21 sierpnia 2023. Słowo na poniedziałek 20 tygodnia zwykłego w roku I. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze oraz homilia kard. Rysia
21 sierpnia 2023, Poniedziałek
Wspomnienie św. Piusa X, papieża
Poniedziałek XX tygodnia zwykłego (rok I) patron dnia: tu; inne oficjum: tu
polscy patroni i patronki dnia: Bł. Brunon Zembol, zakonnik i męczennik
Czytania i aklamacja przed Ewangelią +
Czytania na poniedziałek 20 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny I)
1. czytanie (Sdz 2, 11-19)
Niewierność Izraela w czasach sędziów
Czytanie z Księgi Sędziów
Izraelici czynili to, co złe w oczach Pana, i służyli Baalom. Porzucili Boga swoich ojców, Jahwe, który ich wyprowadził z ziemi egipskiej, i poszli za cudzymi bogami, którzy należeli do ludów sąsiednich. Oddawali im pokłon i drażnili Pana. Porzucili Pana i służyli Baalowi i Asztartom.
Wówczas zapłonął gniew Pana przeciwko Izraelitom, tak że wydał ich w ręce ciemięzców, którzy ich złupili, wydał ich na łup nieprzyjaciół, którzy ich otaczali, tak że nie mogli im się oprzeć. We wszystkich ich poczynaniach ręka Pana była przeciwko nim na ich nieszczęście, jak to Pan przedtem im zapowiedział i jak im poprzysiągł. I tak spadł na nich ucisk ogromny.
Wówczas Pan wzbudził sędziów, by wybawili ich z ręki tych, którzy ich uciskali. Ale i sędziów swoich nie słuchali, gdyż uprawiali nierząd z cudzymi bogami, oddawali im pokłon. Zboczyli szybko z drogi, po której kroczyli ich przodkowie, którzy słuchali przykazań Pana: ci tak nie postępowali.
Kiedy zaś Pan wzbudzał sędziów dla nich, Pan był z sędzią i wybawiał ich z ręki nieprzyjaciół, póki żył sędzia. Pan bowiem litował się, gdy jęczeli pod jarzmem swoich ciemięzców i prześladowców. Lecz po śmierci sędziego odwracali się i czynili jeszcze gorzej niż ich przodkowie. Szli za cudzymi bogami, służyli im i pokłon im oddawali, nie wyrzekając się swych czynów ani drogi zatwardziałości.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 106 (105), 34-35. 36-37. 39-40. 43ab i 44 (R.: por. 4))
Pamiętaj o nas i przyjdź nam z pomocą
Izraelici nie wytępili narodów, *
jak im to Pan nakazał,
ale zmieszali się z poganami *
i uczyli się postępować jak oni.
Pamiętaj o nas i przyjdź nam z pomocą
Poczęli czcić ich bałwany, *
które stały się dla nich pułapką.
Składali w ofierze swych synów *
i swoje córki złym duchom.
Pamiętaj o nas i przyjdź nam z pomocą
Splamili się swoimi czynami *
i dopuścili się wiarołomstwa przez swoje występki.
Gniew Pana zapłonął przeciw Jego ludowi, *
aż poczuł wstręt do własnego dziedzictwa.
Pamiętaj o nas i przyjdź nam z pomocą
Uwalniał ich wiele razy, *
oni zaś buntowali się przeciw Jego zamysłom.
Lecz wejrzał na ich utrapienie, *
wysłuchał ich modlitwy.
Pamiętaj o nas i przyjdź nam z pomocą
Aklamacja (Mt 5, 3)
Alleluja, alleluja, alleluja
Błogosławieni ubodzy w duchu,
albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mt 19, 16-22)
Rada ubóstwa
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Pewien człowiek podszedł do Jezusa i zapytał: «Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby otrzymać życie wieczne?»
Odpowiedział mu: «Dlaczego Mnie pytasz o dobro? Jeden tylko jest Dobry. A jeśli chcesz osiągnąć życie, zachowuj przykazania».
Zapytał Go: «Które?»
Jezus odpowiedział: «Oto te: Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, czcij ojca i matkę oraz miłuj swego bliźniego jak siebie samego».
Odrzekł Mu młodzieniec: «Przestrzegałem tego wszystkiego, czego mi jeszcze brakuje?»
Jezus mu odpowiedział: «Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj, co posiadasz, i daj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną!»
Gdy młodzieniec usłyszał te słowa, odszedł zasmucony, miał bowiem wiele posiadłości.
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (20 poniedziałek zwykły, rok liturgiczny B I)
Droga ku Wieczności
Ślepa uliczka… Tak można określić życiową drogę, która ogranicza się tylko do spraw doczesnych. Specyfiką takiej trasy jest to, że nawet największa początkowa radość i nadzieja zamieniają się z czasem w coraz większy smutek i poczucie bezsensu stanięcia w martwym punkcie. Pojawia się dojmujące pytanie, nasycone pustką,: „I co teraz? Co dalej robić?”.
Poruszanie się drogą, która w pewnym momencie radykalnie się kończy, bez żadnej możliwości kontynuacji, nie jest rozsądnym rozwiązaniem. Niestety, tak właśnie jest, gdy z pola zainteresowania znikają takie tematy i wartości, jak: wieczność, duchowa doskonałość, absolutne dobro, ponadczasowe przykazania. Człowiek zawsze dotrze do wielkiej przepaści lub potężnej blokującej skały, gdy zapomni o wiecznym Bogu, koncentrując się jedynie na tymczasowym gromadzeniu. Ograniczające posiadanie odnosi się nie tylko do dóbr materialnych, ale dotyczy także dóbr duchowych. Istnieje radykalna różnica pomiędzy postawą gromadzenia cnót oraz duchowym wzrastaniem, które jest owocem sukcesywnych rezygnacji ze względu na Boga.
Najlepiej podejmować życie w ten sposób, aby była to droga, która realnie prowadzi do Wiecznej Krainy. Specyfiką takiej „codziennej trasy” jest to, że u kresu nie ma „smutnego końca”, ale odsłania się „Radosna Nieskończoność”. W takim modelu życia można wyróżnić trzy zasadnicze etapy. Przede wszystkim na początku konieczne jest stawanie przed Jezusem z modlitewnym wołaniem: „Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby otrzymać życie wieczne?”. Nie chodzi oczywiście o zyskanie dokładnej wizji wieczności. Najważniejszy jest fakt pamięci o tym, że doczesność nie wyczerpuje całej rzeczywistości, lecz stanowi tylko przejściowy etap wobec tego, co będzie po śmierci. Taka wciąż ożywiana pamięć chroni przed „doczesnym bezdechem zapędzenia” i pozwala swobodnie oddychać „bezkresem wieczności”. Dzięki temu sprawy tego świata nie pochłaniają i nie zniewalają, ale są traktowane z dystansem, jako coś drugorzędnego i przejściowego.
Następnie drugi etap charakteryzuje się poważnym zaangażowaniem, aby jak najlepiej realizować Boże przykazania. Jezus wyraźnie powiedział: „A jeśli chcesz osiągnąć życie, zachowaj przykazania” (por. Mt 19, 16-22). Chodzi tu o Boży drogowskaz, który pozwala unikać zła i realizować dobro. Dzięki temu człowiek nie niszczy siebie i innych, lecz twórczo buduje i rozwija się. Respektowanie Dekalogu jest gwarancją zdążania do Nieba. Ale istnieje tu wielka pułapka. Sprawności moralne i cnoty mogą być traktowane jako swoisty stan duchowego posiadania. W centrum pozostaje „ja”, które oczekuje od Boga odpłaty za poniesione trudy i wyrzeczenia. Ponadto zachowując przykazania, można niezmiennie być właścicielem wielkich dóbr materialnych. W tym kontekście Jezus wskazuje trzeci etap, który określa mianem duchowej doskonałości.
Człowiekowi, który przestrzegał przykazań, Jezus odpowiedział: „Jeśli chcesz być doskonały, idź sprzedaj, co posiadasz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie”. Te słowa stały się początkiem duchowej przemiany młodzieńca o imieniu Antoni, który w trzecim wieku w Egipcie zgodnie z radą Jezusa wszystko sprzedał i rozdał, podejmując życie pustelnicze, coraz bardziej ogałacając się poprzez sukcesywne odchodzenie w głąb pustyni. Po długim okresie wzrastania w samotności, zgodził się przyjąć uczniów, stając się ojcem życia monastycznego, z którego m.in. wyrosło późniejsze życie zakonne.
Antoni, który stał się wielkim świętym, wyraziście wskazuje swym przykładem, że istotą chrześcijańskiej doskonałości nie jest to, co zgromadzimy, ale to, z czego zrezygnujemy, aby w pełnej wolności iść za Jezusem. Im bardziej człowiek zgodzi się być ogołoconym i umrzeć dla świata ze względu na Boga, tym bardziej przez Boga zostanie wypełniony i udoskonalony. Jest to styl życia, w którym pierwszoplanowe znaczenie odgrywają rady ewangeliczne: czystości, posłuszeństwa i ubóstwa z miłości do Jezusa. Oto doskonała droga, która najpełniej prowadzi do uczestniczenia w wiecznej radości w nieskończonym królestwie Boga…
17 sierpnia 2015 (Mt 19, 16-22)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangeii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1087 dostępny od 21:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsze homilie księdza kardynała Grzegorza Rysia na rozpoczęcie 98 Pieszej Pielgrzymki Łódzkiej na Jasną Górę oraz na pielgrzymkowy wieczór pokutny.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka