9 września 2022. Słowo na 23 piątek okresu zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia i komentarz
9 września 2022, Piątek
Piątek XXIII tygodnia okresu zwykłego (rok II; wspomnienie bł. Anieli Salawy, dziewicy; inne oficjum: tu)
● Czytania
● Ewangelia
● Rozważanie Ojca Pustelnika (lectio ~2-3′)
● Inne komentarze (video ~3-35′):
◦ Lectio Divina (xx. Salwatorianie)
◦ Zoom (o. Remi Recław/Inga Pozorska)
◦ Zielone Pastwisko (o. Piotr Kleszcz)
◦ Homilia (jeśli jest dostępna)
+ Wszystkie czytania – rozwiń
Czytania (rok liturgiczny II)
1. czytanie (1 Kor 9, 16-19. 22-27)
Stałem się wszystkim dla wszystkich
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostoła do Koryntian
Bracia:
Nie jest dla mnie powodem do chluby to, że głoszę Ewangelię. Świadom jestem ciążącego na mnie obowiązku. Biada mi bowiem, gdybym nie głosił Ewangelii!
Gdybym to czynił z własnej woli, miałbym zapłatę, lecz jeśli działam nie z własnej woli, to tylko spełniam obowiązki szafarza. Jakąż przeto mam zapłatę? Otóż tę właśnie, że głosząc Ewangelię bez żadnej zapłaty, nie korzystam z praw, jakie mi daje Ewangelia.
Tak więc nie zależąc od nikogo, stałem się niewolnikiem wszystkich, aby tym liczniejsi byli ci, których pozyskam. Dla słabych stałem się jak słaby, by pozyskać słabych. Stałem się wszystkim dla wszystkich, żeby uratować choć niektórych. Wszystko zaś czynię dla Ewangelii, by mieć w niej swój udział.
Czyż nie wiecie, że gdy zawodnicy biegną na stadionie, wszyscy wprawdzie biegną, lecz jeden tylko otrzymuje nagrodę? Przeto tak biegnijcie, abyście ją otrzymali. Każdy, kto staje do zapasów, wszystkiego sobie odmawia; oni, aby zdobyć przemijającą nagrodę, my zaś – nieprzemijającą. Ja przeto biegnę nie jakby na oślep; walczę nie tak, jakby zadając ciosy w próżnię – lecz poskramiam moje ciało i biorę je w niewolę, abym innym głosząc naukę, sam przypadkiem nie został uznany za niezdatnego.
Psalm (Ps 84 (83), 3-4. 5-6. 12 (R.: por. 2))
Jak miła, Panie, jest świątynia Twoja
Dusza moja stęskniona pragnie przedsionków Pańskich, *
serce moje i ciało radośnie wołają do Boga żywego.
Nawet wróbel znajduje swój dom, a jaskółka gniazdo, †
gdzie złoży swe pisklęta: *
przy ołtarzach Twoich, Panie Zastępów, Królu mój i Boże!
Jak miła, Panie, jest świątynia Twoja
Szczęśliwi, którzy mieszkają w domu Twoim, Panie, *
nieustannie wielbiąc Ciebie.
Szczęśliwi, których moc jest w Tobie, *
którzy zachowują ufność w swym sercu.
Jak miła, Panie, jest świątynia Twoja
Bo Pan Bóg jest słońcem i tarczą, *
On hojnie darzy łaską i chwałą,
nie odmawia dobrodziejstw *
żyjącym nienagannie.
Jak miła, Panie, jest świątynia Twoja
Aklamacja (Por. J 17, 17ba)
Alleluja, alleluja, alleluja
Słowo Twoje, Panie, jest prawdą,
uświęć nas w prawdzie.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 6, 39-42)
Czy może niewidomy prowadzić niewidomego?
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Jezus opowiedział uczniom przypowieść:
«Czy może niewidomy prowadzić niewidomego? Czy nie wpadną w dół obydwaj?
Uczeń nie przewyższa nauczyciela. Lecz każdy, dopiero w pełni wykształcony, będzie jak jego nauczyciel.
Czemu to widzisz drzazgę w oku swego brata, a nie dostrzegasz belki we własnym oku? Jak możesz mówić swemu bratu: „Bracie, pozwól, że usunę drzazgę, która jest w twoim oku”, podczas gdy sam belki w swoim oku nie widzisz? Obłudniku, usuń najpierw belkę ze swego oka, a wtedy przejrzysz, ażeby usunąć drzazgę z oka brata swego».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Nauczyciel i uczeń
Wiele do myślenia daje postawa niektórych starszych mnichów, emanujących świętością i mądrością. Biorąc pod uwagę wiek, są już w okresie czcigodnej starości. Oczywiście mają za sobą wszystkie etapy mniszej formacji i wielki bagaż życiowych doświadczeń. Ale pomimo tego często podkreślają, że są dopiero w nowicjacie, u początku nabywania trudnej umiejętności bycia mnichem . Nie kreują się na uczonych nauczycieli, ale raczej prezentują postawę początkujących uczniów. Św. Charbel, mnich i pustelnik najwyższych lotów, do końca życia uważał się za nowicjusza.
Podobnie wybitni specjaliści, i zarazem ludzie o wielkiej klasie duchowej, sprawiają wrażenie, że nie są „wielkimi mistrzami”, ale zaledwie „nieudolnymi praktykantami”. Punktem odniesienia nie jest dla nich własny ograniczony rozum i nabyte wielorakie umiejętności, ale Nieskończona Mądrość. Zarazem znamienny jest fakt, że wielcy ludzie chętnie uczą się od innych, przyjmując pokorną postawę ucznia, który pragnie poszerzyć swe dotychczasowe horyzonty.
Niestety o wiele częściej spotykamy się z „nauczycielskim” stylem zachowania. Nieraz zdarza się, że ktoś przeczyta jedną książkę i już się uważa za wielkiego znawcę w danej dziedzinie. Ale nawet gdy pewna specjalistyczna wiedza rzeczywiście jest, niezmiennie istotę problemu stanowi mentorskie uzurpowanie sobie prawa do bycia „nauczycielem” i przewodnikiem. Taki człowiek ma przekonanie, że „wie najlepiej” i z tego tytułu rości sobie prawo do pouczania i „oświecania” innych, głupszych od siebie. Występuje tu chora ambicja bycia „wyższą elitą”, której „niższy lud” powinien się podporządkować .
Takie wysokie mniemanie o sobie mieli uczeni w Piśmie i faryzeusze. Ale Jezus zdecydowanie zakwestionował ich przywódczą rolę, stawiając pewnego razu retoryczne pytanie: „Czy może niewidomy prowadzić niewidomego?” (por. Łk 6, 39-42). Głównym motywem takiej surowej oceny była ich niezdolność do odczytania znaków zbliżającego się królestwa Bożego. Oczywiście Jezus nie krytykował funkcji nauczyciela jako takiej, ale wskazał na „nauczycielską pokusę”. Rdzeniem tej pokusy jest nacechowana pychą chęć prowadzenia innych, przy jednoczesnym braku posiadania niezbędnych kompetencji. W tym kontekście Jezus wypowiedział znamienne zdanie, które dowartościowuje „powołanie nauczycielskie” zarazem pokazując, w jaki sposób stać się dobrym nauczycielem. „Uczeń nie przewyższa nauczyciela. Lecz każdy, dopiero w pełni wykształcony, będzie jak jego nauczyciel”. Sformułowanie to nawiązuje do powszechnej w czasach Jezusa metody dydaktycznej na zasadzie mistrz-uczeń. Raczej nie było książek, więc uczeń mógł maksymalnie zyskać tyle wiedzy, ile otrzymał od nauczyciela. Ale ważniejsza od samej wiedzy była mądrość życia, możliwa do nabycia jedynie poprzez pokorną obserwację swego mistrza. W tym sensie doskonałym nauczycielem jest Jezus Chrystus, u którego Apostołowie uczyli się poprzez codzienną obserwację, jak żyć Dobrą Nowiną. Podobnie wyglądała metoda pracy na pustyni.
Człowiek może stać się dobrym nauczycielem dopiero wtedy, gdy wcześniej potrafi być pokornym uczniem i potem w sercu tym uczniem na zawsze pozostaje. Zauważmy, że sam Jezus Chrystus nieustannie podkreślał, że nie mówi od siebie, ale jedynie przekazuje to, co otrzymał od Ojca. Pozostaje jeszcze kwestia bycia dobrym uczniem. Otóż uczeń powinien szanować swego nauczyciela, pokornie i ufnie słuchać oraz posłusznie wykonywać polecenia. Priorytetowe znaczenie ma uważna obserwacja i wola uczenia się. To niezbędne warunki, aby praca miała sens i mogła przynosić dobre owoce.
Z całego serca jestem wdzięczny Jezusowi, że pomimo mych mikroskopijnych zdolności mogę być przynajmniej Jego ostatnim uczniem w Szkole Ewangelii. Zgodnie z sumieniem, zamieszczam tutaj me nieporadne „pustelnicze zapiski” z codziennych spotkań z Największym Nauczycielem. Wdzięczny jestem także wszystkim „czcigodnym nauczycielom”, którzy pomagają mej tępej głowie i twardemu sercu nieco lepiej zrozumieć i przyjąć słowo jedynego Pana i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa. Cieszę się, jeśli choć jedno zamieszczone tu słowo będzie od czasu do czasu komuś w życiu pomocne…
11 września 2015 (Łk 6, 39-42)
Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z kalendarzem liturgicznym Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Inne komentarze
↑ 1) Wieczorne wprowadzenie do Lectio Divina księży Salwatorianów, odcinek 741 (~5-35′).
Odpowiedni odcinek dostępny jest w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku) od godziny 21:00 dnia poprzedniego.
Słowo na jutro
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ 2) Zoom Mocnych w Duchu (dostępny od 5:00 rano ~3′) i Zielone Pastwisko ojca Piotra Kleszcza (dostępne od godziny 00.00 ~5-7′). Przycisk powinien wyświetlać najbardziej aktualny odcinek, czasem jednak trzeba go odszukać w rozwijanej playliście.
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ 3) Dzisiejsza albo najbardziej aktualna dostępna homilia Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia (~10-25′):
Abp Ryś – homilia
Źródło: Archidiecezja Łódzka