielną otchłań, lecz wznosić się do Niebiańskich Przestworzy… Bądź uwielbiony!
27 sierpnia 2014 (Mt 23, 27-32)
Powyższe rozważanie wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z kalendarzem liturgicznym Ojca Pustelnika znajdziecie TUTAJ.
↑ Komentarze i Dobra Homilia
Zoom Mocnych w Duchu (~3′) i Zielone Pastwisko ojca Piotra Kleszcza (~5-7′). Poniżej wyłącznie aktualny odcinek, poprzednie dostępne są w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video):
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
Dzisiejsza homilia Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia (~10-25′).
↑ Msza z Różańcem w Sanktuarium
Transmisja na żywo wieczornej Mszy Świętej w Sanktuarium Najświętszego Imienia Jezus w Łodzi o godzinie 18:00, poprzedzonej Różańcem o 17:30.
Dostępne homilie i transmisje mszy z Abp Rysiem – TUTAJ.
Środa, 25 sierpnia 2021 transmisja z Sanktuarium: 17:30 – różaniec, 18:00 msza święta.
Msza z różańcem
Źródło: Mocni w Duchu Live
Wszystkie nasze najnowsze artykuły możecie znaleźć na stronie głównej fioletowemirabelki.pl