Słowo na Niedzielę 11 lipca 2021. Msza na żywo: 10:00 (dla dzieci), 18:00 (o uzdrowienie) i 20:30 oraz różaniec online. Ewangelia i komentarz
11 lipca 2021, Niedziela
XV Niedziela Zwykła, Rok B, I
● Ewangelia
● Rozważanie (~2-3′)
● Komentarze (~3-7′)
● Homilie (~10-25′)
● Msze i nabożeństwa na żywo
+ Komplet Czytań – rozwiń
1. czytanie (Am 7, 12-15)
Misja proroka
Czytanie z Księgi proroka Amosa
Amazjasz, kapłan w Betel, rzekł do Amosa: «„Widzący”, idź sobie, uciekaj do ziemi Judy! I tam jedz chleb, i tam prorokuj! A w Betel więcej nie prorokuj, bo jest ono królewską świątynią i królewską budowlą».
I odpowiedział Amos Amazjaszowi: «Nie jestem ja prorokiem ani nie jestem synem proroków, gdyż jestem pasterzem i tym, który nacina sykomory. Od trzody bowiem wziął mnie Pan i rzekł do mnie Pan: „Idź, prorokuj do narodu mego, izraelskiego!”»
Psalm (Ps 85 (84), 9ab i 10. 11-12. 13-14 (R.: por. 8))
Okaż swą łaskę i daj nam zbawienie
Będę słuchał tego, co Pan Bóg mówi: *
oto ogłasza pokój ludowi i swoim wyznawcom.
Zaprawdę, bliskie jest Jego zbawienie †
dla tych, którzy Mu cześć oddają, *
i chwała zamieszka w naszej ziemi.
Okaż swą łaskę i daj nam zbawienie
Łaska i wierność spotkają się z sobą, *
ucałują się sprawiedliwość i pokój.
Wierność z ziemi wyrośnie, *
a sprawiedliwość spojrzy z nieba.
Okaż swą łaskę i daj nam zbawienie
Pan sam szczęściem obdarzy, *
a nasza ziemia wyda swój owoc.
Sprawiedliwość będzie kroczyć przed Nim, *
a śladami Jego kroków zbawienie.
Okaż swą łaskę i daj nam zbawienie
Wersja dłuższa
2. czytanie (Ef 1, 3-14)
Bóg wybrał nas w Chrystusie
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Efezjan
Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego, Jezusa Chrystusa; On napełnił nas wszelkim błogosławieństwem duchowym na wyżynach niebieskich – w Chrystusie. W Nim bowiem wybrał nas przed założeniem świata, abyśmy byli święci i nieskalani przed Jego obliczem. Z miłości przeznaczył nas dla siebie jako przybranych synów poprzez Jezusa Chrystusa, według postanowienia swej woli, ku chwale majestatu swej łaski, którą obdarzył nas w Umiłowanym.
W Nim mamy odkupienie przez Jego krew – odpuszczenie występków, według bogactwa Jego łaski. Szczodrze ją na nas wylał w postaci wszelkiej mądrości i zrozumienia, przez to, że nam oznajmił tajemnicę swej woli według swego postanowienia, które przedtem w Nim powziął dla dokonania pełni czasów, aby wszystko na nowo zjednoczyć w Chrystusie jako Głowie: to, co w niebiosach, i to, co na ziemi.
W Nim dostąpiliśmy udziału my również, z góry przeznaczeni zamiarem Tego, który dokonuje wszystkiego zgodnie z zamysłem swej woli, byśmy istnieli ku chwale Jego majestatu – my, którzy już przedtem nadzieję złożyliśmy w Chrystusie. W Nim także i wy, usłyszawszy słowo prawdy, Dobrą Nowinę o waszym zbawieniu, w Nim również – uwierzywszy, zostaliście naznaczeni pieczęcią, Duchem Świętym, który był obiecany. On jest zadatkiem naszego dziedzictwa w oczekiwaniu na odkupienie, które nas uczyni własnością Boga, ku chwale Jego majestatu.
Wersja krótsza
2. czytanie (Ef 1, 3-10)
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Efezjan
Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego, Jezusa Chrystusa; On napełnił nas wszelkim błogosławieństwem duchowym na wyżynach niebieskich – w Chrystusie. W Nim bowiem wybrał nas przed założeniem świata, abyśmy byli święci i nieskalani przed Jego obliczem. Z miłości przeznaczył nas dla siebie jako przybranych synów poprzez Jezusa Chrystusa, według postanowienia swej woli, ku chwale majestatu swej łaski, którą obdarzył nas w Umiłowanym.
