Słowo na 23 grudnia 2021. Msza z różańcem na żywo. Ewangelia, komentarz, życzenia świąteczne i słowo Abp Rysia na dziś.
23 grudnia 2021,
Czwartek, IV tydzień Adwentu, (rok C, II, inne oficjum: tu)
● Ewangelia
● Rozważanie (~2-3′)
● Komentarze (~3-7′)
● Homilie (~10-25′)
● Msze i nabożeństwa na żywo
+ Komplet Czytań – rozwiń
1. czytanie (Ml 3, 1-4. 23-24)
Eliasz poprzedzi przyjście Pana
Czytanie z Księgi proroka Malachiasza
Tak mówi Pan Bóg:
«Oto Ja wyślę anioła mego, aby przygotował drogę przede Mną, a potem nagle przybędzie do swej świątyni Pan, którego wy oczekujecie, i Anioł Przymierza, którego pragniecie. Oto nadejdzie, mówi Pan Zastępów. Ale kto przetrwa dzień Jego nadejścia i kto się ostoi, gdy On się ukaże? Albowiem On jest jak ogień złotnika i jak ług farbiarzy. Usiądzie więc, jakby miał przetapiać i oczyszczać srebro, i oczyści synów Lewiego, i przecedzi ich jak złoto i srebro, a wtedy będą składać Panu ofiary sprawiedliwe. Wtedy będzie miła Panu ofiara Judy i Jeruzalem jak za minionych dni i pradawnych lat.
Oto Ja poślę wam proroka Eliasza przed nadejściem dnia Pańskiego, dnia wielkiego i strasznego. I skłoni on serca ojców ku synom, a serca synów ku ich ojcom, abym nie przyszedł i nie poraził ziemi klątwą».
Psalm (Ps 25 (24), 4-5. 8-9. 10 i 14 (R.: por. Łk 21, 28))
Podnieście głowy, bo Zbawca nadchodzi
Daj mi poznać Twoje drogi, Panie, *
naucz mnie chodzić Twoimi ścieżkami.
Prowadź mnie w prawdzie według swych pouczeń, *
Boże i Zbawco, w Tobie mam nadzieję.
Podnieście głowy, bo Zbawca nadchodzi
Dobry jest Pan i łaskawy, *
dlatego wskazuje drogę grzesznikom.
Pomaga pokornym czynić dobrze, *
uczy ubogich dróg swoich.
Podnieście głowy, bo Zbawca nadchodzi
Wszystkie ścieżki Pana są pewne i pełne łaski *
dla strzegących Jego praw i przymierza.
Bóg powierza swe zamiary swoim czcicielom *
i objawia im swoje przymierze.
Podnieście głowy, bo Zbawca nadchodzi
Aklamacja
Alleluja, alleluja, alleluja
Królu narodów, Kamieniu węgielny Kościoła,
przyjdź i zbaw człowieka, którego z mułu utworzyłeś.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Łk 1, 57-66)
Narodzenie Jana Chrzciciela
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza:
Dla Elżbiety nadszedł czas rozwiązania i urodziła syna.
Gdy jej sąsiedzi i krewni usłyszeli, że Pan okazał jej tak wielkie miłosierdzie, cieszyli się z nią razem. Ósmego dnia przyszli, aby obrzezać dziecię, i chcieli mu dać imię ojca jego, Zachariasza. Ale matka jego odpowiedziała: «Nie, natomiast ma otrzymać imię Jan». Odrzekli jej: «Nie ma nikogo w twoim rodzie, kto by nosił to imię».
Pytali więc na migi jego ojca, jak by chciał go nazwać. On zażądał tabliczki i napisał: «Jan będzie mu na imię». I zdumieli się wszyscy.
A natychmiast otworzyły się jego usta i rozwiązał się jego język, i mówił, błogosławiąc Boga. Wtedy strach padł na wszystkich ich sąsiadów. W całej górskiej krainie Judei rozpowiadano o tym wszystkim, co się zdarzyło. A wszyscy, którzy o tym słyszeli, brali to sobie do serca i pytali: «Kimże będzie to dziecię?» Bo istotnie ręka Pańska była z nim.
Oto Słowo Pańskie.
↑ Rozważanie Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Mądrość czy głupota
„Przemilczeć czy jednak coś powiedzieć? Co będzie lepsze? ”. Oto dylemat, który niejednokrotnie przeżywamy, zwłaszcza w trudniejszych sytuacjach w domu, w pracy, na jakimś spotkaniu. W poszukiwaniu odpowiedzi, warto odnaleźć możliwie najgłębsze rozwiązanie.
Otóż w perspektywie życia duchowego, zawsze mocno podkreślano zbawienny wpływ cnoty milczenia. Brak ludzkich słów pomaga usłyszeć Słowo Boga. W niektórych zakonach monastycznych całe życie spędza się w całkowitym wyciszeniu, z maksymalnym ograniczeniem wszelkich rozmów. Jednocześnie codzienność w świecie niesie z sobą tak wielkie wyzwania i tragedie, że ludzie są wręcz zobowiązani do zabrania głosu, aby dać jednoznaczne świadectwo prawdzie, miłości i sprawiedliwości. Słowo przyjmuje wówczas postać szlachetnego i koniecznego oręża w walce o słuszne cele i wartości.
W tej pozornej sprzeczności trzeba przede wszystkim zauważyć, że istota odpowiedzi nie sytuuje się na poziomie materialnie wypowiedzianych dźwięków lub zapisanych znaków. Istnieje mowa, która może przypominać puste milczenie, i jest milczenie, które może być głęboką i treściwą mową. Nie można więc powiedzieć, że zawsze zewnętrzne milczenie jest lepsze, zaś mowa stanowi w każdym przypadku coś gorszego lub odwrotnie. Obecność lub brak słów stanowią jedynie środek do przekazania głębszej duchowej treści i informacji, zgodnej z prawdą.
Cenną intuicję otrzymujemy w Ewangelii, w powiązaniu z doświadczeniami Zachariasza. Otóż w jego życiu zaistniały dwa charakterystyczne momenty. Najpierw w trakcie służby świątynnej anioł Pański przyniósł mu radosną wiadomość, że będzie miał syna, któremu nada imię Jan. Zachariasz podszedł z niedowierzaniem do tej niezwykłej wypowiedzi. Dlatego usłyszał: „A oto będziesz niemy i nie będziesz mówić aż do dnia, w którym się to stanie, bo nie uwierzyłeś moim słowom, które się spełnią w swoim czasie” (Łk 1, 20). Po spełnieniu się obietnicy, w czasie obrzezania, Zachariasz posłusznie potwierdził napisem na tabliczce wybór imienia „Jan” dla nowonarodzonego syna. Wtedy „natychmiast otworzyły się jego usta i rozwiązał się jego język, i mówił błogosławiąc Boga”. (Łk 1, 64).
Cóż tu ciekawego znajdujemy? Otóż najpierw jest smutne milczenie, spowodowane brakiem wiary w słowo Boże. Następnie pojawia się odzyskanie mowy i radosne uwielbienie, będące owocem posłuszeństwa Słowu Bożemu. W ten sposób otrzymujemy niejako definicje dwóch stanów duchowych: „smutne milczenie” i „radosna mowa”. „Smutne milczenie” oznacza sytuację, gdy człowiek swą postawą niewiary nie odzwierciedla słowa Bożego. Słowo lub jego brak oznacza tu brak przekazu wymaganej treści lub wręcz dochodzi do zakłamania lub przekłamania. Wówczas zarówno fizyczne milczenie jak i fizyczna mowa będą czymś niewłaściwym. Nic dobrego bowiem z tego nie wynika. Przykładowo, gdy ktoś jest niesłusznie oskarżany o kradzież, a wiemy na pewno, że ta osoba jest niewinna, wtedy obojętne milczenie będzie czymś złym. Podobnie złe będzie wypowiadanie się na temat, gdzie nie mamy wymaganej wiedzy i w rezultacie przekazujemy błędne lub niekompetentne informacje.
Z kolei „radosna mowa” oznacza sytuację, gdy człowiek poprzez postawę wiary odzwierciedla Słowo Boże. Tym razem, fizyczne słowo lub jego brak są czymś jak najbardziej pozytywnym, gdyż pozwalają i pomagają dostrzec Prawdę i wyrazić Miłość. Gdy ktoś agresywnie prowokuje, wtedy milczenie będzie znakiem Bożej Mądrości. Zamiast niepotrzebnej kłótni, nastąpi wycieszenie emocji i uspokojenie napiętej atmosfery. Z kolei zdecydowane słowa w obronie wyśmiewanej osoby staną się Głosem samego Jezusa, który zawsze troszczył się o ubogich i zepchniętych na margines.
Milczeć czy coś powiedzieć? Zależy od sytuacji. Najważniejszym kryterium jest Słowo Boże. Chodzi o to, aby w konkretnych realiach wypowiedziane słowa lub milczenie jak najpełniej odzwierciedlały Mądrość i Miłość …
23 grudnia 2013 (Łk 1, 57-66)
Powyższe rozważanie wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z kalendarzem liturgicznym Ojca Pustelnika znajdziecie TUTAJ.
↑ Komentarze video
Zoom Mocnych w Duchu (~3′) i Zielone Pastwisko ojca Piotra Kleszcza (~5-7′). Poniżej wyłącznie aktualny odcinek, poprzednie dostępne są w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video):
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
↑ Dobra Homilia
Dwa komentarze do dzisiejszej Ewangelii i czytań mszalnych oraz życzenia świąteczne Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia (~10-25′).
↑ Msza z Różańcem w Sanktuarium
Transmisja na żywo wieczornej Mszy Świętej w Sanktuarium Najświętszego Imienia Jezus w Łodzi o godzinie 18:00, poprzedzonej Różańcem o 17:30.
Dostępne homilie i transmisje mszy z Abp Rysiem – TUTAJ.
Czwartek, 23 grudnia 2021 transmisja z Sanktuarium: 17:30 – różaniec, 18:00 msza święta.
Msza z różańcem
Źródło: Mocni w Duchu Live
Wszystkie nasze najnowsze artykuły możecie znaleźć na stronie głównej fioletowemirabelki.pl