26 lipca 2024. Słowo na piątek 16 tygodnia zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze
26 lipca 2024, Piątek
Piątek XVI tygodnia zwykłego (rok II) – wspomnienie świętych Joachima i Anny, rodziców Najświętszej Maryi Panny (patron dnia: tu; inne oficjum: tu)
Spis treści:
۰ „Słowo na jutro” (~5-35′)
۰ Zoom (~2-3′)
۰ Zielone Pastwisko (~5′)
۰ Homilia (jeśli jest dostępna)
Czytania na wspomnienie +
Czytania na wspomnienie świętych Joachima i Anny, Rodziców Najświętszej Maryi Panny
1. czytanie (Syr 44, 1. 10-15)
Imię ich żyje w pokoleniach
Czytanie z Księgi Syracydesa
Wychwalajmy mężów sławnych i ojców naszych w kolejności ich pochodzenia. Ci są mężami czcigodnymi, których dobre czyny nie zostały zapomniane; pozostały one wraz z ich potomstwem, dobrym dziedzictwem są ich następcy.
Potomstwo ich trzyma się przymierzy, a dzięki nim – ich dzieci. Potomstwo ich trwać będzie na wieki, a chwała ich nie będzie wymazana.
Ciała ich w pokoju pogrzebano, a imię ich żyje w pokoleniach. Narody opowiadać będą ich mądrość, a zgromadzenie głosić ich chwałę.
Oto Słowo Boże
Psalm (Ps 132 (131), 11. 13-14. 17-18 (R.: por. Łk 1, 32b))
Chrystus otrzyma tron ojca, Dawida
Pan złożył Dawidowi niezłomną obietnicę, *
której nie odwoła:
«Zrodzone z ciebie potomstwo *
posadzę na twoim tronie».
Chrystus otrzyma tron ojca, Dawida
Pan bowiem wybrał Syjon, *
tej siedziby zapragnął dla siebie.
«Oto miejsce mego odpoczynku na wieki, *
tu będę mieszkał, bo wybrałem je sobie.
Chrystus otrzyma tron ojca, Dawida
Wzbudzę tam moc dla Dawida, *
przygotuję światło dla mego pomazańca.
Odzieję wstydem nieprzyjaciół jego, *
a nad nim zajaśnieje jego korona».
Chrystus otrzyma tron ojca, Dawida
Aklamacja (Por. Łk 2, 25bc)
Alleluja, alleluja, alleluja
Sprawiedliwi wyczekiwali pociechy Izraela,
a Duch Święty spoczywał na nich.
Alleluja, alleluja, alleluja
Ewangelia (Mt 13, 16-17)
Prorocy i sprawiedliwi pragnęli widzieć Jezusa
Słowa Ewangelii według świętego Mateusza
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Szczęśliwe oczy wasze, że widzą, i uszy wasze, że słyszą. Bo zaprawdę, powiadam wam: Wielu proroków i sprawiedliwych pragnęło ujrzeć to, na co wy patrzycie, a nie ujrzeli; i usłyszeć to, co wy słyszycie, a nie usłyszeli».
Oto Słowo Pańskie
Czytania +
Czytania na piątek 16 tygodnia zwykłego (rok liturgiczny II)
1. czytanie (Jr 3, 14-17)
Zapowiedź religii powszechnej
Czytanie z Księgi proroka Jeremiasza
Pan mówi:
«Wróćcie, synowie wiarołomni, bo jestem Panem waszym i przyjmę was, po jednym z każdego miasta, po dwóch z każdego rodu, by zaprowadzić na Syjon. I dam wam pasterzy według mego serca, by was paśli rozsądnie i roztropnie.
A gdy się rozmnożycie i wydacie liczne potomstwo na ziemi w owych dniach – mówi Pan – nikt nie będzie już mówił: Arka Przymierza Pańskiego! Nikt już nie będzie o niej myślał ani jej wspominał, ani odczuwał jej braku, ani też nie uczyni nowej.
W tym to czasie Jerozolima będzie się nazywała Tronem Pana. Zgromadzą się w niej wszystkie narody w imię Pana i nie będą już postępowały według zatwardziałości swych przewrotnych serc».
Oto Słowo Boże
Psalm (Jr 31, 10. 11-12b. 13 (R.: por. 10d))
Pan nas obroni, tak jak pasterz owce
Słuchajcie, narody, słowa Pańskiego, *
głoście je na wyspach odległych i mówcie:
«Ten, który rozproszył Izraela, znów go zgromadzi *
i będzie nad nim czuwał jak pasterz nad swym stadem».
Pan nas obroni, tak jak pasterz owce
Pan bowiem uwolni Jakuba, *
wybawi go z ręki silniejszego od niego.
Przyjdą z weselem na szczyt Syjonu *
i rozradują się błogosławieństwem Pana.
Pan nas obroni, tak jak pasterz owce
Wtedy dziewica rozweseli się w tańcu *
i młodzieńcy cieszyć się będą ze starcami.
Zamienię bowiem ich smutek w radość, *
pocieszę ich i rozweselę po ich troskach.
Pan nas obroni, tak jak pasterz owce
Aklamacja (Por. Łk 8, 15)
Alleluja, alleluja, alleluja
Błogosławieni, którzy w sercu dobrym i szlachetnym zatrzymują słowo Boże
i wydają owoc dzięki swojej wytrwałości.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mt 13, 18-23)
Wyjaśnienie przypowieści o siewcy
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Posłuchajcie przypowieści o siewcy. Do każdego, kto słucha słowa o królestwie, a nie rozumie go, przychodzi Zły i porywa to, co zasiane jest w jego sercu. Takiego człowieka oznacza ziarno posiane na drodze.
Posiane na grunt skalisty oznacza tego, kto słucha słowa i natychmiast z radością je przyjmuje; ale nie ma w sobie korzenia i jest niestały. Gdy przyjdzie ucisk lub prześladowanie z powodu słowa, zaraz się załamuje.
Posiane między ciernie oznacza tego, kto słucha słowa, lecz troski doczesne i ułuda bogactwa zagłuszają słowo, tak że zostaje bezowocne.
Posiane wreszcie na ziemię żyzną oznacza tego, kto słucha słowa i rozumie je. On też wydaje plon: jeden stokrotny, drugi sześćdziesięciokrotny, inny trzydziestokrotny».
Oto Słowo Pańskie
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (16 piątek zwykły, rok liturgiczny B I)
Motywacja i pustynia
Motywacja ma duży wpływ na końcowy rezultat podejmowanych działań. „Wyjście na pustynię” jest bardzo dobrym przykładem tej zależności. Pustynia w przyrodzie jest bezmiarem piasku i słonecznego żaru. Uderza wszechogarniająca pustka, która ostro kontrastuje z bogatą roślinnością i gwarem ludzkich osiedli. Wyruszenie na pustynne obszary może mieć dwie fundamentalne motywacje. W zależności od nich finał będzie przerażający lub wspaniały.
Motywacja ma duży wpływ na końcowy rezultat podejmowanych działań. „Wyjście na pustynię” jest bardzo dobrym przykładem tej zależności. Pustynia w przyrodzie jest bezmiarem piasku i słonecznego żaru. Uderza wszechogarniająca pustka, która ostro kontrastuje z bogatą roślinnością i gwarem ludzkich osiedli. Wyruszenie na pustynne obszary może mieć dwie fundamentalne motywacje. W zależności od nich finał będzie przerażający lub wspaniały.
Pierwsza motywacja charakteryzuje się tym, że człowiek chce uciec od ludzi i drążących go wewnętrznie problemów. Doświadczone ciosy skłaniają ku temu, aby jak najbardziej odizolować się od niszczących „osiedli ludzkiego zła”. Bóg nie jest brany pod uwagę, gdyż świadomość wypełniona jest rozpamiętywaniem otrzymanych zranień. Do tego dochodzą problemy życia codziennego: kłopoty rodzinne, stresy w szkole lub na uczelni, relacje w pracy, poczucie bezsensu podejmowanego trudu. W człowieku zaczyna pulsować pragnienie, aby pewnego dnia obudzić się w świecie, gdzie tego wszystkiego po prostu już nie będzie. Próbą spełnienia tego marzenia jest nieraz pomysł „odejścia na pustynię”. Powstaje dyskretna nadzieja, że przytłaczający „padół łez” przestanie istnieć i wreszcie zapanuje wyzwalająca błogość i kojąca cisza.
Krótki okres odejścia od codzienności może rzeczywiście okazać się pomocnym przerywnikiem w codziennej gonitwie i posłuży jako regenerujące oderwanie od szarej codzienności. Ale problemy w swej istocie i głębi pozostaną. Co więcej, po pewnym czasie cała problematyczność życia nie tylko się ujawni, ale stanie się widoczna z jeszcze większą wyrazistością. Pustynia bezwzględnie obnaży rzeczywistość, od której nie da się uciec. Kłopoty w relacjach z innymi staną się jeszcze bardziej czytelne. Przede wszystkim jednak może się rozpętać prawdziwa „burza piaskowa” w przestrzeni ducha. Jak to rozumieć? Otóż wszystkie problemy, jeden po drugim, zaczną krzyczeć z wielką siłą. W ciszy z głębokich pokładów wnętrza zaczną się wydobywać bolesne obrazy, powodujące poczucie zagubienia i przytłaczającego chaosu. Pośród ciszy zewnętrznego otoczenia pojawi się ogrom krzyków w wewnętrznym świecie. Niby miało być spokojniej, a tak naprawdę jest dokładnie odwrotnie. Człowiek staje sam na sam wobec atakujących „bestii i potworów”.
Wielu ludzi intuicyjnie przeczuwa taki stan, dlatego rzucają się w wir pracy, aby za wszelką cenę uniknąć pustynnego klimatu. Dla niektórych osób kilka godzin ciszy i samotności staje się wyzwaniem zdecydowanie ponad siły. Lepiej wciąż wymyślać sobie jakieś zajęcia i uciec od problemów niż wyjść na uśmiercającą pustynię. Takie wyjście skończyłoby się przegraną; dotkliwe poczucie kolejnej życiowej porażki. Oczywiście pycha może dać początkowo siły do trwania na pustyni, ale to może skończyć się tragicznie. Zamknięcie się w sobie zawsze przechyla egzystencję w kierunku śmierci samobójczej. Co z tego wynika?
No cóż, jedna zasadnicza sprawa. Dobrowolne wyjście na pustynię ma sens tylko i wyłącznie przy jednej motywacji. Jest to poszukiwanie Boga lub przynajmniej pozytywnych wartości, jak prawda i miłość. W pierwszym etapie wszystko zacznie się dziać jak w poprzednio opisanej sytuacji. W ciszy zewnętrznej pojawi się wewnętrzny, intensywny głos, a nawet krzyk. Ale tym razem sposób reagowania jest zdecydowanie odmienny. Przede wszystkim człowiek nie pozostaje zamknięty w sobie, ale przyjmuje postawę „szeroko otwartych rąk” wobec Boga, którego całym sercem pragnie przyjąć. Owo egzystencjalne otwarcie wprowadza na drogę życia i daje coraz pełniej smakować Bożej Nieskończoności. Wiara daje siłę: jeśli Bóg jest z nami, któż może być przeciwko nam? Jednocześnie ma miejsce pozytywne podejście do ujawniających się problemów. Wszak nie chcieliśmy od nich uciekać, lecz wraz z Bogiem twórczo podjąć. Dzięki takiej postawie pustynia staje się czasem duchowego oczyszczenia i uzdrowienia. Pustynna przestrzeń przeobraża się w miejsce narodzin nowego życia. Z Bożą pomocą rozpoczyna się autentyczna droga ku Wiecznej Oazie Życia…
24 lipca 2015 (Mt 13, 18-23)
↑ Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Komentarze video
↑ Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).
↑ „Słowo na jutro” (~5-35′)
↑ Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1427 dostępny od 20:00 (~5-35′).
„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie
↑ Zoom (~2-3′)
↑ Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
↑ Zielone Pastwisko (~4-7′)
↑ Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Homilia (~9-29′)
↑ Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.
Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka