14 marca 2024. Słowo na czwartek 4 tygodnia Wielkiego Postu. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze oraz homilia kard. Rysia
14 marca 2024, Czwartek
Czwartek IV tygodnia Wielkiego Postu (patron dnia: tu)
święci pustelnicy dziś wspominani: bł. Ewa z Leodium
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia kard. Rysia
Czytania +
Czytania na czwartek 4 tygodnia Wielkiego Postu
1. czytanie (Wj 32, 7-14)
Mojżesz wstawia się za ludem
Czytanie z Księgi Wyjścia
Pan rzekł do Mojżesza: «Zstąp na dół, bo sprzeniewierzył się lud twój, który wyprowadziłeś z ziemi egipskiej. Bardzo szybko zawrócili z drogi, którą im nakazałem, i utworzyli sobie posąg cielca odlanego z metalu, i oddali mu pokłon, i złożyli mu ofiary, mówiąc: „Izraelu, oto twój bóg, który cię wyprowadził z ziemi egipskiej”».
I jeszcze powiedział Pan do Mojżesza: «Widzę, że lud ten jest ludem o twardym karku. Pozwól Mi, aby rozpalił się gniew mój na nich. Chcę ich wyniszczyć, a ciebie uczynić wielkim ludem».
Mojżesz jednak zaczął usilnie błagać Pana, Boga swego, i mówić: «Dlaczego, Panie, płonie gniew Twój przeciw ludowi Twemu, który wyprowadziłeś z ziemi egipskiej wielką mocą i silną ręką? Czemu to mają mówić Egipcjanie: „W złym zamiarze wyprowadził ich, chcąc ich wygubić w górach i zgładzić z powierzchni ziemi”? Odwróć zapalczywość Twego gniewu i zaniechaj zła, jakie chcesz zesłać na Twój lud. Wspomnij na Abrahama, Izaaka i Izraela, Twoje sługi, którym przysiągłeś na samego siebie, mówiąc do nich: „Uczynię potomstwo wasze tak licznym jak gwiazdy niebieskie, i całą ziemię, o której mówiłem, dam waszym potomkom i posiądą ją na wieki”».
Wówczas to Pan zaniechał zła, jakie zamierzał zesłać na swój lud.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 106 (105), 19-20. 21-22. 23 (R.: por. 4))
Pamiętaj o nas i przyjdź nam z pomocą
U stóp Horebu zrobili cielca *
i pokłon oddawali bożkowi ulanemu ze złota.
Zamienili swą Chwałę *
na podobieństwo cielca jedzącego siano.
Pamiętaj o nas i przyjdź nam z pomocą
Zapomnieli o Bogu, który ich ocalił, *
który wielkich rzeczy dokonał w Egipcie,
rzeczy przedziwnych w krainie Chamitów, *
zdumiewających nad Morzem Czerwonym.
Pamiętaj o nas i przyjdź nam z pomocą
Postanowił ich zatem wytracić, *
gdyby nie Mojżesz, Jego wybraniec.
On wstawił się do Niego, *
aby odwrócić Jego gniew niszczący.
Pamiętaj o nas i przyjdź nam z pomocą
Aklamacja (Por. J 3, 16)
Chwała Tobie, Królu wieków
Tak Bóg umiłował świat, że dał swojego Syna Jednorodzonego;
każdy, kto w Niego wierzy, ma życie wieczne.
Chwała Tobie, Królu wieków
↑ Ewangelia (J 5, 31-47)
Gdybyście wierzyli Mojżeszowi, to i Mnie wierzylibyście
Słowa Ewangelii według Świętego Jana:
Jezus powiedział do Żydów:
«Gdybym Ja wydawał świadectwo o sobie samym, świadectwo moje nie byłoby prawdziwe. Jest ktoś inny, kto wydaje świadectwo o Mnie; a wiem, że świadectwo, które o Mnie wydaje, jest prawdziwe.
Wysłaliście poselstwo do Jana i on dał świadectwo prawdzie. Ja nie zważam na świadectwo człowieka, ale mówię to, abyście byli zbawieni. On był lampą, co płonie i świeci, wy zaś chcieliście radować się krótki czas jego światłem.
Ja mam świadectwo większe od Janowego. Są to dzieła, które Ojciec dał Mi do wypełnienia; dzieła, które czynię, świadczą o Mnie, że Ojciec Mnie posłał. Ojciec, który Mnie posłał, On dał o Mnie świadectwo. Nigdy nie słyszeliście ani Jego głosu, ani nie widzieliście Jego oblicza; nie macie także Jego słowa, trwającego w was, bo wy nie uwierzyliście Temu, którego On posłał.
Badacie Pisma, ponieważ sądzicie, że w nich zawarte jest życie wieczne: to one właśnie dają o Mnie świadectwo. A przecież nie chcecie przyjść do Mnie, aby mieć życie. Nie odbieram chwały od ludzi, ale poznałem was, że nie macie w sobie miłości Boga. Przyszedłem w imieniu Ojca mego, a nie przyjęliście Mnie. Gdyby jednak przybył ktoś inny we własnym imieniu, to przyjęlibyście go. Jak możecie uwierzyć, skoro od siebie wzajemnie odbieracie chwałę, a nie szukacie chwały, która pochodzi od samego Boga?
Nie sądźcie jednak, że to Ja was oskarżę przed Ojcem. Waszym oskarżycielem jest Mojżesz, w którym wy pokładacie nadzieję. Gdybyście jednak wierzyli Mojżeszowi, to i Mnie wierzylibyście. O Mnie bowiem on pisał. Jeżeli jednak jego pismom nie wierzycie, jakżeż moim słowom będziecie wierzyli?»
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (czwartek 4 tygodnia Wielkiego Postu, rok liturgiczny A II)
Bardziej On czy ja?
„Potrzeba, abym Ja wzrastał, a On był umniejszany”. „Potrzeba, aby On wzrastał, a ja się umniejszał”. Oto dwa całkowicie odmienne scenariusze ludzkich spotkań. W zależności od zaistniałych postaw, owocem finalnym staje się doświadczenie smutnej pustki lub radosnej pełni. W pierwszej opcji, człowiek za wszelką cenę eksponuje samego siebie. Skutecznie przysłania sobą całą linię horyzontu, nawet Boga samego. Obowiązuje zasada, że „dwie gwiazdy nie mogą świecić na jednym nieboskłonie”. Aby promować siebie, nawet Boga trzeba eliminować z pola widzenia. Na szczęście istnieje także inna możliwość. Tym razem człowiek stara się być jedynie drogowskazem, który wskazuje drogę do krainy Boskiego Istnienia.
„Moja chwała” czy też „Boska Chwała”? Oto bój, który rozgrywa się w naszych sercach. Poprzez słowa, gesty świadome i nieświadome, komunikujemy jedno z dwóch zasadniczych przesłań. Emanujemy energią samouwielbienia lub uwielbienia Boga. W pierwszej sytuacji podświadomie dajemy do zrozumienia: „Poza mną już nic ważniejszego nie istnieje” i usiłujemy drugiego człowieka zamknąć w swoim świecie. Drugi przekaz posiada radykalnie odmienny kierunek. Tym razem człowiek promieniuje prawdą: „Moje istnienie jest tylko wstępem”; stara się drugiego jak najpełniej otworzyć na Boskie Szczęście.
Codziennie przeżywamy różnorakie sytuacje, które są wcieleniem tego duchowego zmagania. Lepiej zbierać krople, z których powstanie zachwycająca fontanna tryskająca „żywą wodą istnienia”, aniżeli wszystko roztrwonić i dojść do przygnębiającej konstatacji „źródełko wyschło”. Problem ten dobrze ilustrują dwie scenki rodzajowe. W każdej z nich występuje dwóch ludzi i „inny”. W pierwszym przypadku jeden mówi do drugiego. „Tylko ja mogę dać ci wszystko. Gdy przyjdzie po mnie „inny”, to od niego nic nie bierz. Najlepiej, zamknij się przed nim na cztery spusty”. W drugim przypadku treść wypowiedzi jest radykalnie odmienna: „Ja mogę dać ci niewiele. Właściwie to mogę tylko rozpalić w tobie pragnienie. Gdy przyjdzie po mnie „inny”, to on w obfitości obdarzy cię wszystkim, czego pragniesz. Otwórz się na „innego” całym sobą. Otwórz na oścież wszystkie drzwi i okna swego życia”.
W tej metaforze dwaj rozmawiający to ludzie w trakcie spotkania. „Inny” to Jezus, który przychodzi jako ktoś absolutnie „Inny”, czyli jako Bóg. Jezus jest Umiłowanym Synem Bożym, który został posłany przez Ojca. Tylko On może dać człowiekowi zbawienie. Ludzkie pragnienia są nieskończone i tylko Nieskończony Bóg może je zaspokoić.
Jeżeli człowiek będzie chciał wejść w miejsce Chrystusa, to doprowadzi do niezbyt ciekawej sytuacji. Po niewielkim obdarowaniu swym „ograniczonym darem”, uwyraźni się potem pusta duchowa przestrzeń i doświadczenie smutku. Najczęściej stan taki jest konsekwencją dłuższego procesu. Wówczas, z biegiem lat, np. niektórzy małżonkowie dochodzą do wniosku, że są dla siebie całkowicie obcymi ludźmi. Smutek i pustka.
Inaczej sprawy wyglądają, gdy człowiek stara się pomóc drugiemu w otwarciu drzwi swego życia na Chrystusa. Początkowo wymaga to rezygnacji ze swych zbawczych ambicji. Chrystus jako jedyny jest w stanie doskonale wypełnić misję Zbawiciela. Rola człowieka polega na tym, aby pomóc drugiemu przyjąć ten Boski Dar. Świetnie realizował to Jan Chrzciciel, który pokornie świadczył o Jezusie, wobec którego uważał się jedynie za poprzednika. Ale najdoskonalsze świadectwo o swym Boskim posłannictwie składa sam Jezus: „Są to dzieła, które Ojciec dał Mi do wykonania; dzieła, które czynię, świadczą o Mnie, że Ojciec Mnie posłał” (J 5, 36). Z tymi dziełami możemy zapoznać się czytając Ewangelię. Jeśli mamy otwarte serce i zdrowy rozum, to bez trudu dostrzeżemy niezwykłość Bożego działania w Jezusie. Dzięki zaistniałemu otwarciu Duch Święty będzie wypełniał nas i poprzez nas Pełnią Uszczęśliwiającej Obecności w Nim…
3 kwietnia 2014 (J 5, 31-47)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1293 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka