Słowo na 19 kwietnia

19 kwietnia 2025. Rozważanie na Wielką Sobotę oraz Słowo Liturgii Wigilii Paschalnej w roku C. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze oraz homilia kard. Rysia

Wielka Sobota jest dniem ciszy i tęsknoty za Chrystusem, co wyraża się tradycją całodziennego czuwania przy Grobie Pańskim, dokąd udajemy się na Adorację Chrystusa złożonego w Grobie, oraz by poświęcić pokarmy na wielkanocny stół. Rozważajmy dziś postawę Maryi, która jako jedyna w Wielką Sobotę zachowała wiarę Kościoła, kiedy uczniowie i Apostołowie, zwątpiwszy, uciekli. Nie sprawuje się mszy świętej, a zatem nie ma Ewangelii przypisanej do Wielkiej Soboty (pozostaje jednak Liturgia Godzin Wielkiej Soboty, o Liturgia Godzin Wielkiej Soboty), która kończy się wraz z zapadnięciem zmroku. Wówczas (po zmierzchu) celebrujemy – należącą już do liturgii Niedzieli Wielkanocnej – Wigilię Paschalną. 

Zapraszamy do lektury rozważania ukazującego piękno i głęboki sens wielkosobotniej ciszy oraz czytań i Ewangelii wieczornej Litrugii Wigilii Paschalnej, rozpoczynającej się od uroczy . Rzważania odnoszące się do radości Zmartwychwstania znajdują się w Słowie na Wielkanoc.

19 kwietnia 2025, Sobota

Wielka Sobota i Liturgia Wigilii Paschalnej, w roku C (zakończenie Świętego Triduum Paschalnego) patron dnia: tu; pełne oficja: tu
święta pustelnica dziś wspominana: bł. Sybilina Biscossi

   Rozważania na Wielką Sobotę

   „Słowo na jutro” (~5-35′)

   Komentarze do ciszy Wielkiej Soboty, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek archiwalny 1309 (nawiązujący do Zstąpienia Chrystusa do Otchłani) oraz najnowszy odcinek 1994 (do Hbr 4, 1-13 z Godziny Czytań dzisiejszej Liturgii Godzin) dostępny od godziny 20:00 Wielkiego Piątku (~5-35′). 

„Słowo na jutro”
ks. Maciej Dalibor SDS
odc. 1309 (Zstąpienie do Otchłani)
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie

„Słowo na jutro”
ks. Piotr Stawarz SDS
odc. 1994 (Hbr 4, 1-13)
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie

    Godzina Czytań – Czytanie z Listu do Hebrajczyków    +

   Rozważanie Ojca Pustelnika

Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” na Wielką Sobotę w oparciu o czytania zbliżającej się Liturgii Wigilii Paschalnej (~2-3′) (Wielka Sobota, rok liturgiczny C I)

Erem-Maryi-Brama-Nieba-nagłówek-strony

Pomiędzy śmiercią i Życiem

„Co się stało? Wielka cisza spowiła ziemię; wielka na niej cisza i pustka”. To słowa ze starożytnej homilii na Wielką Sobotę. Jesteśmy już po Wielkim Piątku. Zarazem jeszcze oczekujemy na Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Ten specyficzny dzień zawiera w sobie jakąś wielką dawkę realistycznej mądrości życia. Pomaga nam przezwyciężyć dwie życiowe pokusy. Na czym polegają?

Pierwsza charakteryzuje się tym, że człowiek decyduje się pozostawać w stanie śmierci. Śmierć traktowana jest jako aktualny i ostateczny etap życiowy. Pewna osoba usłyszała słuszne upomnienie, że obgaduje ludzi. A nawet oczernia. Odpowiedź była krótka: „Taka jestem i nic już z tym nie zrobię”. Śmiercią jest także nieustanne przeżywanie doświadczonego zranienia. To było kiedyś, ale moment raniącego ciosu zaczyna stawać się „wiecznym teraz”. Minęły dni, lata, a ta bolesna chwila wciąż krwawi, jakby rana była zadana w tym właśnie momencie.

Druga pokusa polega na chęci natychmiastowego uczestniczenia w pełni dobrego życia. Pragnienie, aby zmartwychwstanie zabłysło od razu, jakby za pociągnięciem czarodziejskiej różdżki. Przykładowo przez wiele lat ktoś karmił się obgadywaniem. I oto nagle chciałby zamienić się w człowieka nieustannie głoszącego dobre słowo. Raczej to niemożliwe. Z kolei w odniesieniu do doświadczonego zranienia, pojawia się swoista iluzja natychmiastowego uczestniczenia w stanie zmartwychwstania. Upływ czasu, jakieś mocniejsze modlitwy rodzą poczucie: „Zostałem całkowicie uzdrowiony z tej bolesnej rany”. Nieraz takie iluzoryczne trwanie w zmartwychwstaniu trwa bardzo długo. I oto pewnego dnia jakieś mocne wydarzenie sprawia, że przeszłość wraca. Miejsce uznane za uzdrowione, zaczyna na nowo płynąć potokiem krwi.

Wielka Sobota niesie w sobie wielkie realistyczne przesłanie. (Doprecyzujmy jeszcze, że wieczorna liturgia przynależy już do Niedzieli Zmartwychwstania). Dlatego ten dzień ma wielkie znaczenie! Dlaczego? Otóż jest to dzień po Wielkim Piątku. Z jednej więc strony wskazuje, że „wydarzenie zabijających uderzeń i słów” jest już za nami. Chrystus po mękach ukrzyżowania zstępuje do Otchłani. Przezwycięża Piątkową Mękę. Jezus wskazuje, że moment cierpienia już minął. To zstąpienie jest wyzwalaniem z więzienia przeszłości. To było naprawdę kiedyś. Bolesny cios w tej chwili nie jest już zadawany. Dawna niechęć do przemiany życia na lepsze została przezwyciężona. „Mogę być lepszy”.

Z drugiej jednak strony, grób nadal jest miejscem złożenia zabitego ciała Jezusa. Grób nadal nie jest pusty. Jeszcze nie rozbrzmiewa blask poranka Niedzieli Zmartwychwstania. Zmartwychwstanie stanowi przyszłość, która dopiero się dokona. Ale ta moc zmartwychwstania już emanuje. Jest jak światełko w tunelu. Jeszcze nie jestem w wyzwalającej światłości świata na zewnątrz tunelu przeżywanych ciemności. Zarazem to światełko realnie już rodzi nadzieję. Jeszcze nie uczestniczę w światłości, ale już czerpię moc z tej światłości. Raniące wspomnienia coraz mniej, ale wciąż dają o sobie znać. Będą jednak stopniowo uzdrawiane. W przyszłości nastąpi pełne uzdrowienie.

Cisza Wielkiej Soboty uczy głębokiego realizmu życia. Wskazuje na rzeczywistość stopniowego przechodzenia ze śmierci do Życia. Istnieje konieczność etapu przejściowego na drodze do Zmartwychwstania.

I jeszcze jedno. Wielka Sobota dla części ludzi jest jedynym dniem w roku, gdy przez kilka minut przekraczają progi kościoła. Jest to możliwe za sprawą „wielkanocnego koszyczka ze święconką”. Jeśli w sercu potrafisz pokornie obmyć stopy takiego „człowieka z koszyczkiem”, to znaczy, że naprawdę uznajesz, że wiara jest darmo daną łaską. Twoje „obmycie sługi” może otworzy mu serce na więcej… Póki co, wspaniale, że w Jezusie Chrystusie jesteś na drodze do Zmartwychwstania.

30 marca 2013 (Łk 24, 1-12)


   Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.

   Liturgia Wigilii Paschalnej

Wyjątkowo uroczysta liturgia Wigilii Paschalnej, kończy – będące centrum całego roku liturgicznego – Święte Triduum Paschalne, stanowiąc jego główny ośrodek. Jednocześnie ropoczyna Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego, otwierając pięćdziesięciodniowy okres wielkanocnej radości.

Liturgia Wigilii, stanowiąca nocne czuwanie z zapalonymi świecami (Łk 12, 35nn), rozpoczyna się nie wcześniej niż po zapadnięciu zmroku. Otwiera ją Liturgia Światła na którą składa się obrzęd poświęcenia ognia z rozpaleniem nowego Paschału, uroczysta procesja i śpiew Exultet. Następuję najobfitsza w ciągu roku Liturgia Słowa (dostępna poniżej) po której mają miejsce: Liturgia Chrzcielna (z chrztem katechumenów), Liturgia Eucharystyczna i Procesja rezurekcyjna.

    Exultet (Liturgia Światła)    +

Czytania Wigilii Paschalnej   +

   Ewangelia (Łk 24, 1-12)

Dlaczego szukacie żyjącego wśród umarłych?

Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:

W pierwszy dzień tygodnia niewiasty poszły skoro świt do grobu, niosąc przygotowane wonności. Kamień zastały odsunięty od grobu. A skoro weszły, nie znalazły ciała Pana Jezusa. Gdy wobec tego były bezradne, nagle stanęło przed nimi dwóch mężczyzn w lśniących szatach. 

Przestraszone, pochyliły twarze ku ziemi, lecz tamci rzekli do nich: «Dlaczego szukacie żyjącego wśród umarłych? Nie ma Go tutaj; zmartwychwstał. Przypomnijcie sobie, jak wam mówił, będąc jeszcze w Galilei: „Syn Człowieczy musi być wydany w ręce grzeszników i ukrzyżowany, lecz trzeciego dnia zmartwychwstanie”». Wtedy przypomniały sobie Jego słowa, wróciwszy zaś od grobu, oznajmiły to wszystko Jedenastu i wszystkim pozostałym. A były to: Maria Magdalena, Joanna i Maria, matka Jakuba; i inne z nimi opowiadały to apostołom. Lecz słowa te wydały im się czczą gadaniną i nie dali im wiary.

Jednakże Piotr wybrał się i przybiegł do grobu; schyliwszy się, ujrzał same tylko płótna. I wrócił do siebie, dziwiąc się temu, co się stało.

Oto Słowo Pańskie

   Komentarze video na Wigilię Paschalną

  Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).

   Zoom (~2-3′)

  Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu. Poniżej dwa odcinki: najnowszy (dostępny od godziny 5:00 rano) i archiwalny.

Zoom Mocnych w Duchu
Inga Pozorska
19.04.2025
Źródło: Mocni w Duchu

Zoom Mocnych w Duchu
Inga Pozorska
30.03.2024
Źródło: Mocni w Duchu

   Zielone Pastwisko (~4-7′)

  Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca biskupka Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina. Poniżej dwa odcinki: najnowszy i archiwalny (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).

Zielone Pastwisko
bp Piotr Kleszcz OFM
19.04.2025
Źródło: Archidiecezja Łódzka

Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
30.03.2024
Źródło: Archidiecezja Łódzka

   Homilia (~9-29′)

  Homilie księdza kardynała Grzegorza Rysia z Liturgii Wigilii Paschalnej: dzisiejsza (gdy zostanie opublikowana) albo najbardziej aktualna oraz trzy homilie archiwalne (dostępne na bieżąco).

Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
19.04.2025
Źródło: Archidiecezja Łódzka

Homilia cz. 1
Kardynał Grzegorz Ryś
30.03.2024
Źródło: Archidiecezja Łódzka

Homilia cz. 2
Kardynał Grzegorz Ryś
30.03.2024
Źródło: Archidiecezja Łódzka

Homilia cz. 3
Kardynał Grzegorz Ryś
30.03.2024
Źródło: Archidiecezja Łódzka


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.