13 października 2023. Słowo na wspomnienie błogosławionego Honorata Koźmińskiego w piątek 27 tygodnia zwykłego w roku I. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
13 października 2023, Piątek
Wspomnienie bł. Honorata Koźmińskiego, kapłana
Piątek XXVII tygodnia zwykłego (rok I) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
polscy patroni i patronki dnia: bł. Honorat Koźmiński, kapłan
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania +
Czytania na piątek 27 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny I)
1. czytanie (Jl 1, 13-15; 2, 1-2)
Wezwanie do pokuty
Czytanie z Księgi proroka Joela
Przepaszcie się i płaczcie, kapłani; podnieście lament, słudzy ołtarza, wejdźcie i nocujcie w worach, słudzy Boga mojego, bo odmówiono domowi Boga waszego ofiary pokarmowej i płynnej.
Uświęćcie się przez post, zwołajcie uroczyste zgromadzenie, zbierzcie starców, wszystkich mieszkańców kraju do domu Pana, Boga waszego, i wołajcie do Pana: «Ach, biada! Co za dzień! Bliski jest dzień Pański, zniszczenie przyjdzie od Niszczyciela».
Dmijcie w róg na Syjonie, a wołajcie na górze mej świętej! Niechaj zadrżą wszyscy mieszkańcy kraju, bo nadchodzi dzień Pański, bo jest już bliski. Dzień ciemności i mroku, dzień obłoku i mgły. Jak zorza poranna rozciąga się po górach lud wielki a mocny, któremu równego nie było od początku i nie będzie po nim nigdy aż po lata następnych pokoleń.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 9, 2-3. 6 i 16. 8-9 (R.: por. 9a))
Pan będzie sądził ten świat sprawiedliwie
Chwalić Cię będę, Panie, całym sercem moim, *
opowiem wszystkie cudowne Twe dzieła.
Cieszyć się będę i radować Tobą, *
zaśpiewam psalm na cześć Twego imienia, Najwyższy.
Pan będzie sądził ten świat sprawiedliwie
Rozgromiłeś pogan, wygubiłeś grzeszników, *
na wieki wymazałeś ich imię.
Poganie wpadli do dołu, który sami kopali, *
w sidle przez nich ukrytym noga ich uwięzła.
Pan będzie sądził ten świat sprawiedliwie
A Pan zasiada na wieki, *
przygotował swój tron, by sądzić.
Sam będzie sądził świat sprawiedliwie, *
rozstrzygał bezstronnie sprawy narodów.
Pan będzie sądził ten świat sprawiedliwie
Aklamacja (J 12, 31b-32)
Alleluja, alleluja, alleluja
Teraz władca tego świata zostanie precz wyrzucony,
a Ja, gdy zostanę nad ziemię wywyższony,
przyciągnę wszystkich do siebie.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 11, 15-26)
Walka Chrystusa ze złym duchem
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Gdy Jezus wyrzucał złego ducha, niektórzy z tłumu rzekli: «Mocą Belzebuba, władcy złych duchów, wyrzuca złe duchy». Inni zaś, chcąc Go wystawić na próbę, domagali się od Niego znaku z nieba.
On jednak, znając ich myśli, rzekł do nich: «Każde królestwo wewnętrznie skłócone pustoszeje i dom na dom się wali. Jeśli więc i Szatan z sobą jest skłócony, jakże się ostoi jego królestwo? Mówicie bowiem, że Ja przez Belzebuba wyrzucam złe duchy. Lecz jeśli Ja mocą Belzebuba wyrzucam złe duchy, to czyją mocą wyrzucają je wasi synowie? Dlatego oni będą waszymi sędziami. A jeśli Ja palcem Bożym wyrzucam złe duchy, to istotnie przyszło już do was królestwo Boże.
Gdy mocarz uzbrojony strzeże swego dworu, bezpieczne jest jego mienie. Lecz gdy mocniejszy od niego nadejdzie i pokona go, to zabierze całą broń jego, na której polegał, i rozda jego łupy.
Kto nie jest ze Mną, jest przeciwko Mnie; a kto nie zbiera ze Mną, ten rozprasza.
Gdy duch nieczysty opuści człowieka, błąka się po miejscach bezwodnych, szukając spoczynku. A gdy go nie znajduje, mówi: „Wrócę do swego domu, skąd wyszedłem”. Przychodzi i zastaje go wymiecionym i przyozdobionym. Wtedy idzie i bierze siedmiu innych duchów, złośliwszych niż on sam; wchodzą i mieszkają tam. I stan późniejszy owego człowieka staje się gorszy niż poprzedni».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (27 piątek zwykły, rok liturgiczny B I)
Seksualność i czystość
Czy nagłe pojawienie się pożądania wobec osoby nie będącej mężem lub żoną jest grzechem? Czy przeżywanie w wyobraźni niedozwolonej relacji seksualnej jest przejawem duchowej nieczystości?…
Stwórca wpisał w naturę człowieka pragnienia seksualne. Kto by je chciał wykorzenić jako coś złego, podjąłby walkę z samym Bogiem. Zarazem kto będzie szedł ślepo za instynktami, wpadnie w zniewalające macki ducha nieczystego (por. Mk 11, 15-26). Cała „sztuka czystości” polega na tym, aby uznać piękno pragnień seksualnych i potem w dobry sposób, zgodnie z wolą Bożą, do nich się odnieść. Aby bliżej uchwycić, co to oznacza, warto najpierw odrzucić dwa błędne rozumienia czystości.
W pierwszym przypadku ciało i seks są traktowane jako coś z gruntu złego i podejrzanego. Czystość oznacza tu pominięcie spraw cielesno-seksualnych na rzecz tylko duchowych. Bóg i seksualność jawią się jako pojęcia przeciwstawne. Nawet w małżeństwie seks jest realizowany z poczuciem winy, jako niezdolność opanowania swego pożądania. Im więcej przyjemności seksualnej, tym większy grzech nieczysty. W tym ujęciu, wszystkie myśli o charakterze seksualnym są wrzucane do jednego worka z etykietką: myśli nieczyste i grzeszne.
W drugim ujęciu na piedestale jest wolność wyboru. W kontekście seksualnym oznacza to, że wszystkie myśli i czyny są traktowane jako dobre i czyste. Seks jest postrzegany zasadniczo jako środek do uzyskiwania przyjemności. Im więcej przyjemności, tym lepiej. Czystość jest tutaj definiowana jako pełna spontaniczność w podążaniu za doświadczanymi pragnieniami seksualnymi. Wszystkie myśli i wyobrażenia są wartościowane jako „naturalnie czyste”. Duch nieczysty nawet największe nieczystości ukazuje takiej duszy jako przejaw „czystej wolności”.
Właściwe rozumienie czystości możemy odnaleźć w zdrowej koncepcji chrześcijańskiej. Wedle Pisma Świętego ciało i seksualność są ze swej natury dobre, jako stworzone przez Boga. Ale to, co jest dobre „bytowo” może stać się środkiem do czynów/myśli zarówno moralnie dobrych, jak i złych. Podobnie jak dobry nóż, który może służyć zarówno do pokrojenia chleba, jak i do zranienia człowieka. Gdy sfera seksualna jest przeżywana zgodnie z wolą Boga, w sensie podejmowania lub rezygnacji, wtedy człowiek jest w „świecie czystości”. Ciało staje się cennym tworzywem, aby odkrywać piękno i szczęście w Chrystusie. Gdy przykazania Boże są przekraczane, wtedy człowiek wchodzi w „świat nieczystości” i grzechu. Duch nieczysty wykorzystuje ciało i seks, aby zniewalać i niszczyć.
Pierwszoplanowe znaczenie mają myśli i wyobrażenia. Tak naprawdę to tutaj zaczyna się kwestia czystości i nieczystości, ewentualnie kontynuowana w czynach. Gdy pojawia się nagłe pożądanie wobec osoby, która nie jest żoną lub mężem, to automatycznie nie jest to jeszcze grzech. Jeżeli nie ma na to przyzwolenia woli i człowiek prosi Boga o uwolnienie od tego pożądania, to wszystko idzie w kierunku czystości. Duch Święty udzieli stopniowo potrzebnych sił duchowych, aby niewłaściwe pragnienie ustąpiło. To może oznaczać całkowity zanik pożądanej osoby w świadomości lub przeobrażenie w myśli, które są zgodne z przykazaniami i chrześcijańską miłością. Grzech zaczyna się wtedy, gdy ma miejsce przyzwolenie i zgoda na trwanie w niewłaściwym pragnieniu. Zło ulega zwiększeniu, gdy podejmowane są świadome i dobrowolne działania, aby pożądanie przeobrazić w relację seksualną. Wtedy z reguły dołącza duch nieczysty, który powoduje intensyfikację uwikłania w zniewalające zło.
W kontekście myśli, grzechem może być także relacja seksualna, która fizycznie zachodzi w małżeństwie. Ma to miejsce wtedy, gdy pomimo fizycznego kontaktu z mężem/żoną, w wyobraźni relacja jest przeżywana z inną osobą. Wówczas głównym źródłem doświadczeń seksualnych nie jest fizycznie obecny mąż/żona, ale wyobrażony partner/partnerka. Pojawiające się wtedy myśli mają charakter nieczysty. W sensie duchowym jest to grzech cudzołóstwa.
Panie Jezu, obdarzaj każdego człowieka darem czystości i chroń przed duchem nieczystym…
9 października (Mk 11, 15-26)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1140 dostępny od 21:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka