Słowo na 24 sierpnia 2021. Msza z różańcem na żywo. Ewangelia i komentarz.
24 sierpnia 2021, Wtorek, Święto św. Bartłomieja Apostoła
Święto Świętego Bartłomieja, Apostoła, Rok B, I (inne oficjum: tu)
● Ewangelia
● Rozważanie (~2-3′)
● Komentarze (~3-7′)
● Homilie (~10-25′)
● Msze i nabożeństwa na żywo
+ Komplet Czytań – rozwiń
1. czytanie (Ap 21, 9b-14)
Kościół zbudowany na fundamencie Apostołów
Czytanie z Księgi Apokalipsy świętego Jana Apostoła
Anioł tak się do mnie odezwał: «Chodź, ukażę ci Oblubienicę, Małżonkę Baranka».
I uniósł mnie w zachwyceniu na górę wielką i wyniosłą, i ukazał mi Miasto Święte, Jeruzalem, zstępujące z nieba od Boga, mające chwałę Boga. Źródło jego światła podobne do kamienia drogocennego, jakby do jaspisu o przejrzystości kryształu.
Miało ono mur wielki a wysoki, miało dwanaście bram, a na bramach dwunastu aniołów i wypisane imiona, które są imionami dwunastu pokoleń synów Izraela.
Od wschodu trzy bramy i od północy trzy bramy, i od południa trzy bramy, i od zachodu trzy bramy. A mur Miasta ma dwanaście warstw fundamentu, a na nich dwanaście imion dwunastu apostołów Baranka.
W kościołach, w których obchodzi się święto odczytujemy tylko powyższe czytanie (powyższe – Ap 21,9b-14), opuszczając poniższe, natomiast tam gdzie obchodzona jest uroczystość powyższe pierwsze czytanie (Ap 21,9b-14) odczytuje się jako drugie, a za pierwsze czytanie służy poniższe (Iz 49,1-6).
1. czytanie (Iz 49, 1-6)
Ustanowię Cię światłością dla pogan
Czytanie z Księgi proroka Izajasza
Wyspy, posłuchajcie Mnie! Ludy najdalsze, uważajcie! Powołał Mnie Pan już z łona mej matki, od jej wnętrzności wspomniał moje imię. Ostrym mieczem uczynił me usta, w cieniu swej ręki Mnie ukrył. Uczynił ze mnie strzałę zaostrzoną, utaił mnie w swoim kołczanie. I rzekł mi: «Tyś Sługą moim, Izraelu, w tobie się rozsławię».
Ja zaś mówiłem: «Próżno się trudziłem, na darmo i na nic zużyłem me siły. Lecz moje prawo jest u Pana i moja nagroda u Boga mego. Wsławiłem się w oczach Pana, Bóg mój stał się moją siłą».
A teraz przemówił Pan, który mnie ukształtował od urodzenia na swego Sługę, bym nawrócił do Niego Jakuba i zgromadził Mu Izraela.
I rzekł mi: «To zbyt mało, iż jesteś Mi Sługą dla podźwignięcia pokoleń Jakuba i sprowadzenia ocalałych z Izraela! Ustanowię cię światłością dla pogan, aby moje zbawienie dotarło aż do krańców ziemi».
Psalm (Ps 145, 10-11. 12-13ab. 17-18 (R.: por. 12))
Niech wierni Twoi sławią Twe królestwo
Niech Cię wielbią, Panie, wszystkie Twoje dzieła *
i niech Cię błogosławią Twoi święci.
Niech mówią o chwale Twojego królestwa *
i niech głoszą Twoją potęgę.
Niech wierni Twoi sławią Twe królestwo
Aby synom ludzkim oznajmić Twoją potęgę *
i wspaniałość chwały Twojego królestwa.
Królestwo Twoje królestwem wszystkich wieków, *
przez wszystkie pokolenia Twoje panowanie.
Niech wierni Twoi sławią Twe królestwo
Pan jest sprawiedliwy na wszystkich swych drogach *
i łaskawy we wszystkich swoich dziełach.
Pan jest blisko wszystkich, którzy Go wzywają, *
wszystkich wzywających Go szczerze.
Niech wierni Twoi sławią Twe królestwo
Aklamacja (J 1, 49b)
Alleluja, alleluja, alleluja
Nauczycielu, Ty jesteś Synem Bożym,
Ty jesteś Królem Izraela.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (J 1, 45-51)
Prawdziwy Izraelita, w którym nie ma podstępu
Słowa Ewangelii według Świętego Jana:
Filip spotkał Natanaela i powiedział do niego: «Znaleźliśmy Tego, o którym pisał Mojżesz w Prawie i Prorocy, Jezusa, syna Józefa, z Nazaretu».
Rzekł do niego Natanael: «Czyż może być co dobrego z Nazaretu?»
Odpowiedział mu Filip: «Chodź i zobacz».
Jezus ujrzał, jak Natanael zbliżał się do Niego, i powiedział o nim: «Patrz, to prawdziwy Izraelita, w którym nie ma podstępu».
Powiedział do Niego Natanael: «Skąd mnie znasz?»
Odrzekł mu Jezus: «Widziałem cię, zanim cię zawołał Filip, gdy byłeś pod drzewem figowym».
Odpowiedział Mu Natanael: «Rabbi, Ty jesteś Synem Bożym, Ty jesteś Królem Izraela!»
Odparł mu Jezus: «Czy dlatego wierzysz, że powiedziałem ci: „Widziałem cię pod drzewem figowym?” Zobaczysz jeszcze więcej niż to».
Potem powiedział do niego: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Ujrzycie niebiosa otwarte i aniołów Bożych wstępujących i zstępujących na Syna Człowieczego».
Oto Słowo Pańskie.
↑ Komentarz Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Ożywiające poszukiwanie
„Szukam, więc jestem”… Takimi słowami można opisać tajemnicę duchowego wzrastania. Jest to postawa, która charakteryzuje się wewnętrzną otwartością na to, czego jeszcze nie ma. Przyszłość jawi się jako obietnica, która pozwoli doświadczyć nowego smaku istnienia. Nie oznacza to zapomnienia o przeszłości lub braku zadowolenia z tego, co aktualnie jest. Wręcz przeciwnie, świadomość dotychczasowej drogi życia jest niezbędnym warunkiem, aby dalsza kontynuacja była jak najbardziej twórcza i efektywna. Jednocześnie poszukiwanie jest nakierowane na cel, którym jest upragniona Pełnia Doskonałości, Bóg. W Jezusie ta Boska Pełnia stała się Człowiekiem. Dzięki temu zyskaliśmy konkretny ludzki Wzorzec i Drogowskaz, który pokazuje, jak wspinać się na coraz wyższy poziom istnienia. „Ujrzycie niebiosa otwarte i aniołów Bożych wstępujących i zstępujących na Syna Człowieczego”. Podejmowany trud nie jest w pierwszym rzędzie nakierowany na to, aby „bardziej mieć”, ale „bardziej być”.
W tradycji religijnej, mnich jest człowiekiem, który troskę, aby nieustannie szukać „boskości”, czyni sensem swego istnienia i zmagania. Mnich chrześcijański konkretyzuje ten cel, poszukując zawsze i wszędzie Jezusa Chrystusa, Boga Wcielonego. Jest to jednocześnie zaproszenie dla każdego chrześcijanina. Chrześcijanin żyje tylko wtedy, gdy wciąż od nowa poszukuje Chrystusa. W tym kontekście, warto pamiętać o dwóch rodzajach mentalności, które prowadzą do wewnętrznego obumierania, skostnienia lub egzystencjalnego zagubienia.
W pierwszym przypadku, po wstępnym poszukiwaniu i odnalezieniu satysfakcjonujących odpowiedzi, występuje stagnacja i centralne miejsce zajmuje przekonanie: „Ja wiem”. Pogląd ten nie dotyczy tylko różnych doczesnych spraw, ale rozciąga się także na wiedzę odnośnie Boga. Iluzja złapania Pana Boga za nogi… Towarzyszy temu iluzja bycia blisko Chrystusa. W rzeczywistości następuje stopniowe oddalanie się od Niego. Miejsce Zbawiciela zajmuje własna „zbawcza idea”, która jest zewnętrzną emanacją wewnętrznej gloryfikacji swego „Ja doskonałego”.
W drugim przypadku akcent pada na niemożność poznania Boga i w ogóle dominuje życiowy sceptycyzm wobec „wszystkiego i wszystkich”. Nieraz takie nastawienie przybiera pozór pokory, która skromnie zadowala się stwierdzeniem: „Nie wiem”. Gdy jednak głębiej przyjrzymy się takiemu zachowaniu, to bez trudu odkryjemy lenistwo, swoisty bezruch i wewnętrzną bierność. Tak więc także i tu nie ma w sercu woli poszukiwania. Poprzednio ten brak motywowany był iluzją osiągnięcia doskonałości, teraz centralnym motywem jest wpadnięcie w zniewalające sieci nicości. W rezultacie pojęcie „Bóg” staje się coraz bardziej puste i żywy Chrystus znika z horyzontu codziennych decyzji i przeżyć.
Aby przezwyciężyć te pokusy, mnich całym sercem koncentruje się na codziennym poszukiwaniu Chrystusa. Te nieporadne teksty są tego skromnym znakiem. Jest to swoiste poruszanie się pomiędzy niebytem i Bytem Doskonałym. Z jednej strony wiem, że dotychczasowy zakres „moich zdobyczy” jest bliski zeru. Zarazem tym bardziej staram się dążyć do Nieskończoności. Takie podejście chroni przed „stagnacją pychy” oraz przed „bezruchem pseudo-pokory”. Istotne są tu dwa czynniki, w uchwyceniu których dużą pomocą jest pewien ewangeliczny opis. Gdy Filip odkrył w Jezusie zapowiadanego Mesjasza, powiedział do Natanaela: „Chodź i zobacz”. Ten, pomimo początkowego powątpiewania, jednak wyruszył na spotkanie Chrystusa. Dla wielu ludzi jest to granica nie do przekroczenia. Na skutek pychy lub bierności nie są w stanie zrobić pierwszego kroku. Specyfiką człowieka poszukującego jest nieustanna gotowość do tego, aby „iść i zobaczyć”. Natanel dzięki temu spotkał Chrystusa i odkrył w Nim Syna Bożego. Nie dał się sparaliżować swym pierwotnym przekonaniom.
Następnie, aby poszukiwanie było owocne, musi łączyć się ze zwyczajną ludzką czystością moralną. Ten fundamentalny warunek spełniał Natanael, w którym „nie było podstępu”. Chodzi o dążenie do Boga, które uprzednio respektuje prawdę i dobro na poziomie ludzkim. Kto nieustannie szuka Boga i jest uczciwym człowiekiem, ten coraz piękniej istnieje i kocha…
24 sierpnia 2015 (J 1, 45-51)
Powyższe rozważanie w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z kalendarzem liturgicznym Ojca Pustelnika znajdziecie TUTAJ.
↑ Komentarze i Dobra Homilia
Zoom Mocnych w Duchu (~3′) i Zielone Pastwisko ojca Piotra Kleszcza (~5-7′). Poniżej wyłącznie aktualny odcinek, poprzednie dostępne są w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video):
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
Dzisiejsza homilia Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia wygłoszona na jasnogórskim szczycie w 4 dniu 96. Pieszej Pielgrzymki Łódzkiej na Jasną Górę (~10-25′).
↑ Msza z Różańcem w Sanktuarium
Transmisja na żywo wieczornej Mszy Świętej w Sanktuarium Najświętszego Imienia Jezus w Łodzi o godzinie 18:00, poprzedzonej Różańcem o 17:30.
Dostępne homilie i transmisje mszy z Abp Rysiem – TUTAJ.
Wtorek, 24 sierpnia 2021 transmisja z Sanktuarium: 17:30 – różaniec, 18:00 msza święta.
Msza z różańcem
Źródło: Mocni w Duchu Live
Wszystkie nasze najnowsze artykuły możecie znaleźć na stronie głównej fioletowemirabelki.pl