16 lutego 2024. Słowo na piątek po Popielcu. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze oraz homilia kard. Rysia
16 lutego 2024, Piątek
Piątek po Popielcu (patron dnia: tu; inne oficjum: tu)
święci pustelnicy dziś wspominani: bł. Filippa
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia kard. Rysia
Czytania +
Czytania na Piątek po Popielcu
1. czytanie (Iz 58, 1-9a)
Post należy łączyć z uczynkami miłości
Czytanie z Księgi proroka Izajasza
Tak mówi Pan Bóg:
«Krzycz na całe gardło, nie przestawaj! Podnoś głos twój jak trąba! Wytknij mojemu ludowi jego przestępstwa i domowi Jakuba jego grzechy! Szukają Mnie dzień za dniem, pragną poznać moje drogi, jak naród, który kocha sprawiedliwość i nie porzuca prawa swego Boga. Proszą Mnie o sprawiedliwe prawa, pragną bliskości Boga:
„Czemu pościliśmy, a Ty nie wejrzałeś? Umartwialiśmy siebie, a Ty tego nie uznałeś?”
Otóż w dzień waszego postu wy znajdujecie sobie zajęcie i uciskacie wszystkich swoich robotników. Otóż pościcie wśród waśni i sporów, i wśród niegodziwego walenia pięścią. Nie pośćcie tak, jak dziś czynicie, żeby się rozlegał zgiełk wasz na wysokości.
Czyż to jest post, jaki Ja uznaję, dzień, w którym się człowiek umartwia? Czy zwieszanie głowy jak sitowie i użycie woru z popiołem za posłanie – czyż to nazwiesz postem i dniem miłym Panu?
Czyż nie jest raczej postem, który Ja wybieram: rozerwać kajdany zła, rozwiązać więzy niewoli, wypuścić na wolność uciśnionych i wszelkie jarzmo połamać; dzielić swój chleb z głodnym, do domu wprowadzić biednych tułaczy, nagiego, którego ujrzysz, przyodziać i nie odwrócić się od współziomków.
Wtedy twoje światło wzejdzie jak zorza i szybko rozkwitnie twe zdrowie. Sprawiedliwość twoja poprzedzać cię będzie, chwała Pańska iść będzie za tobą. Wtedy zawołasz, a Pan odpowie, wezwiesz pomocy, a On rzeknie: „Oto jestem!”»
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 51 (50), 3-4. 5-6b. 18-19 (R.: por. 19b))
Sercem skruszonym nie pogardzisz, Panie
Zmiłuj się nade mną, Boże, w łaskawości swojej, *
w ogromie swej litości zgładź moją nieprawość.
Obmyj mnie zupełnie z mojej winy *
i oczyść mnie z grzechu mojego.
Sercem skruszonym nie pogardzisz, Panie
Uznaję bowiem nieprawość moją, *
a grzech mój jest zawsze przede mną.
Przeciwko Tobie samemu zgrzeszyłem *
i uczyniłem, co złe jest przed Tobą.
Sercem skruszonym nie pogardzisz, Panie
Ofiarą bowiem Ty się nie radujesz, *
a całopalenia, choćbym dał, nie przyjmiesz.
Boże, moją ofiarą jest duch skruszony, *
pokornym i skruszonym sercem Ty, Boże, nie gardzisz.
Sercem skruszonym nie pogardzisz, Panie
Aklamacja (Por. Am 5, 14)
Chwała Tobie, Słowo Boże
Szukajcie dobra, a nie zła, abyście żyli,
a Pan Bóg będzie z wami.
Chwała Tobie, Słowo Boże
↑ Ewangelia (Mt 9, 14-15)
Kiedy zabiorą im oblubieńca, wtedy będą pościć
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Po powrocie Jezusa z krainy Gadareńczyków podeszli do Niego uczniowie Jana i zapytali: «Dlaczego my i faryzeusze dużo pościmy, Twoi zaś uczniowie nie poszczą?»
Jezus im rzekł: «Czy goście weselni mogą się smucić, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, a wtedy będą pościć».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (Piątek po Popielcu, rok liturgiczny B I)
Jaki sens ma post?
Czy post pomaga w relacji z Bogiem? Tak i nie… Post jest skarbem duchowym, gdy jest właściwie realizowany. Ale może nawet oddalić od Boga, jeśli pojawiają się nieprawidłowości. Jezus mocno podkreślał, że najważniejsza jest ofiara w sercu, a nie zewnętrzne praktyki. Jego uczniowie poprzez ascetyczny umiar wyraźnie odróżniali się od solidnie poszczących faryzeuszy i uczniów Jana Chrzciciela. Ci drudzy, wedle ówczesnej mentalności religijnej, akcentowali zewnętrzne akty ascetyczne. Dlatego uczniowie Jana zapytali Jezusa: „Dlaczego my i faryzeusze dużo pościmy, Twoi zaś uczniowie nie poszczą?” (por. Mt 9, 14-15).
Odpowiadając, Jezus wskazał na istotny sens i znaczenie postu: „Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im oblubieńca, a wtedy będą pościć”. Gdy człowiek zapomina o pierwotnym sensie podejmowanej działalności, wtedy jej skutki mogą być radykalnie odmienne od zamierzonych. W świetle wyjaśnień Jezusa warto uświadomić sobie kilka niebezpieczeństw duchowych związanych z postem.
Pierwsze polega na tym, że poszczący koncentruje cały swój wysiłek na wymiarze zewnętrznym. Najczęściej jest to ograniczenie ilościowe bądź jakościowe odnośnie jedzenia. Otóż taka praktyka postna będzie owocna tylko wtedy, gdy pomoże w wewnętrznej przemianie. Na przykład mniejsze obciążenie żołądka ułatwi głębszą modlitwę, co wzmocni więź z Bogiem i zwiększy wrażliwość na cierpienie drugiego człowieka. Bez przemiany serca zewnętrzne ograniczenia będą jedynie oszukiwaniem siebie i ewentualnie przejawem obłudy wobec innych.
Następnie, im większe akty rezygnacji, tym większa pokusa pychy. Post jest nieraz traktowany jako swoista forma potwierdzania swej wartości i swoich możliwości. Ludzkie „ja” ma potężną moc i jest w stanie zmotywować człowieka do wielkich poświęceń, aby potem czerpać z tego narcystyczną satysfakcję: „Ależ jestem silny i lepszy od innych!”. Taką postawę prezentowali w większości faryzeusze, którzy oceniali ludzi na podstawie zewnętrznie dostrzeganych aktów ascezy. Jest to tragiczna pomyłka. Jeśli poprzez post człowiek staje się bardziej pyszny, najczęściej nieświadomie, to jednocześnie oddala się od Boga. Bóg jest tylko tam, gdzie jest pokora. Zdrowym objawem Bożego ascety jest coraz głębsze poczucie swej niegodności, pokorne uniżenie przed Bogiem i szacunek zwłaszcza dla człowieka, który nie pości.
Wreszcie post jest praktyką, której celem jest wyzwolenie w sercu tęsknoty za Bogiem. W poście tkwi wielki potencjał duchowy. Dlatego do gry wchodzi szatan, który albo będzie zniechęcał do postu, albo będzie chciał spowodować zło poprzez podjęte praktyki ascetyczne. Jedna z metod złego ducha charakteryzuje się zachęcaniem do pozornie dobrych wyrzeczeń, które po ich zrealizowaniu spowodują bardzo dużo zła. Ktoś na przykład nieroztropnie mocno ograniczy jedzenie i potem z osłabienia popełni w pracy błąd, który spowoduje czyjeś nieszczęście. Dlatego każdy poważny post, pomijamy drobne wyrzeczenia, powinien mieć pieczę kapłańskiego błogosławieństwa. To pomaga „wyłapać” ewentualne „szatańskie pomysły” i jest źródłem niezbędnej łaski, aby poprzez podejmowany trud wchodzić w pokorną relację miłości z Jezusem.
Post w Duchu Świętym pomaga pogłębiać trwałą więź z Bogiem i jest źródłem obfitego błogosławieństwa. W tym kontekście Wielki Post nie jest tylko czasem „okresowej akcji”, po czym wszystko wraca do „dawnej normy”. Wielki Post jest swoistą „trampoliną łaski”, która ułatwia „wystartowanie” z dobrymi rzeczami, do których trudno było się wcześniej zmobilizować. Wspaniale, jeśli w ramach postanowień wielkopostnych ktoś podejmie np. codzienną lekturę Pisma Świętego, której dotąd nie było, i stanie się to potem stałą praktyką życiową. Każde wyrzeczenie ma na tyle sens, na ile umożliwi trwałą przemianę serca w kierunku dobroci. Najgłębiej chodzi o to, aby jak najpełniej otworzyć swe serce na tajemnicę Jezusowego Krzyża i przygotować się z miłością na przyjęcie Chrystusa Zmartwychwstałego.
20 lutego 2015 (Mt 9, 14-15)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1266 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia z eucharystii w intencji osób skrzywdzonych poprzez wykorzystanie seksualne oraz konferencja z rekolekcji Wielkopostnych ARENA MŁODYCH.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka
Konferencja z Areny Młodych
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka