7 listopada 2023. Słowo na wtorek 31 tygodnia zwykłego w roku I. Czytania, Ewangelia, rozważanie, komentarze

7 listopada 2023, Wtorek

Wtorek XXXI tygodnia zwykłego (rok I) patron dnia: tu; inne oficjum: tu

Czytania   +

  Ewangelia (Łk 14, 15-24)

Przypowieść o zaproszonych na ucztę

Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:

Gdy Jezus siedział przy stole, jeden ze współbiesiadników rzekł do Niego: «Szczęśliwy ten, kto będzie ucztował w królestwie Bożym».

On zaś mu powiedział: «Pewien człowiek wyprawił wielką ucztę i zaprosił wielu. Kiedy nadeszła pora uczty, posłał swego sługę, aby powiedział zaproszonym: „Przyjdźcie, bo już wszystko jest gotowe”. Wtedy zaczęli się wszyscy jednomyślnie wymawiać. Pierwszy kazał mu powiedzieć: „Kupiłem pole, muszę wyjść je obejrzeć; proszę cię, uważaj mnie za usprawiedliwionego”. Drugi rzekł: „Kupiłem pięć par wołów i idę je wypróbować; proszę cię, uważaj mnie za usprawiedliwionego”. Jeszcze inny rzekł: „Poślubiłem żonę i dlatego nie mogę przyjść”.

Sługa powrócił i oznajmił to swemu panu. Wtedy rozgniewany gospodarz nakazał swemu słudze: „Wyjdź co prędzej na ulice i w zaułki miasta i sprowadź tu ubogich, ułomnych, niewidomych i chromych!” Sługa oznajmił: „Panie, stało się, jak rozkazałeś, a jeszcze jest miejsce”. Na to pan rzekł do sługi: „Wyjdź na drogi i między opłotki i przynaglaj do wejścia, aby mój dom był zapełniony.

Albowiem powiadam wam: Żaden z owych ludzi, którzy byli zaproszeni, nie skosztuje mojej uczty”».

Oto Słowo Pańskie.

   Rozważanie Ojca Pustelnika

Rozważanie Ojca Eremity OVE z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′) (31 wtorek zwykły, rok liturgiczny B I)

Erem-Maryi-Brama-Nieba-nagłówek-strony

Boże zaproszenie

„Lepsi” i „gorsi”… Oto podział, który istnieje w różnych ludzkich sposobach wartościowania. Powodem zróżnicowania jest pochodzenie, wykształcenie, stan majątkowy lub poziom zaangażowania religijnego. Co więcej istnieje także koncepcja predestynacji, wedle której jedni przeznaczeni są na potępienie, zaś drudzy do zbawienia. Te nierówności wywołują bardzo silne emocje. Poczucie bycia niżej w hierarchii społecznej sprawia spontanicznie ból, nacechowany złością wobec niesprawiedliwego świata. We wnętrzu powstaje „napięcie niezgody”, które domaga się rozładowania.

Jedna z częstych reakcji polega na podjęciu wielkiego trudu, aby znaleźć się w „kręgu uprzywilejowanych”. Nabyte dobra, materialne lub duchowe, postrzegane są jako „bilet wstępu” do elitarnych społeczności. Uzyskanie wysokiego miejsca w hierarchii zawodowej lub w strukturach społecznych daje złudne poczucie „bycia lepszym”. Nie jest to rozsądna metoda walki z bólem „bycia gorszym”. Pomimo zewnętrznych osiągnięć wnętrze nadal pozostaje nasączone przekonaniem: „jestem gorszy”. Ponadto serce traci zdolność do prostego trwania w pokoju. Wiele energii zamiast służyć wyzwalaniu autentycznej miłości jest marnowane, aby wyciszyć doświadczane kompleksy.

Najlepszym rozwiązaniem, które przynosi z czasem wspaniałe owoce, jest medytowanie Chrystusowej mądrości, która przezwyciężyła utarty porządek społeczny w społeczności żydowskiej i pogańskiej. Co jest „wyzwalającym rdzeniem” w nauczaniu Jezusa? Wielkie przesłanie Ewangelii wyraża się w prawdzie, która głosi równą godność wszystkich ludzi. Jezus, Najwyższy Autorytet, tłumaczy, że nie ma „ludzi gorszych” i „ludzi lepszych”. Wszyscy są równi w oczach Boga. Świadomość takiego stanu rzeczy owocuje w postaci zdrowego poczucia swej wartości; bez przewartościowania i niedowartościowania.

Wielkim błędem jest koncepcja predestynacji. W jednej z przypowieści Jezus tłumaczy, że wszyscy ludzie są zaproszeni na „wieczną ucztę zbawionych”. Przypowieść ta mówi o człowieku, który „wyprawił wielką ucztę i zaprosił wielu” (por. Łk 14,15-24). Sens jest taki, że wszyscy są przeznaczeni do smakowania „niebiańskich pokarmów”. Każdy otrzymuje zaproszenie. Nie ma uprzywilejowanych i pokrzywdzonych przez Bożą Opatrzność. Istnieją tylko różne drogi życiowe, na których w odmienny sposób wyraża się ta sama miłość Boża. Z tym wiąże się fakt antropologiczny, że wszyscy ludzie są równi w oczach Boga. To oznacza, że nie ma potrzeby walczyć o coś, co już posiadamy. Taka sama godność każdego człowieka jest centralnym przesłaniem chrześcijaństwa. Nie mają na to wpływu zewnętrzne uwarunkowania. Jest to bezinteresowny dar Bożego Miłosierdzia.

Powołanie pustelnicze jest sposobem życia, gdzie ta prawda jest w szczególny sposób podejmowana. Pustelnik umiera dla świata i rezygnuje ze wspinania się po wielorakich szczeblach drabiny społecznej. Wykonuje proste zajęcia, zwyczajnie modli się i zasadniczo po prostu istnieje. W aspekcie „światowych wartościowań” jest nikim. Ale to nie oznacza, że pustelnik popada w kompleksy. Wręcz przeciwnie, czuje się „normalnym człowiekiem”, który całą swą energię koncentruje na tym, aby przyjąć zaproszenie Jezusa na „ucztę niebiańską”. Nie może być żadnego człowieka, rzeczy lub jakiegokolwiek zajęcia, które by bardziej absorbowało.

Wielki dramat wielu ludzi polega na tym, że „kupione pole”, „kupione pięć par wołów” lub „poślubiona żona” są ważniejsi od uczestnictwa w Bożej uczcie. Bóg kocha każdego, ale niektórzy tę miłość odrzucają. Stworzenie staje się ważniejsze od Stworzyciela. Efektem tego jest niszczenie otrzymanej godności oraz marnowanie daru zbawienia. Jezus przestrzega: „Żaden z owych ludzi, którzy byli zaproszeni, nie skosztuje mojej uczty”. Smutną ilustracją tego jest dobrowolna i świadoma rezygnacja wielu ludzi z uczestnictwa w Eucharystii. Różne interesy, rodzinne sprawy lub zwykłe lenistwo powodują, że serce nie przyjmuje Komunii Świętej. A przecież to już jest poprzez wiarę uczestniczenie w niebiańskiej uczcie. Cała nadzieja w tym, że ostatecznie każdy człowiek ufnie skorzysta z Chrystusowego zaproszenia na Wieczną Ucztę w Domu Ojca. Duchu Święty, udzielaj potrzebnej mądrości i miłości…

3 listopada 2015 (Łk 14,15-24)


   Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z komentarzem Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.

   Komentarze video

  Wszystkie poniższe okna video powinny wyświetlać najbardziej aktualny (dzisiejszy) odcinek, czasem trzeba go jednak odszukać w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku odtwarzania).

   „Słowo na jutro” (~5-35′)

   Wprowadzenie do dzisiejszej Ewangelii, proponowane przez Centrum Formacji Duchowej w Krakowie na wieczór poprzedniego dnia, odcinek 1165 dostępny od 21:00 (~5-35′). 

„Słowo na jutro”
Źródło: CFD księży Salwatorianów w Krakowie

   Zoom (~2-3′)

  Od poniedziałku do piątku Zoom Mocnych w Duchu prowadzi o. Remigiusz Recław, Jezuita, a w soboty i niedziele Inga Pozorska, kierownik zespołu Mocni w Duchu (odcinek dostępny od godziny 5:00 rano).

Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu

   Zielone Pastwisko (~4-7′)

  Zielone Pastwisko prowadzone przez ojca Piotra Kleszcza OFM conv., franciszkanina (odcinek na dziś pojawia się koło godziny 0:00).

Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka

   Homilia (~9-29′)

  Dzisiejsza albo najbardziej aktualna homilia księdza kardynała Grzegorza Rysia.

Homilia
Kardynał Grzegorz Ryś
Źródło: Archidiecezja Łódzka