8 lipca 2022. Słowo na 14 piątek okresu zwykłego w roku II. Czytania, Ewangelia i komentarz
8 lipca 2022, Piątek
Piątek XIV tygodnia zwykłego (rok II) – wspomnienie św. Jana z Dukli, kapłana (inne oficjum: tu)
● Czytania
● Ewangelia
● Rozważanie Ojca Pustelnika (lectio ~2-3′)
● Inne komentarze (video ~3-35′)
+ Wszystkie czytania – rozwiń
Czytania (rok liturgiczny II)
1. czytanie (Oz 14, 2-10)
Wróć do Pana, Boga twojego
Czytanie z Księgi proroka Ozeasza
Tak mówi Pan:
«Wróć, Izraelu, do Pana, Boga twojego, upadłeś bowiem przez własną swą winę. Zabierzcie z sobą słowa i nawróćcie się do Pana! Mówcie do Niego: „Usuń cały grzech, a przyjmij to, co dobre, zamiast cielców dajemy Ci nasze wargi. Asyria nie może nas zbawić; nie chcemy już wsiadać na konie ani też mówić: nasz boże do dzieła rąk naszych. U Ciebie bowiem znajdzie litość sierota”.
Uleczę ich niewierność, szczodrze obdarzę ich miłością, bo gniew mój odwrócił się od nich. Stanę się jakby rosą dla Izraela, tak że rozkwitnie jak lilia i jak topola zapuści korzenie. Rozwiną się jego latorośle, będzie wspaniały jak drzewo oliwne, woń jego będzie jak woń Libanu.
I wrócą znowu, by usiąść w mym cieniu, i zboża uprawiać będą, winnice sadzić, których sława będzie tak wielka, jak wina libańskiego. Co ma jeszcze Efraim wspólnego z bożkami? Ja go wysłuchuję i Ja na niego spoglądam, Ja jestem jak cyprys zielony i Mnie zawdzięcza swój owoc. Któż jest tak mądry, aby to pojął, i tak rozumny, aby to rozważył? Bo drogi Pańskie są proste; kroczą nimi sprawiedliwi, lecz potykają się na nich grzesznicy».
Psalm (Ps 51 (50), 3-4. 8-9. 12-13. 14 i 17 (R.: por. 17b))
Usta me będą głosić Twoją chwałę
Zmiłuj się nade mną, Boże, w łaskawości swojej, *
w ogromie swej litości zgładź moją nieprawość.
Obmyj mnie zupełnie z mojej winy *
i oczyść mnie z grzechu mojego.
Usta me będą głosić Twoją chwałę
Ty masz upodobanie w ukrytej prawdzie, *
naucz mnie tajemnic mądrości.
Pokrop mnie hizopem, a stanę się czysty, *
obmyj mnie, a nad śnieg wybieleję.
Usta me będą głosić Twoją chwałę
Stwórz, Boże, we mnie serce czyste *
i odnów we mnie moc ducha.
Nie odrzucaj mnie od swego oblicza *
i nie odbieraj mi świętego ducha swego.
Usta me będą głosić Twoją chwałę
Przywróć mi radość Twojego zbawienia *
i wzmocnij mnie duchem ofiarnym.
Panie, otwórz wargi moje, *
a usta moje będą głosić Twoją chwałę.
Usta me będą głosić Twoją chwałę
Aklamacja (Por. J 16, 13a; 14, 26d)
Alleluja, alleluja, alleluja
Gdy przyjdzie Duch Prawdy, doprowadzi was do całej prawdy
i przypomni wam wszystko, co wam powiedziałem.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mt 10, 16-23)
Apostołowie będą prześladowani
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza:
Jezus powiedział do swoich apostołów:
«Oto Ja was posyłam jak owce między wilki. Bądźcie więc roztropni jak węże, a nieskazitelni jak gołębie.
Miejcie się na baczności przed ludźmi! Będą was wydawać sądom i w swych synagogach będą was biczować. Nawet przed namiestników i królów będą was prowadzić z mego powodu, na świadectwo im i poganom. Kiedy was wydadzą, nie martwcie się o to, jak ani co macie mówić. W owej bowiem godzinie będzie wam poddane, co macie mówić, gdyż nie wy będziecie mówili, lecz Duch Ojca waszego będzie mówił przez was.
Brat wyda brata na śmierć i ojciec syna; dzieci powstaną przeciw rodzicom i o śmierć ich przyprawią. Będziecie w nienawiści u wszystkich z powodu mego imienia. Lecz kto wytrwa do końca, ten będzie zbawiony.
Gdy was prześladować będą w tym mieście, uciekajcie do innego. Zaprawdę, powiadam wam: Nie zdążycie obejść miast Izraela, nim przyjdzie Syn Człowieczy».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Poprzez śmierć do Życia
Dla chrześcijanina śmierć nie jest wydarzeniem ostatecznym. To jedynie brama, która tak naprawdę otwiera drogę do prawdziwego życia. W przypadku niewierzącego ucieczka przed śmiercią jest w pełni zrozumiała. Poza doczesnym życiem nie uznaje bowiem już wiecznego istnienia. Pojawia się więc pragnienie uniknięcia śmierci jako momentu całkowitego unicestwienia. Chrześcijanin, który nie chce umrzeć, to daje do myślenia.
Możliwe są dwa wytłumaczenia takiej sytuacji. W pierwszym przypadku pomimo teoretycznych chrześcijańskich deklaracji taki człowiek jest w rzeczywistości niewierzącym. W drugim przypadku niewłaściwie rozumie prawdę, że Bóg pragnie życia człowieka. Gdy jako chrześcijanin stwierdzam, że pragnę umrzeć, to wypowiadam to zdanie jako przyjaciel życia. Kocham życie w jego najgłębszym sensie, dlatego chcę umrzeć. Jezus Chrystus powiedział bardzo wyraźnie. Kto kocha życie doczesne, straci je. Kto ma w nienawiści życie doczesne, zyska życie wieczne. Nie chodzi tu oczywiście o nienawiść jako zaprzeczenie przykazania miłości. Nienawiść oznacza tu postawienie życia wiecznego ponad życiem doczesnym. Do Wieczności zaś można przejść jedynie poprzez doczesną śmierć. Inna możliwość nie istnieje w aktualnym stanie ludzkiej egzystencji. Kto więc nie chce umrzeć, znaczy, że zamyka się na dar życia wiecznego. Nic nie zmienia tu tłumaczenie w stylu, że pragnę jeszcze pożyć, ale ostatecznie zgadzam się na śmierć. To tylko oszukiwanie samego siebie. Prawda jest dość prosta. Albo zgadzam się na śmierć teraz i wyrażam autentyczną wiarę w Wieczność; albo nie ufam obietnicom Chrystusa.
Z owej ufności wypływa zarazem bardzo ważna prawda. W żaden sposób sam nie decyduję o momencie śmierci. To zbyt złożona sprawa, aby człowiek mógł sam podjąć taką decyzję. Tak naprawdę tylko i wyłącznie Bóg jako Absolutnie Mądra i Pełna Miłości Istota wie, kiedy powołać do Wieczności danego człowieka. Ze strony człowieka niezbędna jest jednak w każdej chwili zgoda na Boże wyroki. Zarazem, gdy człowiek cierpi, to z faktu życia wynika naturalnie pragnienie śmierci. Śmierć bowiem staje się bramą, poprzez którą następuje wejście do rzeczywistości, w której nie ma już tego niszczącego doświadczenia. Kto chce żyć nawet za cenę cierpienia jest masochistą. Oczywiście czymś innym jest cierpienie jako ufne jednoczenie się z cierpieniem Chrystusa. Gdy pojawia się cierpienie i nadal żyję, z ufnością godzę się na to. Ta ufność nie wynika z pragnienia cierpienia, ale z pragnienia ufnego wypełniania woli Boga. Często święci dokonują tu skrótu myślowego. Mówią, że chcą cierpieć. Takie stwierdzenie oznacza, że pragną ufnie realizować Bożą wolę nawet w cierpieniu. To postawa ufnego posłuszeństwa Osobie, w której miłość do końca się wierzy.
Pragnę umrzeć, aby poprzez śmierć podjąć etap prawdziwego życia. Wielkim źródłem mocy jest prawda, że wcześniej czy później, ale na pewno nastąpi ten radosny moment odejścia z tego świata. Jeśli Bóg dziś zechciałby mnie powołać z tego świata, to z radością rezygnuję z tego, co zostało wypracowane nawet z największym trudem.
Panie Jezu zabierz mnie z tego świata. Ale niechaj w absolutnie doskonały sposób Twoja wola się dokonuje. Nie chcę żyć ani sekundy dłużej, ani sekundy krócej, wobec tego, co ustaliłeś w swych przenikniętych Miłością odwiecznych planach. Jezu ufam Tobie…
12 lipca 2013 (Mt 10, 16-23)
Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z kalendarzem liturgicznym Ojca Pustelnika znajdują się TUTAJ.
↑ Inne komentarze
1) Zamiast homilii wprowadzenie do Lectio Divina księży Salwatorianów, odcinek 678 (~5-35′). Wyświetla się najnowsze dostępne nagranie. Pozostałe odcinki dostępne są w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video, aktywna po kliknięciu przycisku).
Słowo na jutro
Źródło: CFD
2) Zoom Mocnych w Duchu (dostępny od 5:00 rano ~3′) i Zielone Pastwisko ojca Piotra Kleszcza (dostępne od godziny 00.00 ~5-7′). Przycisk powinien wyświetlać najbardziej aktualny odcinek, czasem jednak trzeba go odszukać w rozwijanej playliście.
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
3) Dzisiejsza albo najbardziej aktualna dostępna homilia Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia (~10-25′):
Abp Ryś – homilia
Źródło: Archidiecezja Łódzka