W Nim mamy odkupienie przez Jego krew – odpuszczenie występków, według bogactwa Jego łaski. Szczodrze ją na nas wylał w postaci wszelkiej mądrości i zrozumienia, przez to, że nam oznajmił tajemnicę swej woli według swego postanowienia, które przedtem w Nim powziął dla dokonania pełni czasów, aby wszystko na nowo zjednoczyć w Chrystusie jako Głowie: to, co w niebiosach, i to, co na ziemi.
Aklamacja (Por. Ef 1, 17-18)
Alleluja, alleluja, alleluja
Niech Ojciec Pana naszego, Jezusa Chrystusa, przeniknie nasze serca swoim światłem,
abyśmy wiedzieli, czym jest nadzieja naszego powołania.
Alleluja, alleluja, alleluja
↑ Ewangelia (Mk 6, 7-13)
Rozesłanie Dwunastu
Słowa Ewangelii według Świętego Marka:
Jezus przywołał do siebie Dwunastu i zaczął rozsyłać ich po dwóch. Dał im też władzę nad duchami nieczystymi i przykazał im, żeby nic z sobą nie brali na drogę prócz laski: ani chleba, ani torby, ani pieniędzy w trzosie. «Ale idźcie obuci w sandały i nie wdziewajcie dwóch sukien».
I mówił do nich: «Gdy do jakiegoś domu wejdziecie, zostańcie tam, aż stamtąd wyjdziecie. Jeśli w jakimś miejscu was nie przyjmą i nie będą was słuchać, wychodząc stamtąd, strząśnijcie proch z nóg waszych na świadectwo dla nich».
Oni więc wyszli i wzywali do nawracania się. Wyrzucali też wiele złych duchów, a wielu chorych namaszczali olejem i uzdrawiali.
Oto Słowo Pańskie.
↑ Komentarz Ojca Pustelnika
Rozważanie Ojca Eremity z Eremu Maryi „Brama Nieba” do dzisiejszej Ewangelii (~2-3′).
Na drodze czystości
Ewangeliczna rada czystości. To dar, który przywołuje na myśl świeżość wody w przejrzystym górskim potoku. W świecie jest tak dużo nieczystości. Załamywanie rąk nad „światowym brudem” w niczym sytuacji nie polepszy. Szansę na poprawę daje praca nad coraz większą przejrzystością własnego życia. W tym świetle ważne, aby od początku dobrze określić sens pojęcia czystości.
Otóż, przede wszystkim, autentyczna czystość nie jest tworzeniem konstrukcji moralnej i duchowej w oparciu o własne, ludzkie siły; na zasadzie budowania swej doskonałej „wieży Babel”. Tego typu formy postępowania okazują się z czasem smutnymi przypadkami faryzejskiej nieczystości. Prawdziwa czystość jest dziełem i darem samego Boga. Trzeba uznać pustkę swego życia i z pokorą błagać Boga, aby wypełnił swoją uświęcającą obecnością. Jest to swoiste bycie jak pusty dzban, który chce być wypełniony czystą źródlaną wodą z Boskiego Źródła.
Czystość, w najgłębszym sensie, jest postrzeganiem Boga jako „Alfa i Omega” ludzkiego istnienia. Jest to dążenie do tego wszystkiego, co z Niego się wywodzi i do Niego ostatecznie prowadzi. Wszelkie bałwochwalstwo jest nieczystością serca. Nie chodzi tutaj jedynie o sferę cielesną. Jest to zaledwie część rzeczywistości, która właściwie jest skutkiem, a nie przyczyną. Jezus podkreśla, że źródło czystości bądź nieczystości znajduje się w duchowej przestrzeni, w sercu człowieka, a nie w zewnętrznej cielesności.
W tym kontekście pojawia się kwestia intencji ludzkich czynów i działań. O czystej intencji mówimy wtedy, gdy treść deklaracji jest zgodna z rzeczywistą motywacją. Nieczystość to brak owej zgodności. Widać to wyraźnie w postępowaniu wielu polityków. Na ustach pojawiają się szczytne słowa, które wyrażają troskę o dobro społeczne. W rzeczywistości zaś, to jedynie uwodzicielski sposób mówienia, aby zdobyć władzę i sprawować ją, czerpiąc z tego prywatne zyski. Niestety, wiele nieczystych intencji nosimy w sercu. Różne „gry”, aby uzyskać pożądany efekt. Często trudno przyznać się do smutnej prawdy. Łatwiej trwać w świecie iluzji odnośnie swych pięknych motywacji.
Droga pustelnicza jest wielką pomocą, aby solidnie porządkować swe wnętrze. Powodem nieczystych intencji jest najczęściej jakieś dobro w strukturach świata. Rezygnacja z obecności w świecie pozwala w większej wolności mówić i postępować wedle czystej intencji, którą jest szczere dążenie do Królestwa Bożego. Z tego powodu mogę być nawet uśmiercony. Ale będzie to tak naprawdę nagroda, która przyśpieszy spotkanie z Panem twarzą w Twarz.
Na drodze czystości szczególne miejsce ma celibat. W moim przypadku przyrzeczenie bezżenności dla Królestwa Bożego miało miejsce przed przyjęciem święceń diakonatu. Patrząc z perspektywy czasu, to przeżywałem ten akt jako pewien naturalny i konieczny element na drodze do kapłaństwa. Dziękuję Bogu, że ta decyzja poprzez kolejne lata mogła ulec pogłębieniu w sferze motywacji. W tym procesie wielkie znaczenie ma złożenie ślubów czystości w ramach pustelniczej konsekracji. Obecnie ewangeliczną czystość doświadczam w sercu jako świadome i dobrowolne podjęcie celibatu z ufnej miłości do Boga.
W sensie egzystencjalnym, decyzja o podjęciu celibatu jest dla mnie bardziej pierwotna niż pragnienie kapłaństwa. Sakrament kapłaństwa jest wielkim darem. Ale celibat niejako dotyka głębszych obszarów mojego przeżywania. Poprzez konsekrację pustelniczą, jeszcze bardziej otwieram serce na oczyszczające działanie Chrystusowej łaski. Sam z siebie jestem nędznym stworzeniem. Wierzę jednak, że mocą Boga do końca życia będę trwał w bezżenności, nieustannie pogłębiając stan czystości. Pragnę unikać tego wszystkiego, co pośrednio lub bezpośrednio jest szkodliwe. Ale jeszcze bardziej chodzi o duchową aktywność, która pozwoli dążyć do Boga z coraz większą determinacją. Maryjo, Matko czystej miłości, ochraniaj nas i wspieraj na drodze ewangelicznej czystości…
12 lipca 2015 (Mk 6, 7-13)
Powyższy tekst wraz z ilustracją w całości pochodzi ze strony Eremu Maryi „Brama Nieba”. Pozostałe artykuły z kalendarzem liturgicznym Ojca Pustelnika znajdziecie TUTAJ.
↑ Komentarze i Dobra Homilia
Zoom Mocnych w Duchu (~3′) i Zielone Pastwisko ojca Piotra Kleszcza (~5-7′). Poniżej wyłącznie aktualny odcinek, poprzednie dostępne są w rozwijanej playliście (biała ikonka w oknie video):
Zoom Mocnych w Duchu
o. Recław SJ/I. Pozorska
Źródło: Mocni w Duchu
Zielone Pastwisko
o. Piotr Kleszcz OFM
Źródło: Archidiecezja Łódzka
Dzisiejsza albo najbardziej aktualna dostępna homilia Księdza Arcybiskupa Grzegorza Rysia (najwcześniej po transmisji mszy świętej) (~10-25′):
↑ Msze w Sanktuarium
Transmisje dzisiejszych mszy świętych na żywo:
1) mszy dla dzieci z Mocnymi w Duchu i ojcem Remigiuszem Recławem SJ o godzinie 10:00
2) mszy z różańcem o godzinie 18:00 w Sanktuarium Najświętszego Imienia Jezus w Łodzi (różaniec o 17:30).
3) mszy ostatniej szansy z ojcem Zygmuntem Kwiatkowskim SJ o godzinie 20:30.
Dostępne homilie i transmisje mszy z Abp Rysiem – TUTAJ.
Niedziela, 11 lipca 2021, godzina 10:00 oraz 17:30/18:00 i 20: 30.
Wszystkie nasze najnowsze artykuły możecie znaleźć na stronie głównej fioletowemirabelki.pl